Політологія - Гелей С.Д., Рутар С.М. - Розділ 9. Держава як інститут політичної системи

Термін "держава" трактується у трьох значеннях:

1) як асоціація, що міститься на окремій території, об'єднує усіх членів суспільства. В такому розумінні цей термін використовується як си­нонім понять "суспільство", "країна", "вітчизна";

2) як відносини політичної влади - сукупність зв'язків між громадяна­ми й органами держави;

3) як адміністративні органи влади та правові норми, що визначають їх функціонування.

У різних філософських, соціологічних і політологічних теоріях це понят­тя має неоднаковий зміст.

Представники юридичного позитивізму (К. Гербер, П. Лабанд з Німеч­чини, А. Дайсі з Англії, А. Есмен з Франції) розглядали державу виключно з правової точки зору. У їхніх концепціях держава трактувалася як правова форма для сукупного життя народу і "верховна юридична особа", "юридич­на організація народу", "юридичне уособлення нації".

Цей напрям продовжив німецький правник Г. Кельзен, який ототожню­вав державу і право. На його думку, держава - це система відносин пануван­ня і підлеглості, де воля одних виступає як мотив для інших. Суть цих відносин полягає в тому, що вони утворюють урегульовану і впорядковану нормативну систему примусу. В такому розумінні держава - відносно централізований правопорядок. Г. Кельзен визнавав, що будь-яка держава є правовою.

Німецький юрист Р. Ієрінг розробив соціологічну теорію держави. Він визначав державу як соціальну організацію примусової влади, що забезпечує вищість суспільних інтересів над особистими.

Представники класової теорії держави . і Ф. Енгельс наголошували на класовій сутності державної влади. Держава, підкреслювали вони, це комі­тет, який управляє загальними справами всього класу буржуазії.

Німецький учений-правознавець К. Шмітт розробив теорію "тотальної держави", яка передбачає передусім існування владної держави - апарату політичної влади, що в екстремальних ситуаціях бере на себе весь тягар важ­ливих суспільних рішень. "Тотальну державу", на думку К. Шмітта, можна створити на основі субстанціональної єдності держави і "національної од­норідності".

Заслуговує на увагу також концепція держави іспанського правознавця Г. Песес-Барби Мартінеса, згідно з якою поняття "держава" означає не будь-яку форму політичної організації (наприклад, античну або середньовічну), а тільки ту, що виникла у Новий час. До її істотних ознак він відносить: суве­ренну владу, раціональність адміністрації, державну власність, постійну ар­мію, релігійний нейтралітет.

Отже, держава, в сучасному розумінні - це організація суверенної по­літичної влади, яка в рамках правових норм і на території окремої країни здійснює управління суспільними сферами і забезпечує безпеку нації та га­рантії прав і свобод громадян. Розглянемо найістотніші ознаки держави.

1. Суверенітет (верховенство, самостійність, незалежність державної влади). Він має внутрішній і зовнішній виміри. Це означає, що держава во­лодіє найвищою і необмеженою владою над внутрішніми суб'єктами у межах кордонів тієї чи іншої країни (внутрішній вимір), а інші дер­жави повинні визнавати цей принцип (зовнішній вимір).

2. Примус. Кожен громадянин зобов'язаний визнавати свою державну належність і підпорядковуватися державній владі, на території якої він живе. Бездержавність (апатридизм) трактується як ненормальне яви­ще, що наголошується у Гаазькому договорі 1930 р. і Всезагальній де­кларації прав людини 1948 р.

3. Право на застосування сили. Держава володіє первинним, вищим, порівняно з іншими організаціями, правом застосувати силу в межах, встановлених законом.

4. Право. Держава функціонує в рамках встановленого права. Структура і функції державних органів визначаються правом. Право виступає не лише як нормативний механізм діяльності держави, а й як регулятор відносин співжиття громадян у суспільстві.

5. Органи державної влади: політичні, адміністративні, правові, військово-силові.

Територія. Держава нерозривно пов'язана з певною територією в рам­ках державних кордонів, на яку поширюється її влада, а закони мають обов'язкову силу.

У структурі сучасних держав, як правило, мають місце такі інститути: глава держави (монарх або президент); парламент; уряд; загальнодержавні органи (національний банк, рада національної безпеки і оборони, фонд дер­жавного майна тощо); судова система; прокуратура ( в тих країнах де вона має самостійний статус); представники уряду на регіональному рівні (комі­сари, префекти, губернатори).

До сказано слід додати, що прокуратура як орган державного обвинува­чення і нагляду за дотриманням законодавства діє: як самостійний інститут: (Росія, Україна, Іспанія); як елемент міністерства юстиції (США) і судової системи (Франція, Італія, Німеччина): взагалі відсутня як державний орган (Велика Британія).

Державні інститути ще поділяють на: політичні (глава держави, уряд, парламент) які формуються безпосередньо народом і приймають політич­ні рішення; адміністративні (секретаріати глави держави, уряду, парламен­ту, органи центральної виконавчої влади, які не входять в уряд, заступники міністрів та чиновники нижчі за рангом у міністерстві і держадміністрації ) які готують і виконують ці політичні рішення; правові (суди конституційної, загальної та спеціальної юрисдикцій, прокуратура та уповноважений з пи­тань прав людини); військово-силові або оборони, національної безпеки та громадського порядку(збройні сили, поліція та спецслужби).

І держава, і кожен державний орган зокрема виконують певні функції: необхідні для існування суспільства; специфічні, що випливають із супереч­ностей між державними інститутами та соціальними верствами. Функції держави, їхній зміст і пріоритети змінюються залежно від історичної епохи. На сучасному етапі можна виділити такі функції держави:

1) законотворчу;

2) оборони і національної безпеки;

3) забезпечення правопорядку;

4) захисту конституційних основ суспільства;

5) узгодження інтересів різних соціальних груп та індивідів, розв'язання соціальних конфліктів;

6) державно-політичного та адміністративного управління у різних сферах соціального життя, де приватний сектор не спроможний ви­рішувати завдання щодо забезпечення суспільних благ;

7) захисту національних інтересів та суверенітету держави у сфері між­народних відносин.

Дискусійним є питання про типи держави. Вітчизняні дослідники тради­ційно дотримуються марксистської типологізації держав за суспільно-фор­маційною ознакою (рабовласницька, феодальна, буржуазна, соціалістична). Однак доцільніше було б типологізувати держави залежно від етнонаціональних, соціально-правових і політичних аспектів розвитку суспільства.

У рамках національного розвитку суспільства, простежуючи хроноло­гію становлення держави як витвору публічних форм організацій етнічних спільнот (союзу племен, народу, нації), можна виділити такі типи держави: держава-поліс, держава-імперія, національна держава.

Держава-поліс - особлива форма політичної організації суспільства в античні часи (переважно у Стародавній Греції) і в період пізнього Серед­ньовіччя (Венеція, Генуя, Флоренція). Основою полісної організації держави був суверенітет вільних власників-громадян, які брали участь у розв'язуванні державних питань. У полісній організації ще не розмежовувались елемен­ти держави і громадянського суспільства. Держави-імперії існували в усі іс­торичні епохи (хоча паралельно відбувався процес утворення національних держав), і тільки наприкінці ХХ ст. завершується процес їх розпаду. Імперія - це велика держава, яка об'єднує декілька підпорядкованих центральній владі держав або народів, примусово інтегрованих у єдину систему політич­них, економічних, соціальних та духовних взаємозв'язків. Особливістю цього державного утворення було те, що порядок формування і функціонування державної влади та відносин з населенням були різні у метрополії і колоніях. Населення колоній значною мірою обмежувалося щодо участі у політично­му житті і зазнавало різних форм національного гноблення.

Процес зародження і становлення національної держави розпочався лише в епоху Нового часу, у період утворення абсолютних монархій, і триває до сьогодні. Поняття "національна держава" означає, що суб'єктом держав­ної влади є нація як етнополітична спільнота.

Соціально-правовий розвиток зумовлює такі типи держави: поліційна, правова, соціальна. Поліційна держава - це уособлення насильства у вигляді біблійного звіра Левіафана. До її атрибутів можна віднести: необмеженість державних повноважень; пріоритет владних інститутів над законом; могут­ній репресивний апарат; поліційно-бюрократичний контроль та опіка над особою і суспільством. Поліційними є всі держави авторитарних і тоталітар­них режимів.

Ідея правової держави зародилася в надрах просвітницьких і ліберальних теорій, а сам термін утвердився у працях німецьких юристів - К.Велькера і Р.Моля. Правова держава як надбання західної цивілізації включає такі ознаки: пріоритет права, підпорядкування всіх державних інститутів і по­садових осіб закону; поділ і взаємне збалансуваня влади (законодавчої, ви­конавчої і судової); взаємна відповідальність держави перед особою і особи перед державою; плюралістична структура політичних відносин; конститу­ційний контроль за дотриманням законів; судовий захист інтересів особи та соціальних груп.

Якщо поняття "правова держава" відображає ступінь соціальної свобо­ди, то поняття "соціальна держава" - ще й ступінь соціальної справедли­вості. Теоретичні засади соціальної держави висвітлені у працях Г. Ріттера (Німеччина), К. Соле (Іспанія), А. Брауна (США), М. Бонетті (Франція). Зміст соціальної держави виявляється у сприянні становленню таких елементів сучасного суспільства, як соціальна ринкова економіка, соціальна демокра­тія, соціальна етика.

Соціальна ринкова економіка передбачає створення сприятливих умов для включення в ринкові механізми усіх верств населення на мікроекономічному рівні, а також встановлення норми (не нижче прожитково­го мінімуму) мінімальної заробітної плати, надання субсидій малозабезпе­ченим категоріям населення, розвиток усіх видів соціального страхування, а також забезпечення механізму соціального партнерства; соціальна демо­кратія розкриває зміст різних видів (територіального, виробничого, профе­сійного) самоврядування, його органічний зв'язок із правовою державою; соціальна етика спрямована на подолання психологічного протистояння, до­сягнення соціальної злагоди.

Поняття "форма держави" розкриває спосіб організації державної вла­ди, структуру і функції державних органів. Воно означає форму державно­го правління, під якою розуміють порядок і структуру формування вищих органів держави та співвідношення їхніх повноважень (уряду і парламенту, президента і парламенту), форму державного устрою (йдеться про співвід­ношення між владою центральних, регіональних та муніципальних органів).

Форма правління характеризується формальним джерелом влади. У мо­нархічній державі ним є влада однієї особи - монарха, в республіці - на­род або частина народу. В основних формах правління виділяються підвиди.

Так, республіка може бути аристократичною, радянською, парламентською, президентською, президентсько-парламентською. Зупинимось на історич­них ознаках трьох останніх.

Істотними ознаками парламентської республіки є:

1) дуалізм виконавчої влади (співіснування двох владних інститутів, пре­зидентського, який не несе відповідальності перед парламентом, за ви­нятком порушення конституції, та кабінету міністрів, який таку від­повідальність має);

2) наявність засобів взаємного впливу, за допомогою яких парламент че­рез процедуру висловлення вотуму недовір'я може змусити уряд піти у відставку, а уряд своєю чергою може використати право на достроко­вий розпуск нижньої палати парламенту;

3) президент у парламентських республіках обирається безпосередньо парламентом (Греція, Ізраїль) або колегіями, значну частину яких ста­новлять члени парламенту і члени представницької влади областей, штатів, земель (Індія, Італія, ФРН);

4) участь президента у формуванні уряду має номінальний характер, хоч у деяких парламентських республіках конституція надає йому право призначити голову уряду (останній мусить керуватися довір'ям парла­ментської більшості);

5) президент може видавати акти, які набувають сили закону тільки після

здійснення контрасигнатури (скріплення підписами міністрів). Пар­ламентська республіка існує в Італії, Німеччині, Греції, Швейцарії.

У президентській республіці президента обирають всезагальним пря­мим голосуванням або колегією виборщиків. Він виконує одночасно функції глави держави і виконавчої влади. Як глава виконавчої влади він призначає міністрів або за згодою представницького органу, або на власний розсуд (Ве­несуела, Мексика). Уряд тут не має самостійного статусу , а є адміністратив­ним органом президентської влади.

Президент наділений правом вето на прийняття законів, яке парламент може подолати абсолютною або кваліфікованою більшістю. У президент­ській республіці, на відміну від парламентської, президент не володіє зако­нодавчою ініціативою, не може розпустити парламент, а міністри не поєд­нують законодавчих функцій. Класична форма такого правління історично склалася у США, існує також у Мексиці, Уругваї, Венесуелі, Пакистані.

Змішана форма правління - президентсько-парламентська республіка існує у Франції, Португалії, Фінляндії, Ісландії. Для неї характерні такі риси: президент обирається всезагальним голосуванням і володіє владними преро­гативами - призначає і приймає відставку прем'єр-міністра, на пропозицію останнього призначає й звільнює міністрів, займається питаннями оборони, національної безпеки, а також міжнародної політики, головує на засіданнях кабінету міністрів, може винести конкретний законопроект на референдум і домогтися прийняття закону, минаючи парламент (Франція).

Поряд із президентом діють прем'єр-міністр і уряд, відповідальний пе­ред парламентом та підконтрольний президентові. Президент може розпус­тити законодавчий орган після консультації з прем'єр-міністром і головами палат. Співвідношення між владними прерогативами президента і прем'єр-міністра залежить значною мірою від того, кого підтримує парламентська більшість.

Монархічна форма правління також буває різною: деспотичною, ста­ново-представницькою, абсолютною, дуалістичною, парламентською. На сучасному етапі можна виділити три типи монархії: абсолютну (Бахрейн, Саудівська Аравія, Об'єднані Емірати) де влада монарха не має жодних пра­вових обмежень, а тільки релігійно-етичні; дуалістична (Оман, Марокко, Йорданія) - повноваження монарха значно вагоміші, ніж повноваження парламенту: володіє правом абсолютного вето, видає акти які мають силу за­кону, наділений судовими прерогативами хоч може існувати окрема судова влада, здійснює виконавчу владу самостійно або через уряд і має значно біль­ший вплив на нього, ніж парламент; парламентська монархія (Великобрита­нія, Данія, Іспанія, Люксембург, Нідерланди) - повноваження монарха чіт­ко визначені в конституції.

Сучасна практика престолонаслідування виділяє три системи: салічну (Бельгія, Норвегія, Японія) надає право спадкування тільки по чоловічій лі­нії; кастильську (Великобританія, Данія, Іспанія) надає перевагу чоловікам, але допускає і успадкування по жіночій лінії у випадках принципу старшин­ства (наприклад, молодша дочка старшого брата в родині має переваги над старшим сином молодшого брата); австрійську - допускає право успад­кування для жінок тільки у випадку відсутності законних спадкоємців по-чоловічій лінії.

Повноваження монарха в сучасних парламентських монархіях аналогічні повноваженням президента у парламентських республіках (за винятком Іспа­нії, де повноваження монарха адекватні повноваженням президента у Фран­ції). Однак між президентом і монархом існують певні відмінності, а саме:

1) президент обирається, а влада монарха спадкова;

2) монарх є носієм найвищого в історії держави титулу - короля, імпе­ратора, великого герцога, якому належать особливі привілеї - пра­во на знаки найвищого становища у державі (корону, трон), право на двір (штат людей, які виконують почесні обов'язки), право на цивіль­ний лист (встановлене законом грошове утримання);

3) монарх - особа надпартійна, символ історичних традицій і націо­нальної єдності. Така форма правління існує у Великобританії, Бель­гії, Нідерландах, Люксембурзі, Швеції, Данії, Норвегії, Японії.

За формою державного устрою розрізняють: унітарну і федеративну держави.

Унітарна держава централізована, у її структурі немає окремих держав­них утворень, а тільки адміністративно-територіальні одиниці. Найважли­вішою ознакою унітарної держави є те, що в ній функціонує єдина система права, структура органів влади, єдина конституція. Унітарна держава поді­ляється на централізовану і децентралізовану. Централізована унітарна дер­жава характеризується досить значним одержавленням місцевого життя, підпорядкованістю органів місцевого самоврядування органам виконавчої влади на місцях (так звана адміністративна і фінансова опіка).

Децентралізована унітарна держава передбачає регіональну або обласну автономію з деякими законодавчими прерогативами, власним бюджетом, чітко передбаченими законом (Італія, Японія). У ній діють три владні струк­тури: державна адміністрація, регіональна влада і місцеве самоврядування.

Федерація - це об'єднання окремих державних утворень, які мають власну конституцію, органи державної влади й управління, а також націо­нальні, соціально-економічні й територіально-історичні відмінності. Феде­ративними державами є США, ФРН, Швейцарія, Канада.

Конфедерація - це союз суверенних держав, які, зберігаючи свою неза­лежність, об'єдналися для досягнення певних цілей (переважно зовнішньо­економічних, воєнних). Правовою основою утворення конфедерації є союз­ний договір, а не конституція.

До сказано слід додати, що термін "конфедерація", як правило, не вико­ристовується в сучасних умовах для позначення міждержавних об'єднань, а вживаються терміни "співдружність", "союз" (Британська співдружність, СНД, Євросоюз). Якщо співдружність, як тип міждержавного об'єднання не передбачає створення спільних керівних політичних органів, хоч допус­кає певні елементи верховної влади (наприклад, королева Великої Британії є главою Британської співдружності), то союз має не тільки спільні політич­ні структури - (парламент, уряд, суд, але й ідентичні правові, економічні і культурні стандарти).

Розділ 10. Державне управління
Розділ 11. Парламентаризм
Розділ 12. Регіональні структури влади та місцевого самоврядування
Розділ 13. Партії. партійні системи
Розділ 14. Виборча система
Розділ 15. Політична культура
Розділ 16. Політичний процес
Розділ 17. Взаємодія політичної системи і громадянського суспільства
Розділ 18. Політологічні проблеми посткомуністичної трансформації
Розділ 19. Політичні еліти і лідерство
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru