Організація і методика аудиту - Кулаковська Л.П. - 15.1. Мета й завдання аудиту витрат і собівартості продукції

Метою ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності є надання інформації користувачам для прийняття рішень повної, правдивої і неупередженої інформації про фінансове становище, результати діяльності й рух грошових коштів підприємства.

Інформацію про результати діяльності підприємство налає користувачам через оприлюднення звіту за ф. 2 "Звіт про фінансові результати", в якому інформація подається з погляду видів діяльності: надзвичайної і звичайної. Інформація зі звичайної діяльності у звіті подається за підвидами: операційна, інвестиційна та фінансова. На рис. 15.1 подано класифікацію витрат залежно від видів діяльності.

У свою чергу, операційна діяльність поділяється на основну та іншу операційну діяльність.

Основна операційна діяльність — це діяльність, пов'язана з виробництвом або реалізацією продукції (товарів, робіт, послуг), яка є головною метою створення підприємства і забезпечує основну частину його доходів.

Інша операційна діяльність — це діяльність, пов'язана з реалізацією інших оборотних активів, іноземної валюти, з операційною орендою і т. ін., тобто діяльність, шо не належить до основної, інвестиційної та фінансової.

Інвестиційна діяльність — це діяльність, пов'язана з придбанням і реалізацією тих необоротних активів, а також тих фінансових інвестицій, які не є складовою частиною еквівалентів грошових коштів.

Класифікація витрат залежно від видів діяльності

Фінансова діяльність — це діяльність, яка приводить до зміни розміру і складу власного і позикового капіталу підприємства.

Звіт про фінансові результати окремо подає інформацію про витрати періоду, надає інформацію про результати діяльності (прибуток, збиток) та про проведені витрати за елементами.

Користувачам важливо мати достовірну, повну, неупереджену інформацію про всі дії і події суб'єкта господарювання, які належать до витрат підприємства, в т. ч. витрат на виробництво та витрат періоду, про собівартість готової продукції. Для користувачів інформація про витрати і собівартість продукції є досить важливою, тому що:

♦ це ціноутворюючий фактор;

♦ суттєвий чинник прибутковості чи збитковості діяльності суб'єкта господарювання;

♦ це фактор, який впливає на оподаткування суб'єкта господарювання;

♦ є соціальним фактором, що впливає, з одного боку, на задоволення соціальних потреб працівників через заробітну плату, премії тощо, з іншого — через ціни на покупну продукцію для задоволення потреб населення.

Метою аудиту витрат і собівартості продукції є складання аудитором висновку про те, чи відповідає інформація, відображена у фінансовій звітності щодо витрат і собівартості реалізованої продукції, в усіх суттєвих аспектах нормативним документам, які регламентують порядок обліку, підготовки і подання фінансових звітів.

Щоб скласти об'єктивну думку щодо інформації про витрати суб'єкта господарювання, випуск продукції та її собівартості, аудитору необхідно:

♦ одержати обґрунтовану гарантію того, що інформація в бухгалтерській документації та інших джерелах даних із питань перевірки достовірна і достатня;

♦ вирішити, чи правильно відтворена в обліку і звітності відповідна інформація.

3 цією метою аудитор повинен здійснити:

♦ перевірку наявності й правильності оформлення первинних документів, що є підставою для записів із формування собівартості продукції (робіт, послуг);

♦ перевірку правильності віднесення витрат до складу собівартості продукті (робіт, послуг);

♦ оцінку стану синтетичного й аналітичного обліку витрат на виробництво, що

входять до собівартості продукції (робіт, послуг);

♦ перевірку правильності оприбуткування готової продукції;

♦ перевірку повноти правильності й достовірності відображення операцій із формування собівартості продукції (робіт, послуг) в обліку та звітності;

♦ оцінку правильності формування собівартості продукції (робіт, послуг) за об'єктами калькулювання витрат.

♦ перевірку правильності відображення в обліку і звітності собівартості реалізованої продукції.

Отже, метою аудиту витрат на виробництво і собівартість виробленої та реалізованої продукції є складання аудитором висновку про те. чи відповідає інформація, відображена у звітності та бухгалтерському обліку, в усіх суттєвих аспектах нормативним документам, які регламентують порядок бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності, оскільки гарантом достовірності цієї інформації є аудиторський висновок.

15.2. Особливості нормативної бази аудиту витрат і собівартості продукції
15.3. Предметна область аудиторського дослідження
15.4. Аудит витрат на виробництво, собівартості виробленої і реалізованої продукції
Вивченні організаційно-технологічних особливостей клієнта
Перевірка достовірності показника собівартості продукції
Аудит собівартості
Типові помилки і порушення
15.5. Аудит витрат діяльності
ТЕМА ХVІ. АУДИТ ДОХОДІВ І РЕЗУЛЬТАТІВ ДІЯЛЬНОСТІ
16.1. Мета й завдання аудиту доходів і результатів діяльності
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru