Інформаційні технології та моделювання бізнес-процесів - Томашевський О.М. -
12.1. Розвиток електронної комерції

12.1. Розвиток електронної комерції

Галузь електронної комерції виникла з появою механізмів здійснення безготівкових операцій з віддаленим доступом до систем оплати. В якості транспортної системи для передачі даних, як правило, використовується всесвітня мережа Інтернет, характеристики якої не відповідають введеному стандарту Secure Electronic Transactions (SET), окрім локальних банківських систем з чітким розмежуванням доступу. Стрімкий розвиток і розширення мережі електронних магазинів потребує впровадження новітніх технологій.

Електронна комерція - придбання або продаж товару (здійснення трансакції) за допомогою електронних носіїв чи через комп'ютерну мережу. Дане поняття може включати в себе замовлення, оплату та доставку товарів або послуг

Електронна комерція є одним з видів електронного бізнесу. Відповідно до документів ООН, бізнес класифікується як електронний, якщо хоча б дві його складові з чотирьох (виробництво товару або послуги, маркетинг, доставка і розрахунки) здійснюються за допомогою Інтернету. Тому в такій інтерпретації вважається, що покупка відноситься до електронної комерції, якщо, як мінімум, маркетинг (організація попиту) і розрахунки проводяться засобами Інтернету. Більш вузьке трактування поняття "електронна комерція" характеризує системи безготівкових розрахунків на основі пластикових карт.

Електронна трансакція представляє собою певну послідовність операцій, що ініціюється клієнтом (покупцем) або електронним магазином та виконується у віртуальній платіжній системі, наприклад: E-Gold (всесвітня); PayPal (Європа); WebMoney Transfer, CyberPlat (Росія); PayCash (Росія, Україна, Латвія, США та Великобританія).

Системи електронних платежів користуються популярністю, про що свідчать показники кількості їх клієнтів. Наприклад, обіг універсальної платіжної системи CyberPlat за 2009 рік склав 160 млрд. рублів (123,5 млрд. доларів). Також за даними НСМЕП (Національної Системи Масових Електронних Платежів), що діє в Україні, річний безготівковий обіг результатів електронних трансакцій за платіжними картками 2009 року склав 590,6 млн. гривень (для порівняння: у 2001році - 8,2 млн. гривень).

Отже, все більше користувачів бажають використовувати електронні платіжні системи, проте все більш актуальним стає питання забезпечення безпеки самого користувача - його персональних даних, номера рахунку і пароля доступу до платіжної системи. Динаміка розвитку галузі електронної комерції в Україні та США проілюстрована на рис.12.1-12.2.

Динаміка кількості операцій та обсягу операцій за платіжними картками, емітованими українськими банками

Рис.12.1. Динаміка кількості операцій та обсягу операцій за платіжними картками, емітованими українськими банками

Електронна комерція підтримує наступні операції: замовлення, отримання, оплата; обслуговування та підтримка продукту; спільна розробка продукту; розподілене спільне виробництво; використання загальних і приватних послуг; адмініструванні бізнесу (концесії, дозвіл, податки, митниця тощо); транспорт, техніка перевезень і постачання; загальні закупівлі; автоматична торгівля електронними товарами; бухгалтерський облік; вирішення спірних моментів.

Темпи розвитку електронної комерції в США, млрд. доларів

Рис.12.2. Темпи розвитку електронної комерції в США, млрд. доларів

Електронна готівка реалізується у вигляді смарт-карти (smart-card), яка може бути електронним гаманцем (e-purse) чи електронним портмоне (e-porte-monnaie), що зберігає електронний варіант готівки. Смарт-карта містить всю інформацію, потрібну для операцій з готівкою, і використовується для дрібних побутових розрахунків: оплати проїзду, комунальних послуг, при щоденній купівлі, і т.п.

Для обміну комерційною інформацією в електронній формі використовується відповідний набір стандартів для пересилання фінансових документів телекомунікаційними мережами системи. Наприклад:

o EDI (Electronic Data Interchange - електронний обмін даними);

o EFT (Electronic Funds Transfer - електронний переказ грошей).

Відповідно, комерційну інформацію, що пересилається через Інтернет, можна розділити на дві категорії: інформаційні та фінансові трансакції.

Комп'ютерні системи в Інтернет здатні забезпечувати постійну підтримку клієнтів, незважаючи на час або день тижня. Особливості електронного ринку полягають у тому, що він:

o відкритий - доступний для компаній будь-якого масштабу;

o глобальний - доступ можливий з будь-якої точки світу;

o вимагає менших вкладень порівняно з організацію торгівлі традиційним способом;

o швидко реагує на попит;

o враховує потреби кожного покупця.

Переваги електронної комерції полягають в:

o зменшенні витрат на рекламу;

o зниження витрат на доставку; скорочення витрат на дизайн і виробництво;

o поліпшені можливостей аналізу ринку і стратегічного планування;

o великі можливості для маркетингового дослідження стану ринку;

o доступ до нових ринків збуту;

o залучення замовників до розробки і впровадження нових продуктів і послуг.

Рис.12.3. Прибутки від електронних трансакцій в країнах Азійсько-Тихоокеанського регіону (млрд. доларів)

Прибутки від електронних трансакцій в країнах Азійсько-Тихоокеанського регіону (млрд. доларів)

Проте, існують правові аспекти електронної комерції, що необхідно враховувати при операціях з віртуальними платіжними системами:

o порядок оподаткування угод в електронній формі;

o тарифи;

o вимоги до форм угод і відповідальність;

o питання криптографії;

o правила аутентифікації;

o захист інформації;

o охорона прав споживачів.

Комісія ООН з прав міжнародної торгівлі розробила закон "Про електронну комерцію" (Model Law On Electronic Commerce), який демонструє, як вирішити правові проблеми в електронній комерції.

В Україні створено Національне агентство з питань інформації при Президентові України та затверджено закони: "Про національну програму інформації", "Про електронний цифровий підпис", "Про захист інформації в автоматизованих системах", тощо. Також, фірмою "Юнісистем" та компанією Microcosmik Group наприкінці 2001 p. Було створено проект для НБУ "Інтернет-платежі" (Інтерплат), завдяки якій кожен користувач Інтернет, який має смарт-картку та доступ до пристрою читання, може швидко і надійно здійснювати розрахунки в Інтернет-магазинах і на комерційних сайтах, робити грошові перекази, оплачувати комунальні послуги, авіа- і залізничні квитки в режимі on-line. Зазначимо, що з 2007 року в Україні стало можливим бронювати та оплачувати авіаквитки вітчизняних компаній через Інтернет.

Технології електронної комерції в тому чи іншому обсязі реалізовано розробниками сайтів Інтернет-магазинів. Мінімально Інтернет-магазин може запропонувати клієнтам переглянути інформацію про характеристики товару, його ціну і визначити місцерозташування найближчого реального магазину, де цей товар можна придбати (наприклад, як на sony.ua ). Такі сайти носять переважно рекламний характер. Більшість Інтернет-магазинів середнього рівня (рис.12.4) надають покупцям можливість формування замовлення і його оплати після доставки (наприклад, disc.dp.ua та cdart.com.ua - Інтернет-магазини компакт-дисків).

Приклад оформлення Web-сторінки інтернет-магазину (www.telemedia.ua)

Рис.12.4. Приклад оформлення Web-сторінки інтернет-магазину (www.telemedia.ua>)

Зазначимо, що будь-які операції по замовленню товару (переміщення до "кошика", формування загальної суми, оформлення умов доставки, тощо) можливі лише після реєстрації на сайті Інтернет-магазину і подальшої авторизації. Зараз в Україні популярності набувають продовольчі Інтернет-магазини - віртуальні аналоги супермаркетів. В Києві, наприклад, успішно функціонує Інтернет-магазин продовольчого Мегамаркету (http://www.megamarket.com.ua). Цей магазин пропонує широкий вибір товарів (наприклад, сортів морозива понад 250); заміну товарів, яких на даний момент немає на складі аналогічними товарами іншого виробника (за згодою клієнта); надання інформації щодо акційних товарів; on-line консультації тощо.

Інтернет-магазини найвищого рівня оперують електронною готівкою, тобто розрахунок за товар відбувається засобами мережі. Електронна готівка може зніматись з вказаного клієнтом рахунку або при реєстрації на сайті створюється персональний гаманець.

12.2. Електронні платіжні системи
Традиційна комерція
Електронна комерція
12.3. Технології Інтернет-банкінгу
13. Гіпертекстові технології
13.1. World Wide Web та Hyper Text Markup Language
13.2. Принципи побудови Web-сторінок
13.3. Основи Web-дизайну. Особливості технології
Формати графіки для Web
14. Технології захисту інформаційного продукту