Фінанси України та сусідніх держав - Карлін М.І. - 7.4. Специфіка інвестиційної діяльності в Румунії

7.4.1. Законодавче регулювання іноземних інвестицій

Надходження іноземних інвестицій у Румунії регулюється Законом 1991 р. про іноземні інвестиції, якщо інше не передбачено міжнародними угодами або конвенціями, до яких Румунія приєдналась. Іноземна фізична або юридична особа може інвестувати у нові румунські компанії (як у компанії з повністю іноземним капіталом, так і на паях з юридичними та фізичними особами Румунії), купувати акції та облігації наявних компаній та укладати угоди про концесії або угоди оренди з державними компаніями. Закон забезпечує загальноприйнятий захист іноземних інвестицій, враховуючи повну компенсацію в разі націоналізації, навіть якщо вона здійснюється в інтересах суспільства.

Іноземні інвестори можуть брати участь в економічній діяльності Румунії одним із таких способів: шляхом створення нової комерційної компанії, підрозділу або відділення, повністю іноземного володіння або на партнерських засадах із румунською фізичною чи юридичною особою; шляхом участі в збільшенні капіталу наявної компанії або в придбанні акцій та інших цінних паперів такої компанії; шляхом придбання концесії, або укладення угоди на здійснення тієї чи іншої діяльності, або управління тими чи іншими процесами; шляхом придбання прав власності на нерухомість, включаючи землю, за допомогою створення румунської компанії; шляхом придбання промислових або інтелектуальних прав власності; шляхом укладення угоди про розробку або розподіл продукції у сфері використання природних ресурсів.

Іноземні інвестиції мають бути зареєстровані і їх створення має бути погоджене з Румунським агентством розвитку (PAP), яке розглядає дані про фінансовий стан інвестора, напрями інвестицій, юридичну форму їх здійснення, розміри капіталу, що інвестується. Румунське агентство розвитку може запросити інформацію у центральних та місцевих органів влади, а також у державних компаній, що працюють у галузі, в яку інвестується капітал. Заявка на іноземні інвестиції вважається схваленою, якщо інвестора не було повідомлено про її відхилення. Рішення Румунського агентства розвитку щодо заявок не підлягає оскарженню.

Іноземні інвестиції можуть спрямовуватися у будь-яку галузь економіки Румунії за умови, що не будуть загрожувати національній безпеці та інтересам оборони, громадському порядку, здоров'ю громадян і не порушуватимуть принципу громадської доброчинності, тому вони заборонені в оборонній промисловості й медицині. Іноземні інвестори можуть набувати права власності на будівлі фабрик та інше нерухоме майно, але не можуть безпосередньо володіти землею або житловими будинками. Проте румунські компанії з участю переважно іноземного капіталу можуть володіти землею, якщо вона є внеском румунських партнерів на час існування спільного підприємства.

Інвестори мають право брати участь в управлінні своїми інвестиціями, але єдиним засобом для цього є лише наймання іноземних менеджерів та експертів. До того ж, як зазначалось раніше, більшість членів адміністративної ради та аудиторів комерційних компаній мають бути громадянами Румунії.

З уведенням уніфікованого курсу обміну валюти весь прибуток і капітальний дохід після вирахування податків можна репатріювати, сплативши додатково податок на прибутки, які репатріюються в обсязі 10 %. Компанії з участю іноземного капіталу, як і всі інші румунські компанії, повинні здійснювати операції, конвертувати валютні надходження за поставки товарів на експорт у національну грошову одиницю. Іноземні інвестори на тривалий час звільняються від сплати податків і мита на товари, що є капітальними внесками у натуральній формі, а також від мита на імпортовану сировину. Залежно від виду діяльності компанія також не сплачує податок на прибуток від 2 до б років, а для інвестиції, які стимулюють зростання експорту, створюють нові робочі місця або розвивають нові технології, можливе застосування інших значних податкових знижок.

7.4.2. Надходження іноземних інвестицій до Румунії

Наприкінці березня 1992 р. у Румунії було 10 394 комерційні компанії з участю іноземного капіталу, а їх загальний зареєстрований іноземний капітал становив 323,1 млн дол. США. Кількість таких компаній постійно зростає: з 1589 компаній у 1990 р. (коли створення таких спільних підприємств регулював прийнятий у 1972 р. Декрет) до 1608 - в середньому щоквартально у 1991 р. У першому кварталі 1991 р. з'явилось ще 2372 компанії (Закон № 35 1991 р. про іноземні інвестиції передбачав сприятливіші умови для іноземних інвестицій).

Зазначимо, що середні суми інвестицій в одну компанію значно зменшились: у 1990 р. вони становили 70,74 тис. дол. США, а вже у 1991 р. зменшились до 24,24 тис. дол. США, у 1992 р. - до 22,93 тис. дол. США. Це пояснюється тим, що за першої хвилі іноземних інвестицій у 1990 р. та на початку 1991 р. спільні підприємства створювались переважно державними компаніями та іноземними інвесторами, що також були великими компаніями. З прийняттям у середині 1991 р. Закону про іноземні інвестиції інвестувати почали також і менші іноземні фірми та приватні особи.

Понад половина загального обсягу таких коштів на початку 90-х років XX ст. - це частка лише 0,4 % компаній з участю іноземного капіталу. І навпаки, 94,57 % таких компаній - це частка великої кількості дрібних вкладів, але це становило лише 17,71 % загальної суми інвестицій.

До основних іноземних компаній, які на початку 90-х років XX ст. інвестували значний капітал, належали "Phoceene de Metallurgie and Bouygues", "Asea Brown-Boveri", "Coca-Cola", "Colgate-Palmolive", "Shell", "Alkatel", "Cimente Francaie".

Державна підтримка сільського господарства Румунії стимулює залучення іноземних інвестицій в аграрний сектор країни. Так, у Румунії у 2000-2003 pp. у середньому за рік сума підтримки становила 240 млн дол. США. а в перерахунку на 1 га це дорівнювало 16,2 дол. США. Відповідно середньорічні іноземні інвестиції у сільське господарство Румунії на початку XXI ст. становили 48,5 млн дол. США, в тому числі на 1 га - 3,3 дол. США. У результаті валова додана вартість (ВДВ) галузі в 2003 р. становила 5709 млрд євро за державної підтримки за цей рік на суму 180 млн євро, а державна підтримка на 1 га сільськогосподарських угідь - 12,2 євро, на 1 працівника галузі - 50 євро.

За даними опитувань, Румунія посідає третє місце серед країн Центральної та Східної Європи за привабливістю країни для іноземних інвесторів, поступившись лише Польщі і Чехії. В 2004 р. обсяг іноземних інвестицій в економіку Румунії досяг майже 1,6 млрд дол. США. За підсумками 2005 р. цей показник збільшився майже на 30 %. Найбільш привабливими галузями для інвестицій є харчова і машинобудівна промисловості, сектори інформаційних технологій і телекомунікацій, біотехнологічний сектор, сектор виробництва споживчих товарів. Незважаючи на це, та на спроби правоцентриського уряду, який прийшов до влади в кінці 2004 p., стимулювати інвестиції, їхній обсяг, за думкою фахівців, залишиться значно нижчим від рівня можливостей країни.

7.4.1. Законодавче регулювання іноземних інвестицій
7.4.2. Надходження іноземних інвестицій до Румунії
7.5. Місцеві фінанси і фінанси домогосподарств
7.5.1. Місцеві фінанси
7.5.2. Фінанси домогосподарств
Особливості приватизації житлового сектору в Румунії
Фінанси домогосподарств на початку XXI ст
Розділ 8. Фінанси Молдови
8.1. Загальна характеристика становлення та розвитку фінансово-економічної системи Молдови
8.2. Місцеві фінанси і міжбюджетні відносини у Молдові
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru