Психологічні джерела виховної майстерності - Бех І.Д. - Морально-перетворювальні можливості представницької функції вихованця

Внутрігрупові взаємини вихованців надзвичайно виразні як у морально позитивних, так і негативних проявах; їх досить об'єктивно сприймає педагог завдяки постійному спостереженню за вихованцями. Спостереження педагога стосується і колективу класу як контактної групи, і мікрогруп, які утворюються в ньому. У них можуть формуватися свої ціннісні системи: домінуючі інтереси, захоплення, потреби, мотиви.

Одні з них є спільними для всіх мікрогруп, інші - характеризують лише окрему з них. На основі цих цінностей часто виникає групова субкультура як досить дієвий виховний фактор, і педагогу доводиться мати з нею справу, здійснюючи за необхідності корекційно-виховний вплив на неї.

Процеси взаємодії між такими мікрогрупами та між членами групи як шкільного класу вивчені й освоєні на рівні відповідних виховних методик. Крім того, можуть створюватися мікрогрупи, які функціонують поза межами основної групи (класу). Це своєрідні модулі, що вступають у самостійні контакти з конкретними соціальними спільнотами з метою досягнення певних цілей.

Такого рівня групові взаємодії потребують спеціального дослідження для правильного педагогічного реагування на них. Особливо цікавими у пізнавальному сенсі є такі види групових модулів, як учасники пізнавальних олімпіад і соціальних проектів, художніх конкурсів, спортивних змагань. їх створення і функціонування відбувається у кілька етапів.

Перший етап досить важливий для педагога стосовно досягнення ним виховних цілей. У цей період методично хибним буде лише визначення педагогом кількісного та якісного складу групового модуля. Необхідно, щоб це було колективною дією, за якої кожен член класного колективу бере активну участь у створенні групового модуля. Унаслідок цього інтенсивно розвивається особистісна рефлексія всіх вихованців. Кожен з них усвідомлює свої інтелектуально-моральні якості, необхідні для входження у груповий модуль. Під цим кутом зору аналізуються й відповідні пізнавально-моральні недоліки, що має вагомий виховний наслідок. Крім того, кожен член колективу і позитивно, і критично оцінюється всіма його членами. Так створюється колективна думка з достатнім рівнем об'єктивності. На цьому етапі виробляється колективний наказ для кожного члена групового модуля і для всього групового об'єднання: ще раз наголошується на певних їх поведінкових вадах, задаються відповідні морально-етичні параметри, яких вони повинні дотримуватися. Загальне побажання зводиться до того, щоб вони були надійними представниками класного і шкільного колективів, оскільки їм надано велику честь бути їх візитівкою, утверджувати їх здобутки й цінності.

Другий етап - реальне функціонування групи-моду-ля, який діє поза межами безпосереднього контакту з основною групою (класом). Така ситуація має свої особливості. Може виникнути сумнів, чи дотримуватиметься гру-па-модуль колективного наказу. За відсутності пропедевтичної роботи певні підстави для сумніву були б. Однак результат цієї роботи, об'єктивований персонально кожним членом класу, незримо присутній у свідомості членів групового модуля як громадський контроль і регулятор власних дій. Це дає позитивний морально розвивальний ефект. У кожного члена групи-модуля формується поряд з само-відповідальністю і відповідальність за малу й велику групи. Прагнення члена групового модуля діяти за принципом відповідальності підсилюється його взаємодією з незнайомими людьми (ровесниками, дорослими), що стимулює його до функціонування на морально-психологічному оптимумі.

Загальні моральні зрушення закріплюються у процесі звіту членів групового модуля перед класним колективом, в якому детально аналізують й оцінюють всі поведінкові прояви кожного учасника мікрогрупи як тимчасового об'єднання.

Самовпевненість вихованця
Почуття обтяжливості у міжособистісному спілкуванні вихованців
Спрямованість вихованця на приховування власних вчинків
Потяг вихованця до хизування як спосіб самопрезентації
Прагнення вихованця до переваги
Два прояви і два сенси приниження
Прийом Я-Ти-уподібнення у виховному процесі
Створення вихованцем ілюзії власної моральної вихованості
Особистісні табу та активи вихователя
5. Вікова трансформація розвитку особистості і у виховному контексті
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru