Основи економічної теорії - Козак Ю.Г. - 6.4 Еластичність пропозиції

Криві попиту та пропозиції пояснюють, що буде з обсягами попиту та пропозиції, якщо зміниться ціна. Якщо фірми не збільшують пропозиції, тоді попит зростає, й це зростання збільшить рівноважну ціну. Люди бажають купувати більше товару за тією самою ціною, але фірми не пропонують більше товару, тому щось повинно трапитися, і це "щось" і є зростанням рівноважної ціни. Якщо люди не готові купувати більше товару за зниженою ціною, то збільшення обсягу пропозиції трансформується у зниження цін. Фірми готові запропонувати більше товару. Знову щось трапиться, і це "щось" - ще глибше зниження ціни.

Абсолютні зміни в цінах або обсягу пропозиції не повністю відображають цінові зміни. Якщо збільшення ціни на нові автомобілі на 1000 грн знизить величину попиту на 100 тис. грн, то ця інформація сама по собі нічого не дасть.

Визначення еластичності попиту за ціною

Еластичність попиту за ціною (або цінова еластичність попиту) показує залежність зміни обсягу попиту від зміни ціни. Цінова еластичність попиту - це зміни обсягу попиту, що виражені у відсотках, поділені на зміни ціни, які виражені у відсотках. Цінова еластичність попиту позначається Еd:

Формула коефіцієнту цінової еластичності попиту

Еd = ∆D ÷ ∆Р,

де ∆D - зміни у величині попиту (%),∆Р - зміни цін (%).

Згідно із законом попиту, зі збільшенням ціни обсяг попиту знижується. Еластичність попиту, таким чином, є від'ємною. Наприклад, якщо ціна авіаквитків зросла на 10%, то величина попиту може знизитися на 5%. Згідно з формулою, еластичність дорівнює -0,5.

Еластичний та нееластичний попит

Щоб спростити поняття "еластичність", економісти звичайно опускають знак "-" і використовують абсолютні значення еластичності. Замість того щоб говорити, що еластичність попиту на авіаквитки дорівнює -0,5, говорять 0,5.

Еластичність попиту може змінюватися від 0 (немає ніякої реакції на зміни цін) до нескінченності, але економісти поділяють еластичність на три категорії:

1) якщо еластичність попиту більша ніж 1, то попит еластичний (рис. 6.5);

2) якщо еластичність попиту дорівнює 1, то попит має одиничну еластичність;

3) якщо еластичність попиту менша від 1, то попит нееластичний (рис. 6.6).

Еластичний попит за ціною

Причина такого розподілу криється в тому, що цінова еластичність показує зміни в загальному прибутку продавців, якщо ціна зміниться. Загальний прибуток дорівнює обсягу продаж товару за вигідною ціною. Якщо ціна зменшується, величина попиту зростає. Що трапиться із загальним прибутком, залежить від того, який ефект домінує (від'ємний ефект низьких цін порівняно з позитивним ефектом збільшення продаж).

Еластичність попиту за ціною показує:

1) якщо попит еластичний, то темп зростання обсягів попиту у відсотковому відношенні більший, ніж темп зниження ціни;

2) якщо попит нееластичний, то темп зростання обсягів попиту повільніший, ніж темп зниження ціни;

3) якщо попит має одиничну еластичність, то темп зростання обсягів попиту дорівнює темпу зниження ціни.

Основний зв'язок між ціною та попитом визначається так званим законом зменшуваного попиту. Тому коли ціна товару зростає, попит на нього зменшується, і навпаки.

Ці загальні закономірності стосуються практично всіх товарів. Але є певні види товару, на які дія закону зменшуваного попиту не впливає. Це, наприклад, хліб. Скільки на хліб не зростали б ціни, споживачі купуватимуть ту ж кількість, що й до збільшення ціни. Ще до таких товарів можна віднести картоплю, сіль, молоко та капусту.

Чинники, що впливають на цінову еластичність попиту

Існують три чинники, що визначають еластичність попиту за ціною:

1) доступність товарів-субститутів;

2) частка витрат на певний товар у родинному бюджеті;

3) тривалість часу адаптування покупців до зміни в ціні.

Доступність товарів-субститутів. Чим більше товарів, які є замінниками певного товару, тим попит еластичніший. Наприклад, попит на зубну пасту певної марки. Якщо щезла з продажу зубна паста "X" або ціна на неї надмірно зросла, то споживачі охочіше купуватимуть зубну пасту інших марок.

Частка витрат на певний товар у родинному бюджеті. Чим вища частка витрат, тим попит на нього еластичніший. Якщо покупець витрачає на цей товар незначну частину свого бюджету, то він не стане змінювати своїх звичок та смаків навіть за умови різкого зростання ціни на цей товар.

Тривалість часу адаптування покупців до зміни в ціні. Серйозний вплив на ступінь еластичності попиту за ціною здійснює фактор часу. Наприклад, різке зростання ціни на електроенергію не веде до помітного зниження її споживання, й попит є незмінним (обсяг споживання в кВт/год.). Але потім споживачі почнуть купувати менш енергоємні прилади і т.д., тобто почнуть змінювати свої звички та стиль життя. Лише тоді еластичність попиту за ціною досягає свого максимального значення.

6.4 Еластичність пропозиції

Визначення еластичності пропозиції за ціною

Еластичність пропозиції за ціною (або цінова еластичність пропозиції) вимірює реакцію виробників на зміни в цінах. Цінова еластичність пропозиції визначається як зміна величини пропозиції (у відсотках), яка поділена на зміну в цінах (у відсотках). Цінова еластичність пропозиції позначається Еs

Формула коефіцієнта еластичності пропозиції за ціною

Оскільки крива пропозиції має позитивний нахил, ціна і величина пропозиції змінюється в одному напрямку, тоді й цінова еластичність пропозиції позитивна. Як і еластичність попиту, цінова еластичність пропозиції може бути:

1) якщо еластичність пропозиції більша від 1, то пропозиція еластична (рис. 6.7);

2) якщо еластичність пропозиції дорівнює 1, то пропозиція має одиничну еластичність;

3) якщо еластичність пропозиція менша за 1, то пропозиція нееластична (рис. 6.8).

Еластична пропозиція за ціною

Чинники, що впливають на цінову еластичність пропозиції

Хоча існують декілька чинників, що впливають на еластичність пропозиції за ціною, вагомішим є період, за який виробники "пристосовуються" до змін у цінах. Чим більший цей період, тим пропозиція більш еластична за ціною. Наприклад, якщо ціна зростає, виробник не зможе зразу до неї пристосуватися. Якщо ціна пшениці зростає, а поле вже засіяне, виробник може використовувати більше добрив або найняти більше працівників для прополювання, але все ж йому необхідно буде чекати наступного сезону, щоб засіяти більше пшениці. Якщо ціна малолітражних автомобілів зростає, то виробникам необхідно переустаткувати існуючі заводи й побудувати нові, перш ніж вони істотно збільшать випуск продукції. Отже, з перебігом часу виробники пристосовуються до зміни в цінах, і пропозиція, відповідаючи на ці зміни, стає еластичнішою.

Тема 7. РИНОК ІНФОРМАЦІЇ
7.1 Витрати інформації
7.2 Посередники та інформаційний бізнес
7.3 Економічні аспекти пошуку інформації
Тема 8. ВИТРАТИ ВИРОБНИЦТВА ТА ПРИБУТОК ФІРМИ
8.1 Витрати альтернативних можливостей
8.2 Реальні та умовні витрати
8.3 Бухгалтерський та економічний прибуток
8.4 Короткостроковий та довгостроковий періоди в господарській діяльності
Тема 9. ТИПИ РИНКОВИХ СТРУКТУР: КОНКУРЕНТНІ РИНКИ
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru