Психологічні джерела виховної майстерності - Бех І.Д. - Тактика подолання духовної безпечності, утвердження духовної напруженості

У методичному плані педагог, працюючи над подоланням духовної безпечності вихованця, спочатку має " розхитати" сформовану в нього ціннісну структуру егоїстичної спрямованості. Це потрібно здійснити через її самоаналіз, коли у вихованця під впливом суджень педагога виникає сумнів у правильності стилю свого морального життя. При цьому зусилля педагога спрямовуються лише в зону сумніву з метою її розширення. Далі він поступово домагається перецентрації мислення вихованця з власного інтересу на спосіб мислення, який орієнтує його на потреби іншої людини. Висуваючи нові моральні вимоги, педагог не лише працює над їх усвідомленням вихованцем, а й піклується про його моральний досвід, руйнуючи його моральні негативи і формуючи суспільно значущу моральну програму. Таке саногенне (оздоровче) мислення нейтралізує прояв почуттів, які не сприяють морально-духовному зростанню особистості й культивує вищі духовні переживання.

Психологічно філігранним (таким, що відзначається найтоншою роботою) повинно бути моральне самоставлення вихованця, особливо коли йдеться про самоосудження, яке розгортається за керівництва вихователя. Зазвичай така особи стіс на дія має на меті виявлення і усвідомлення вихованцем своїх суспільно несхвальних рис та їх емоційне самооцінювання, яке йому хоч і неприємне, але об'єктивно характеризує реальну ситуацію його розвитку. Вважалося, що така внутрішня структура акту самоосудження є методично оптимальною, тому педагог її і культивує. Однак поглиблене її осягнення дає змогу констатувати необхідність істотного її доповнення для цільового продовження. Ідеться про обов'язкову емоційну побудову вихованцем відповідної програми виправдання (послідовності способів дії з морально-духовного самоосудження). У такому разі моральне самоосудження буде продуктивнішим.

Іноді вихованці осуджують себе, але мета цієї дії далека від позитивної моральної самозміни. При цьому немає будь-якого потягу до духовного засмучення чи каяття. Одні діти роблять це для визнання їх ровесниками: моральні недоліки неоднаково видаються тяжкими, коли хтось інший відкриває їх і коли це відкриття робить їхній носій. Інші - внаслідок сильних емоційних переживань, ігноруючи будь-які оцінювальні дії, з відвертою безсоромністю озвучують власні недоліки немов чужі.

Важливим напрямом розгортання морального самоставлення (крім самоосудження) має бути спрямований виклик у вихованця емоції гніву, а далі й ненависті до власної безпечності, а отже, і до пов'язаних з нею деструктивних особистісних утворень. Це емоційне переживання виявиться результатом сильної розумової зосередженості суб'єкта на всіх складових сфери безпечності і на здійсненні ним відповідного критичного самоосмислення. Слід сповна використати також позитивну дію почуття сорому. Переживання вихованцем сорому в ситуації радикальної зміни життєвих цінностей може бути доброчинним, якщо не пов'язуватиметься лише з думками й оцінками вихователя як особи, що утверджує морально-духовні стандарти. Це емоційне переживання має бути реакцією на велике піклування вихователя, коли не ігноруються будь-які ситуативні моменти життя вихованця.

Єдність самоосудження, переживання самогніву і сорому вихованцем значно знижує силу духовної безпечності, що є досить важливим фактором його морально-духовного становлення. Така внутрішня робота та її результати породжують прагнення вихованця бути у стані духовної напруженості. Тому згадана єдність є дієвим підґрунтям для створення вольової форми мотивації процесу духовної напруженості.

Слід поступово нарощувати моральні діяння вихованця, пов'язані з духовною напруженістю. Суб'єкт, який виконуватиме навіть незначні моральні дії, демонструватиме достатні старання і стосовно справ великої моральної ваги.

За духовної напруженості кардинально змінюється сприйняття суб'єктом його теперішнього і майбутнього, у межах яких відбувається морально-духовний розвиток. Ці дві часові інстанції не подільні у свідомості особистості: в теперішньому вона переживає і майбутнє, оскільки цільова воля демонструє свідомості суб'єкта як теперішнє те, що очікується. Лише за цієї умови морально-духовна ціль сповна визначить життєдіяльність особистості, поєднуючи її з бажаним доброчесним ідеалом.

Розвиток духовної напруженості є рухом до стійкості цього психічного стану. Однак ця ідеальна мета не завжди досяжна через її надзвичайну складність. На цьому шляху виникають й регресивні моменти, коли те чи інше морально-духовне надбання девальвується і суб'єкт діє за соціально несхвальними поведінковими схемами. Це означає, що духовна напруженість зазнає руйнівних зовнішніх і внутрішніх впливів, від яких особистість не має змоги надійно психологічно захиститись. Проте головне в цій деструктивній ситуації - не вважати її за внутрішньо комфортну. Це досягається завдяки цілеспрямованим педагогічним діям, за яких деструктивна ситуація вихованця перестає бути монолітною. У нього виникають перші суперечливі судження, які селекціонуються ним за допомогою вихователя, і він обирає розвивально-оптимальні ситуації.

Така духовно перетворювальна робота полегшується тим, що вихованець вже перебував у сфері вищої доброчинності, і вона не здається йому незвичайною. Йому важливо не втрачати надію на свою особистісну перспективу. Однак це очікування не має бути пасивним, воно може вчасно збутися тільки через власне духовне самоперетворення, яке відбувається на психологічному оптимумі, коли використовуються всі розумово-почуттєві можливості вихованця.

Духовна культуродомінантність як виховний ідеал
Я в особистісному бутті людини
Краса духовності
Грані самосвідомості особистості
Колізія емоційних переживань особистості
Умови оптимізації суб'єкт-суб'єктної взаємодії
Контури свободи і розвитку особистості
Психонюанси альтруїзму особистості
4. Виховний процес з глибинним психозануренням
Формула морального шляху у виховному процесі
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru