Основи аудиту - Ільіна С.Б. - 2.2. Основні етапи проведення аудиторської перевірки

У процесі розвитку аудиторської діяльності відбувається еволюція методики та техніки аудиту, його переорієнтації із виявлення помилок, зловживань, шахрайств на підтвердження законності, об'єктивності фінансової звітності. Викриття шахрайства не є метою аудиторської перевірки і розглядається аудиторською фірмою чи аудитором лише як одна з причин помилок у фінансовій звітності. Аудиту підлягають зони підвищеного ризику, тому при аудиті розглядаються лише помилки, що суттєво впливають на рішення користувачів.

На керівництво аудиторських фірм та незалежних аудиторів, що здійснюють аудиторську перевірку, покладена відповідальність за організацію ефективної системи внутрішнього контролю.

Основні етапи проведення аудиту представлені у таблицях 2.3 та 2.4.

Таблиця. 2.3. Основні етапи проведення аудиту

Етапи проведення аудиту

І етап

II етап

Ш етап

IV етап

V етап

Підготовчий етап

Укладення

договору

на

здійснення

аудиту

Планування

Процес аудиторської перевірки

Підготовка

аудиторського

висновку

та Його

підписання

(заключний етап)

Вивчення

системи

внутрішнього

контролю.

уточнення

аудиторського

ризику та

стратегії аудиту,

розробка плану та

програми аудиту і

витрат часу

Здійснення

аудиту,

оцінка і

тестування

системи

внутрішнього

контролю

Підтвердження

залишків

на рахунках бухгалтерського

обліку,

стратегія

низького

ризику

Заключні

процедури

Таблиця 2.4. План аудита

Етапи аудита

Зміст робіт

Джерела інформації

Строки виконання

1

2

3

4

Підготовчий

Знайомство з підприємством клієнта; попередня оцінка аудиторського ризику та його компонентів; попередній вибір стратегії аудита та обсягу робіт; вирішення питання можливості перевірки; вирішення питань договору;

обмін з клієнтом листом-зобов'язанням

Преса;

взаємопов'язана сторона; третя сторона; фінансова звітність; бесіди з керівництвом і персоналом; попередній аудитор; матеріали попереднього аудиту;

юридична документація клієнта

15.03.00

Укладення договору на

здійснення аудиту

Укладання договору

Документи та інформація

16.03.00

Планування

Вивчення системи ВК; уточнення аудиторського ризику та його компонентів; уточнення стратегії аудиту та обсягу робіт

Опитування персоналу; спостереження; попередній аудитор; документи обліку та управління

Планування

розрахунок суттєвості; розробка плану та програми аудиту; розрахунок бюджету витрат часу

вимога до організації системи ВК; матеріали попереднього аудиту

17.03.00--19.03.00

Перевірка: - стратегія підтвердження залишків на рахунках бухгалтерського обліку

Збір аудиторських

свідчень;

документування

перевірки;

оцінка аудиторських

свідчень;

оцінка зразка вибірки; коригування програми аудиту;

виконання програми; тестування контрольних процедур

Спостереження;

опитування;

інвентаризація;

перерахунки;

документи

попереднього аудиту; запитні відповіді; угоди, контракти; облікова документація клієнта;

- вимоги до системи ВК;

20.03.00-22.03.00

- стратегія низького ризику контролю

підтвердження правильності обраної стратегії;

у разі не підтвердження, здійснюється зміна запланованого обсягу тестів підтвердження; збір аудиторських свідчень згідно 3 переглянутим або запланованим обсягом; документування перевірки;

оцінка свідчень

облікова документація клієнта;

результати тестування; документи попереднього аудиту;

результати перевірки; юридична документація клієнта

23.03.00-26.03.00

Заключний етап

Групування виявлених помилок;

формування робочого листка можливих виправлень; аналіз суттєвості невиправлених помилок; перевірка узгодженості показників після виправлень; оцінка можливості підприємства продовжувати свою діяльність:

Кінцевий варіант звітності; підсумки аудиту; аудиторські свідчення; протоколи зустріч 3 клієнтом;

протоколи обговорення результатів аудиту;

27.03.00--29.03.00

оформлення контрольного листа завершення аудиту; вибір аудиторського заключення і формування аудиторського звіту; підпис акта прийому-здачі аудиторського заключення

доповідна записка про незавершені процедури

У процесі здійснення кожного етапу аудиторської перевірки необхідно визначити вибіркові дослідження, ретельно спланувати забезпечення виконання всіх процедур з метою виключення можливості написання неправильного висновку.

На першому етапі, що передує складанню договору, аудиторська перевірка потребує попереднього ознайомлення з підприємством-клієнтом та зумовлених нею особливостей. При цьому ознайомлення слід починати з вивчення установчих документів: статуту, протоколів засідань засновників чи акціонерів. З метою чіткого визначення основних напрямів аудиторської перевірки аудитор проводить бесіди з керівником підприємства. Він повинен ознайомитись з основними показниками звітності, що допоможе встановити масштаби діяльності підприємства-клієнта, її результати за період, що підлягає перевірці. Аудитору слід скласти власну, незалежну думку про клієнта.

У період ознайомлення з підприємством-клієнтом аудитору потрібно також визначити обсяг господарських операцій та кількість первинних та зведених документів, що підлягають суцільній перевірці. Велике значення має вивчення зв'язків підприємства з постачальниками, покупцями, замовниками, установами, дотримання господарських договорів та своєчасності розрахунків між ними.

Наданому етапі аудитор встановлює обсяг аудиторської перевірки та її тривалість.

Визначивши обсяг перевірки, на другому етапі при укладанні договору на здійснення аудиту, розраховується вартість.

Договір повинен враховувати особливості законодавства, традиції, що склались у господарській діяльності та документальному оформленні в Україні.

Послідовність здійснення процедури укладання угоди з аудиту наведена на рис. 2.3.

Послідовність здійснення процедури укладання угоди з аудиту у міжнародній та аудиторській практиці України

Рис. 2.3. Послідовність здійснення процедури укладання угоди з аудиту у міжнародній та аудиторській практиці України

У міжнародній практиці рекомендується складати окремі, незалежні один від одного договори на кожен вид послуг, що виконуються для конкретного замовника.

Аудиторська практика України застосовує два підходи оформлення договорів:

• генеральний договір на проведення аудиту та інших послуг, що документується додатками до генерального договору;

• окремі договори на кожен вид послуг, що виконуються для одного замовника.

Вимоги до змісту договору на проведення аудиту зведені у дод. 7.

Третім етапом проведення аудиту є обов'язкове планування, яке забезпечує ефективне виконання робіт та визначає засоби щодо досягнення цілей аудиту.

Завдання аудиту деталізують мету аудиторської перевірки, яка визначає незалежну думку щодо критеріїв достовірності фінансової звітності, а саме:

• наявність активів та пасивів підприємства на дату бухгалтерського балансу;

• визначення прав і зобов'язань, зазначених у балансі;

• оцінку і розподіл—прийоми оцінки, передбачені стандартами обліку та обліковою політикою підприємства, а звітність відображає реальність інформації, що відбувається протягом звітного періоду;

• повноту відображення інформації;

• перевірку правильності заповнення форм звітності та їх розкриття за окремими розділами (частинами);

• наявність необхідних пояснень, визначених чинним законодавством;

• порівняння різних форм звітності щодо їх відповідності. Програма аудиторської перевірки є необхідною умовою успішного

виконання плану аудиторських робіт.

Уній визначаються завдання, які треба з'ясувати при проведенні аудиту конкретного об'єкта. До цих завдань слід віднести: підтвердження залишків на рахунках бухгалтерського обліку, процедури перевірки для виконання поставлених завдань, термін проведення аудиту, обсяг перевірки, індекс робочих документів тощо.

Програма повинна бути детальною, використовуватися як інструкція для асистентів та для контролю за правильністю виконання робіт (табл. 2.5)..

Прикладом програми аудиту може бути перевірка кредиторської заборгованості.

Таблиця 2.5. Програма аудиту кредиторської заборгованості

Завдання перевірки

Процедури перевірки

Обсяг перевірки

Докази

Виконавці

Строк проведення

1

2

3

4

5

б

1. Оцінка системи ВК

1. Ознайомлення з основними напрямами розрахунків на підприємстві (види, форми розрахунків)

Суцільна

Договори, контракти, форми №1,1-Б

Старший аудитор

15.03.00-16.03.00

2. Визначення правильності ведення розрахунків залежно від операцій відповідно до чинного законодавства

Суцільна

Головна

книга,

баланс,

звіти,

журнал

№3

Старший аудитор, асистент

17.03.00--20.03.00

3. Розгляд класифікації заборгованості, наявність безнадійної заборгованості, виявлення поточних та довгострокових зобов'язань, а також непередбачених

Суцільна

Баланс, журнал №3

Молодший аудитор, асистент

20.03.00--21.03.00

4. Ознайомлення з порядком списання заборгованості, визначення причин її виникнення та обгрунтованість стосовно чинного законодавства

Суцільна

Головна книга, баланс, журнал №3, №1

Молодший аудитор, асистент

22.03.00--24.03.00

2. Реальність існування

1. Впевнення в реальності кредиторської заборгованості, яка відображена в балансі шляхом проведення експертизи відвантажувальних документів та актів звірки

Суцільна

Рахунки-фактури, накладні, платіжні

доручення, баланс,

журнал №3

Старший і молодший аудитори

24.03.00--26.03.00

3. Повнота відображення

1. Документальна перевірка

Вибіркова

Первинні документи

Старший аудитор, асистент

26.03.00--28.03.00

4. Законність

1. Наявність підписів головного бухгалтера та уповноваженої особи

Первинні документи, журнал №3,

відомості

Старший аудитор

28.03.00--29.03.00

Під час призначення персоналу для проведення перевірки треба враховувати:

• кількісний склад;

• якісний склад;

• терміни і види робіт.

Західні фірми призначають для аудиту групу у складі: партнера, менеджера (керівника), старшого аудитора, аудитора, асистента. Кожен з них має своє коло обов'язків:

• партнер несе загальну відповідальність, вирішує найбільш складні питання, затверджує план-графік, приймає рішення щодо аудиторського висновку;

• менеджер - відповідає за поточні відносини з клієнтом, розробляє робочі документи;

• старший аудитор - здійснює поточну аудиторську перевірку, складає програми, контролює молодших співробітників;

• аудитор - виконує перевірку, асистент аудитора — виконує завдання аудитора. В практиці нашої аудиторської діяльності робоча група складається: основний аудитор (старший), молодші аудитори — 2, асистенти. Кількісний склад групи повинен враховувати обсяг робіт та бюджет

витрат часу. Витрати часу розраховуються, виходячи із кількості днів перевірки, терміну роботи вдень та кількості аудиторів, а на етапі планування — уточнюються.

Витрати часу і кількісний склад групи сплануємо таким чином (табл.2.6)

14 днів*7 годин*3 == 294 годин

Таблиця 2.6. Планування уточнення обсягу робіт та бюджету витрат часу

Об'єкти перевірки

Витрати часу

Разом

Асистент

Молодший аудитор

Старший аудитор

1

2

3

4

5

Грошові кошти

20

_

5

25

Дебітори

-

50

5

55

Кредитори

15

25

4

44

Довгострокова заборгованість

10

20

5

35

Поточні зобов'язання

10

20

5

35

Прострочена заборгованість

5

10

5

20

Доходи і витрати

-

-

10

10

Прибуток

-

-

10

10

Планування, контроль

-

10

10

Звіти

-

-

10

10

Оподаткування

20

-

10

30

Формування справи

-

-

10

10

Разом

80

125

89

294

Цей документ готується на підготовчому етапі і уточнюється на етапі планування і здійснення аудиту.

Для з'ясування більш детального фінансового стану підприємства аудитори повинні проаналізувати бухгалтерський баланс і фінансову звітність, розрахувати фінансові показники, а саме: коефіцієнт поточної ліквідності, коефіцієнт абсолютної ліквідності та коефіцієнт швидкої ліквідності, а потім зробити відповідні висновки.

Четвертий етап аудиторської перевірки визначає найважливіші ділянки об'єкта, які досліджуються в ході аудиту, що мають важливе значення для формування фінансових результатів.

Спочатку аудитор визначає характер аудиторської перевірки - суцільна чи вибіркова.

Для аудитора бригади визначаються питання, що перевіряються. Асистентам чи молодшим аудиторам доцільно доручати суцільну перевірку касових операцій, авансових звітів та виписок з поточних рахунків. Старшим, досвідченим аудиторам - регістри бухгалтерського та фінансового обліку, звітність, взаємозв'язок облікових даних у регістрах обліку та фінансовій звітності.

Процес аудиторської перевірки включає: оцінку та тестування, систему внутрішнього контролю, підтвердження залишків на рахунках бухгалтерського обліку, стратегію низького ризику та заключні процедури.

Це способи перевірки, що використовуються з метою:

• оцінки фінансової стабільності підприємства;

• виявлення помилок у фінансовій звітності;

• визначення надійних показників фінансового стану підприємства. Застосовуючи тести, аудитор з'ясовує такі завдання:

• перевірка правильності відображення в обліку грошових коштів, виробничих запасів;

• підтвердження заборгованості з дебіторами, кредиторами та наявності актів звірки;

• перевірка правильності відображення облікової інформації за основними засобами та іншими необоротними нематеріальними активами;

• своєчасність проведення інвентаризацій з грошовими коштами і виробничими запасами та ефективність цих перевірок.

Для досягнення мети аудитор повинен зібрати аудиторські свідчення, які допоможуть обґрунтувати його думку щодо достовірності фінансової звітності.

Аудиторськими свідченнями вважається інформація, що стосується достовірності фінансової звітності.

Отримані свідчення мають відповідати вимогам щодо їх кількості та якості. Чим більше свідчень зібрано, тим обгрунтованіше буде висновок. Кількість свідчень залежить від оцінки властивого ризику та ризику контролю. Якість свідчень не залежить від їх кількості, а тільки від їх достовірності та своєчасності і відповідності завданням аудиту.

Отримані аудиторські свідчення повинні стосуватись періоду, що перевіряється, за звітний рік, квартал. Так, для підтвердження статей балансу важливо отримати інформацію ближче додати складання балансу, тому річна інвентаризація всіх активів, капіталу та зобов'язань має проводитись не раніше 1 жовтня звітного року.

На третьому етапі аналітичні процедури допомагають виявити такі відхилення, що потребують додаткового тестування. Наприклад, різке зростання дебіторської чи кредиторської заборгованості у порівнянні з минулими звітними періодами, зменшення обсягу реалізації готової продукції, прибутку ТОЩО.

Після закінчення аудиторської перевірки аудитор ще раз на підставі перевіреної звітності проводить її аналіз за допомогою фінансових коефіцієнтів, порівняння фактичних значень показників із попередніми роками, середньогалузевими показниками, щоб застерегти інвесторів від можливого банкрутства.

Слід відмітити, що найбільше застосування в аудиторській діяльності отримав аналіз фінансової звітності.

На останньому етапі аудитор складає аудиторський висновок, який залежить від оцінки отриманих свідчень.

2.3. Порядок укладення договору на проведення аудиту
2.4. Планування проведення аудиту
2.5. Аудиторський ризик та суттєвість в аудиті
2.6. Питання для обговорення і самоперевірки
2.7. Практичний блок
2.8. Контрольний блок
2.8.1. Тести
2.8.2. Графічний диктант
РОЗДІЛ 3 ЕТИКА АУДИТОРА ТА ВИМОГИ ДО ЙОГО КВАЛІФІКАЦІЇ
3.1. Нормативні вимоги до діяльності аудитора
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru