Ринкове ціноутворення - Мазур О.Є. -
Види цін за терміном дії

Постійні ціни - ціни, які зазначені в прейскуранті чи каталозі і є чинними впродовж відносно тривалого періоду до чергового їх перегляду. Назва "постійні" ціни доволі умовна, оскільки абсолютно постійних цін взагалі не існує.

Тимчасові ціни призначаються на певний проміжок часу та пов'язані з різними обставинами - наприклад, з сезонним характером виробництва, святковими знижками, впровадженням нового товару на ринок та ін. Після закінчення обумовленого терміну (від кількох днів чи місяців до 1-2 років) вони замінюються на умовно-постійні.

Ступінчасті ціни - різновид тимчасових цін, за якого ціна певного виду товару послідовно підвищується (або знижується) за завчасно затвердженою шкалою. Рівні зниження цін і терміни дії кожної сходинки шкали визначаються продавцем і покупцем при укладенні контракту (в умовах гуртової торгівлі) чи продавцем одноосібно (в умовах роздробу). Наприклад, в контракті на постачання певної партії товару може бути зазначено, що початкова ціна діє 6 місяців, потім вона знижується на 10%, ще через 6 місяців - на 15% і на такому рівні надалі залишатиметься незмінною. Ступінчасті ціни стимулюють виробника до скорочення витрат на виробництво, а споживача - до щораз більших закупівель.

Разові ціни встановлюються на продукцію, виготовлену за разовим (індивідуальним) замовленням.

Види цін залежно від суб'єкта їх формування

Ціна попиту (покупця) - ціна, за якою покупець готовий придбати товар. Ціна попиту оголошується покупцем перед укладенням контракту. З погляду економічної теорії, це максимальна ціна, на яку згоден покупець.

Ціна пропозиції (продавця) формується з боку виробника і відображає його інтереси. В економічній теорії це мінімальна ціна, за якою виробник згоден продавати свій товар.

Рівноважна ціна складається як компроміс між попитом і пропозицією (між ціною попиту і ціною пропозиції). За такої ціни величини попиту і пропозиції товару на ринку збігаються.

Види цін в залежності від урахування податків та інших платежів

Ціна-нетто - "чиста" ціна товару, без урахування конкретних умов купівлі-продажу (податків, знижок, транспортних витрат, страхування та ін.).

Ціна-брутто (фактурна ціна) -

ціна, розрахована з урахуванням додаткових умов купівлі-продажу.

Види цін за характером цінової інформації

Базові (базисні) ціни - ціни, які використовують як основу при розрахунку фактичних цін купівлі-продажу. Рівень базової ціни може бути і низьким, і високим. Реальна ціна відрізняється від базової нарахуванням надбавок (знижок), які відповідають особливим характеристикам самого товару чи умовам його постачання. Під час узгодження остаточної ціни розмір надбавок (знижок) може сягнути від 15-30% до 50% і навіть більше.

Контрактні ціни (фактичні, ціни фактичних операцій)

- ціни, за якими фактично були здійснені операції у минулому. Залежно від ринкової кон'юнктури контрактна ціна може тяжіти і до ціни попиту, і до ціни пропозиції. Ціни фактичних угод фіксуються в спеціальних комерційних документах (контрактах чи рахунках) і відображають реальні умови комерційної операції (кількість і якість товару, терміни та умови постачання, умови платежу та ін.). Звісно, контрактні ціни є найбільш обґрунтованим критерієм при визначенні ціни конкретної угоди, проте одержати докладну інформацію про них є проблематичним, бо вона є комерційною таємницею компаній. Навіть якщо такі ціни епізодично з'являються у друкованих виданнях, їх досить складно аналізувати через значну диференціацію залежно від умов конкретних угод.

Довідкові (публіковані) ціни - гуртові ціни внутрішньої чи зовнішньої торгівлі, які друкуються у спеціальних і фірмових джерелах інформації (економічні газети і журнали, спеціальні бюлетені, каталоги, прейскуранти та ін.). Довідкові ціни зазвичай стосуються сировини, матеріалів, палива, хімічної продукції, прокату металів тощо. Варто наголосити, що вони не є цінами фактичних угод, бо відображають лише пропозицію продавців, а відтак відіграють роль відправної точки, або базової ціни, з якої починається уторгування цін при укладенні контрактів. Через це довідкові ціни складно використовувати в інформаційних цілях.

За формою представлення довідкові ціни є двох типів:

ціни прейскурантів, каталогів, проспектів - вони публікуються в спеціальних галузевих виданнях фірмами-виробниками стосовно стандартної, масової продукції поряд із зазначенням короткої характеристики її техніко-економічних параметрів. Оскільки прейскурантні ціни в основному характерні для конкурентних ринків, то при їхньому розробленні найперше враховують ціни конкурентів. Через багатопозиційність прейскурантів включеним до них цінам притаманна висока міра узагальнення, агрегування;

ціни пропозицій - їх встановлюють виробники спеціальної продукції дрібносерійного чи індивідуального виготовлення без узгодження зі споживачами, але з включенням в ціну основних умов угоди та з врахуванням реальних ринкових умов. Інформація про ціни пропозицій надходить до споживачів через рекламні проспекти, бюлетені, галузеві періодичні видання або ж часто у відповідь на споживацькі запити. Ціни пропозицій більшою мірою, ніж ціни прейскурантів, враховують внутрішньофірмові умови виробництва, споживчий ефект виробів, його параметри та ін. Тому ціни пропозицій позбавлені осереднення і є більш адресними.

Трансфертна ціна - різновид відпускної ціни, який використовують при здійсненні комерційних операцій між підрозділами однієї фірми чи підприємства. Трансфертна ціна може застосовуватися до готових виробів, напівфабрикатів, сировини, послуг, у тому числі управлінських платежів і відсотків за кредит. Останніми роками ця ціна набула значного поширення, особливо в сфері міжнародної торгівлі (між компаніями та їхніми зарубіжними філіями). Використання трансфертних цін може справляти суттєвий вплив на конкурентоспроможність фірми на ринку. Так, шляхом зниження цін на сировину і матеріали, які поставляються дочірніми підприємствами, є змога відчутно підвищити конкурентоспроможність кінцевого товару. Також знижені трансфертні ціни іноді застосовують для зменшення митних зборів, хоча це суперечить антимонопольному законодавству і може бути покаране.

Біржова ціна (біржове котирування) є різновидом гуртових цін, що формуються на біржі - постійно діючому ринку масових, однорідних (стандартних) товарів з мінливим характером ціни (більшість з них - сировинні товари). Біржова ціна - це така ціна, за якою було здійснено більшість фактичних угод для кожного місця постачання упродовж дня. Ціни бірж регулярно публікуються котирувальними комісіями у біржових бюлетенях, а також в масових періодичних виданнях.

Особливого значення біржові котирування набувають у світовій торгівлі, адже вони формують уявлення про світові ціни, найбільшою мірою відповідаючи їхнім ознакам. Зазвичай ціни фактичних угод у внутрішній чи зовнішній торгівлі формують, беручи за основу біржову ціну та додаючи до неї націнки залежно від якості товарів, відстані товару від місця постачання та ін.

Види цін залежно від суб'єкта їх формування
Види цін в залежності від урахування податків та інших платежів
Види цін за характером цінової інформації
Види цін за формою організації торгівлі
Види цін за використанням у маркетингу
Види цін, які використовуються в обліку, статистиці, аналізі, плануванній оподаткуванні
2.3. Співвідношення цілей ціноутворення з цілями підприємства
Цілі, орієнтовані на прибуток
Цілі, орієнтовані на збут
Цілі, орієнтовані на конкуренцію
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2017
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru