Безпека життєдіяльності - Цапко В.Г - 2.2.5. Елементи теорії, що формують системні уявлення

Система — сукупність точно визначених елементів (зміст елементів), між якими наявні закономірний зв'язок чи взаємодія (структура системи). Важливими ознаками системи є її нероздільність і цілісність. Природа елементів і характер структури системи можуть бути найрізноманітнішими.

Ступенева логіко-імітаційна модель виникнення нещасного випадку при виконанні робіт на заточувальному верстаті

Рис. 2.11. Ступенева логіко-імітаційна модель виникнення нещасного випадку при виконанні робіт на заточувальному верстаті[11]

Ступенева логіко-імітаційна модель виникнення нещасного випадку

Рис. 2.12. Ступенева логіко-імітаційна модель виникнення нещасного випадку [11]

Система поєднує окремі тіла, явища, процеси, що взаємодіють між собою, обмінюються енергією чи виконують загальну функцію, а також окремі думки, наукові положення, галузі знань, між елементами яких виникають відносини виведення, підпорядкування, послідовності і т. ін.

Залежно від характеру елементів і структури виділяють різні види систем, найбільш розповсюдженим є розподіл систем на матеріальні, які існують в об'єктивній дійсності, та ідеальні, які відображають об'єктивний світ і є вираженням людської свідомості.

Матеріальні системи поєднують у собі системи неорганічної природи (фізичні, хімічні, геологічні та ін.) і живі системи (клітини, найпростіші і високорозвинені організми, популяції, біологічні види, екологічні системи). Особливим класом матеріальних систем є соціальні системи (сім'я, колектив, державна політична система, суспільно-економічна формація). Ідеальною системою є поняття, гіпотеза, теорії, лінгвістичні і логічні побудови і т. ін. Штучною системою є система управління виробництвом, безпекою життєдіяльності і т. ін.

Кожна система характеризується внутрішньою організацією і взаємозв'язками між своїми складовими, а також зовнішніми відносинами з іншими системами, які разом утворюють над системи.

У складі дисципліни "Безпека життєдіяльності" діє багато систем. Основним завданням використання знань, понять і уявлень про системи є отримання нової інформації для розробки методів і заходів запобігання аваріям, травмам і негараздам.

У змісті своєї організації кожна система має мати:

1) центральну (головну) підсистему;

2) певні зв'язки за характером "кожна підсистема пов'язана з кожною";

3) всі підсистеми мають мати єдиний характер (штучний чи матеріальний).

Фактично нарис. 2.5 (с. 34) відображено декілька систем, в яких головуючою підсистемою є людина, а другою підсистемою є середовище у вигляді: довкілля, виробничого середовища, території, де розвивається надзвичайна ситуація в широкій) інтерпретації (машина, середовище робочого місця). Таке уявлення спрощує розуміння комплексної системи "безпека життєдіяльності" і дає змогу бачити в ній два постійних компоненти (підсистеми): "людину" і "середовище". Таким чином поєднання компонентів дає змогу поєднати систему дисциплін "людського фактора" і не механічно, а за рахунок ланки, що їх систематизує (поєднує).

Зміст підсистеми "людина — довкілля" в основному представлено в попередньому розділі. Зміст підсистеми "людина — середовище надзвичайних ситуацій" буде розглянуто пізніше (за методичними причинами необхідності концентрованого подання навчального матеріалу).

Система "людина — виробниче середовище" в спрощеному варіанті є системою "людина — машина". Людино-машинна система, ергономічна система — система управління, в якій одна чи декілька осіб взаємодіють з технічним пристосуванням. Прикладами "людино-машинних" систем е системи управління різними динамічними об'єктами з участю людини. В межах сільськогосподарської галузі поняття системи "машина" не може бути обмежене тільки динамічним пристосуванням. Динамізмом в цьому разі володіє і "сільськогосподарське поле", що обробляється машинами за певними технологіями. Наявність динамізму в складових "сільськогосподарська технологія — машина — поле" дає змогу включити до поняття "машина" і поняття "сільськогосподарська технологія — поле" і тим самим зробити відповідне поєднання в рамках вже комплексного поняття "машина".

Динамізм комплексного поняття "машина" визначає проблеми врожаю (продуктивності) певного виду і якості сільськогосподарської продукції. Тому в цю ергономічну систему необхідно ввести підсистему "сільськогосподарська продукція". Стан людини формує фактори середовища робочого місця. З цього приводу до системи "людина — машина — сільськогосподарська продукція" вводиться підсистема "середовище робочого місця".

Зміст взаємозв'язку і уявлення самої системи "людина — машина — середовище робочого місця — сільськогосподарська продукція" наведено на рис. 2.13 і в табл. 2.2. на с. 66. Зміст системи треба уявляти за станом існування системи на відповідних етапах: етап І — встановлення системи; етап II — робота системи.

Перший і другий етапи формують орієнтований зміст системи. Перший — відповідно до статичного стану системи, а другий — за динамічним її станом.

Справедливим питанням до поданого змісту про системи "людина — середовище" буде — "навіщо потрібні такі знання?".

Такі знання потрібні для того, щоб виявити що на що впливає, для вилучення необхідної інформації з метою розробки комплексних заходів і засобів запобігання негараздів, травм, аварій. Ця система має суто інформаційний характер. Чим більшою буде можливість вилучити найбільший обсяг інформації, тим більше ми будемо знати про місця можливого втручання в життєдіяльність людини для покращання її стану.

Тому для другого етапу динамічного існування системи необхідні глибокі уявлення про склад, структуру і організацію кожної з підсистем. Ця деталізація збільшить джерела інформації і дасть змогу скласти "моделі пошуку інформації" у вигляді "моделей функціонування". Під "моделями функціонування" розуміємо шляхи вилучення інформації в результаті розгляду та перебігу з одного елемента підсистеми до іншого елемента другої підсистеми. Шлях і зміст перебігу відповідає вимогам змісту виконання необхідного управлінського завдання виробництва. В нашому випадку це завдання із забезпечення безпеки.

Зміст другого етапу функціонування системи "людина — середовище" відтворюється за конкретними потребами дійсності і не може бути представлений у загальному вигляді.

Наведена система "людина — машина" в поглибленому варіанті є однією з найважливіших в безпеці життєдіяльності, тому що дає змогу вирішувати значну кількість існуючих проблем теоретичного і практичного характеру в напрямках забезпечення нормального існування людини.

Структура взаємодій в системі "людина — машина — середовище робочого місця — сільськогосподарська продукція"

Рис. 2.13. Структура взаємодій в системі "людина — машина — середовище робочого місця — сільськогосподарська продукція"

Таблиця 2.2. Система "людина — машина — середовище робочого місця — сільськогосподарська продукція" (на прикладі виконання робіт в рослинництві)

Система "людина — машина — середовище робочого місця — сільськогосподарська продукція" (на прикладі виконання робіт в рослинництві)

Продовження табл. 2.2

Закінчення табл. 2.2

Крім цієї системи в дисципліні існують і використовуються ще ряд систем. У зв'язку з доцільністю методичного характеру зміст і структуру інших систем, що використовуються в безпеці життєдіяльності, буде викладено в наступних розділах посібника.

2.2.6. Елементи теорії, що поєднують методи і засоби оцінки стану життєдіяльності
3. ЛЮДИНА ЯК ОБ'ЄКТ, ЯКИЙ ПОТРЕБУЄ ЗАХИСТУ В УМОВАХ СЕРЕДОВИЩА, ЩО ОТОЧУЄ СІЛЬСЬКОГОСПОДАРСЬКІ ВИРОБНИЦТВА
3.1. СТАН ЛЮДИНИ ТА СЕРЕДОВИЩА, ДЕ РЕАЛІЗУЄТЬСЯ ЇЇ ДІЯЛЬНІСТЬ
3.1.1. Середовище, де реалізується діяльність людини
3.1.2. Людина як об'єкт середовища
3.1.3. Потреби людини на рівні забезпечення життєдіяльності
3.1.4. Класифікація основних форм трудової діяльності людини
3.1.5. Зміни у фізіологічному стані людини під час роботи
3.2. ПЕРЕДУМОВИ, ЩО СТВОРЮЮТЬ НАПРЯМИ ЗАХИСТУ ЛЮДИНИ
3.2.1. Працездатність людини
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru