Всесвітня історія - Гончар Б.М. - Гуситські війни

Наприкінці XIV - на початку XV ст. у Чехії, яка входила до складу Священної Римської імперії, у зв'язку з розвитком товарно-грошових відносин та національним гнобленням з боку німецьких колоністів у політичному й економічному житті країни загострились класові та національні суперечності. Загальне невдоволення чехів викликала привілейована католицька церква - найбільший землевласнику країні. Обурення чехів виявилося в гуситському русі- антифеодальному, національно-визвольному й антикатолицькому, ідейним натхненником якого був Ян Гус, професор Празького університету.

Ян Гус (1371 - 1415) - чеський національний герой, проповідник, мислитель, ідеолог чеської Реформації. Народився в бідній селянській родини У 1893р. закінчив Карлов університет у Празі, у 1396р. магістр, у 1401-1402рр. декан факультету вільних мистецтв, у 1402-1403 та 1409-1410pp. ректор Карлова університету. 31402р. проповідник Віфліємської каплиці у Празі. Із самого початку проповідницької діяльності був прибічником філософського та богословського вчення англійського філософа та богослова Уікліфа, вчення якого офіційно заборонила папська курія. У проповідях, звернутих до прихожан (які він принципово виголошував чеською мовою). Гус розвінчував усі моральні вади вищого духовенства, розбещеність кліру, засуджував багатства церкви, практику продажу та купівлі церковних посад (симонію), вимагав докорінної реформи церковного устрою, а також виступав проти німецького засилля в Чехії. Ідеал устрою церковного життя вбачав у ранньохристиянських громадах. Джерелом діяльності віруючих вважав Святе Письмо, а не розпорядження отців офіційної церкви та її глави. У 1410 р. відмовився виконувати розпорядження Папи Римського щодо спалення богословських праць Уікліфа, ставши на їх захист, організував у Празькому університеті публічний диспут, а також апелював до римської курії. За ці дії Гуса було відлучено від церкви та викликано для відповіді до Рима. Завдяки захисту з боку чеського короля Вацлава IV конфлікт вдалося дещо пом'якшити й цього разу він уникнув розправи. Однак після того як у 1412 р. у Празі було оприлюднено буллу папи Іоанна XXIII щодо індульгенцій на відпущення гріхів учасників хрестового походу проти ворога Риму короля Владислава Неаполітанського, рішуче виступив проти цього (зокрема стверджував, що зміст папських постанов несумісний із духом християнства, суперечить заповідям Христа), а римська курія знову почала вимагати розправи над ним. Водночас ідеї Гуса викликали в Чехії масовий суспільний рух, найрадикальніші учасники якого привселюдно спалили папську грамоту. Після цього за наполяганням короля залишив столицю й певний час проживав у Південній Чехії, де продовжував пропагувати свої ідеї. Восени 1414 р. Гуса було викликано на церковний собор у Констанці. Сподіваючись у відкритому диспуті захистити свої погляди, він без вагань вирушив туди. Незважаючи на наявність охоронної грамоти імператора Сигізмунда, 28 листопада 1414 р. Гуса було викликано на допит перед папою та кардиналами і після нетривалої дискусії між ним і його опонентами заарештовано та ув'язнено. Після того як під час роботи собору папська партія зазнала поразки і самого папу Іоанна XXIII спочатку позбавили сану, а згодом ув'язнили, до керівництва собором прийшли найбільш освічені католицькі кардинали Забарелла, д'Альї, Герсон та ін., постала реальна можливість і цього разу звільнити Гуса. Як передумову такого звільнення перед Гусом поставили вимогу зректися ідей, взятих головним чином із праць Уікліфа, однак він рішуче відмовився це зробити, заявивши, що не відчуває за собою жодної провини та впевнений у правильності власних переконань. 6 липня 1415р. згідно з присудом собору Гуса було спалено на вогні.

Спалення Яна Гуса 1415 р. у Констанці за рішенням церковного собору як єретика спричинило вибух гніву чехів. На народних зібраннях проповідники закликали мечем боронити "правду Божу". 1419 р. ремісники і міські низи Праги розгромили католицькі церкви і будинки німецьких патриціїв та вигнали їх з міського магістрату. Те саме сталося й в інших містах. Претензії німецького імператора Сигізмунда І, якого чехи ненавиділи за спалення Яна Гуса, на чеський престол посилили в Чехії антинімецькі та антипапські виступи.

У гуситському русі було два крила - таборити і чашники.

Таборити становили найрішучішу частину гуситів, відображали інтереси селян і міського плебсу, виступали проти основ феодального ладу, вважали всіх людей рівними, відхиляли догми й організацію католицької церкви. їх опорою було м. Табор. До 1424 р. таборитів очолював Ян Жижка.

Чеські бюргери і рицарі утворювали крило чашників. Вони вимагали "дешевої" національної чеської церкви і причастя з чаші (звідси їхня назва), виступали за збереження феодального ладу. Опорою чашників була Прага, а ідеологами - університетські магістри.

Табір реакції (великі феодали, католицька церква і німецькі патриції) намагався зберегти свої привілеї за допомогою організованих Папою Римським та імператором Сигізмундом І хрестових походів. Упродовж 1420-1431 рр. відбулося 5 хрестових походів проти гуситів (усі вони зазнали поразки). Армія гуситів, керована талановитим полководцем Яном Жижкою, швидко пересуваючись на возах у супроводі легкої артилерії, успішно громила важку рицарську кінноту.

З 1427 р. гусити здійснили кілька великих походів проти ворогів і дійшли до Балтики. Папа і Сигізмунд І, переконавшись, що зброєю рух гуситів не придушити, 1433 р. погодилися на помірковані умови чашників (Празькі статті). Останні, зрадивши таборитів, об'єднались з колишніми ворогами і 1434 р. під Ліпанами розгромили армію таборитів.

У гуситських війнах епізодично брали участь українці. Так, волинський князь Федір Острозький зі своїм загоном кілька років підтримував гуситів. У документах, що стосуються руху, є відомості про "русняків" із Львівщини і Закарпаття.

Гуситські війни мали величезне значення в історії чеського народу і певною мірою Західної Європи. Вони затримали наступ німецько-католицької реакції, стали стимулом національного розвитку Чехії, своєрідним прологом європейської Реформації XVI ст.

Грюнвальдська битва
Занепад тевтонського ордену
Утворення московської держави (XIV - початок XVI ст.)
Візантійська імперія в XI-XV ст.
Становлення османської імперії та її експансія в Європу в XIV-XV ст.
Освіта і культура в Європі в ХІ-ХV ст.
Нова історія
Великі географічні відкриття
Реформація і селянська війна в Німеччині
Поширення реформаційних ідей в Європі
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru