Практичний курс внутрішнього аудиту - Немченко В.В. - Запитання для самоконтролю

Якщо до підприємства приходять з перевіркою, то виникає питання М. Чернишевського: "Що робити?"

Існують п'ять правил поведінки, дотримання яких дозволить позитивно впливати на перевіряючого. У нього відпаде бажання взагалі суперечити, лаятися та штрафувати підприємство.

Правило 1. При розмові намагайтеся дивитись у вічі. Пам'ятайте, що у людини, яка каже неправду, очі бігають, вона водить ними із сторони у сторону, ухиляється від погляду співрозмовника. Вам же приховувати немає чого, тому дивитися потрібно інспекторові у вічі. Головне - не перестаратися. Візуальний контакт "очі в очі" повинен складати не більше 75 % часу бесіди. При цьому не можна:

o Тиснути перевіряючого поглядом постійно - він може образитися і подумати, що ви до нього пристаєте;

o Дивитися на інспектора, коли він зайнятий якоюсь справою - він невільно гадає, що Ви за ним слідкуєте або ще гірше - бажаєте навести на нього псування.

Правило 2 . Завжди уважно і з інтересом слухайте інспектора. При цьому неважливо, про що він розповідає: про використання підпункту якогось закону, або про поїздку за грибами у ліс. Запам'ятайте: кожна людина вважає себе унікальною, в голові у неї тисячі геніальних ідей, які чомусь ніхто не бажає вислуховувати. Люди сильно прив'язуються до тих, хто бажає їх слухати годинами. Проявіть інтерес до розмов (особливо до монологів) перевіряючого, і він проникнеться до Вас почуттям глибокої вдячності. Щоб завжди виглядати зацікавленим (буває розповідає з задоволенням про машину, а Ви не можете відрізнити гальма від акумулятора), використовувайте такі засоби:

o Кивайте головою;

o Підтакуйте;

o Змінюйте вираз обличчя (якщо відповідач бажає здивувати - дивуйтеся, збентежити - збентежуйтесь);

o Повторюйте фрази, сказані інспектором у вигляді висновків і резюме (наприклад, він стверджує, що на Марсі є життя і йому це відомо. Вам залишається додати фразу: "Так, на Марсі є життя! А я про це не знав, або не знала!").

Правило 3. Потрібно виглядати абсолютно спокійним. Так, ніби у Вас зараз немає ніякої перевірки і Вас взагалі обходять стороною усі життєві чвари. До таких людей тягнуться, їм симпатизують, у їх товаристві почувають себе затишно. Якщо частка Вашого спокою передається інспектору, він невільно починає посміхатися і його добрий настрій буде пов'язаний з Вами. Але Ваші хвилювання можуть невільно видати Вас, ось чому запам'ятайте декілька засобів, як їх приховати:

o Посміхаючись, Ви повинні показувати доброту, але не перестарайтеся: увесь час посміхаються тільки самі знаєте хто;

o Ваші жести повинні бути плавними і відкритими, намагайтеся показувати відкритими долоні;

o Не перехрещуйте руки або ноги;

o Не барабаньте пальцями по столу, не грайте ручками, ґудзиками, прикрасами та іншим. Пам'ятайте, що роблять так тільки неврастеніки.

Правило 4. Завжди тримайте себе в руках. Зрозуміло, що перевірка - не пікнік, усяке може трапитись. Іноді наміри або дії перевіряючого викликають негативні емоції: виникає бажання стукати кулаками по столу і довго з криком доказувати свою правоту, а по закінченні кинути у стіну вазу. Цього краще не робити. По-перше, у гніві можете сказати таке, що перевіряючий на все життя стане Вашим особистим ворогом. По-друге, втративши над собою контроль, Ви можете наговорити зайвого. Ну і по-третє, нервові клітини не відновлюються. 10-хвилинний спалах гніву потім обернеться депресією. Ще раз повторюємо: не можна виходити з себе. Ну а якщо не виходить? Якщо накипіло і просить виходу? Усе рівно не піддавайтеся - буде тільки гірше. Ось декілька засобів подавити у собі емоційний сплеск:

o Не відповідайте на різні репліки перевіряючого відразу, почекайте секунд десять. Порахуйте кількість лампочок у кабінеті або подумайте, що приготувати на вечерю, але, Господь Вас спаси, уявляти собі можливий розмір штрафу - ваза сама стрибне Вам у руки;

o Дихайте глибоко. Метод простий, але дуже ефективний;

o Ухиляйтеся від спорів, не кажіть "ні". Скажіть "можливо, але...", "може бути, але...". Не ставте інспектору запитань, на які він відповість "ні";

o Якщо пристрасті розгорілися, під будь-яким приводом перервіть розмову (терміново треба телефонувати, викликають та інше). Знову починайте розмову тільки після того, як заспокоїтесь;

o У напружених ситуаціях не вставайте. Стоячи, людина займає більш агресивну позицію, у неї більше простору для неприязних жестів і чудова можливість увійти у фізичний контакт із "супротивником". Сидячи ж, лаятися просто незручно. Згадайте, коли сварка трапляється за столом, то ті, хто сваряться, відразу зіскакують. Ось чому присядьте самі і запропонуйте зробити те саме інспекторові.

Правило 5. Намагайтеся усіма силами уникнути конфлікту. Зрозумійте: той, хто свідомо не бажає йти на конфронтацію, хто застосовує усі сили для урегулювання будь-яких питань шляхом переговорів, той у результаті свого доб'ється. Конфлікт - це завжди невирішені робочі питання, стрес і депресія. Уникайте цього.

На підставі досвіду проведення експертиз з питань оподаткування, де джерелом інформації служили акти податкових перевірок, виявлено 15 основних ознак недоліків за результатами податкових перевірок (табл. 4.6).

Таблиця 4.6.

Систематизація недоліків у актах за результатами документальних перевірок

№ п/п

Недоліки в актах перевірок

%

1.

Арифметичні помилки у підрахунках податків до сплати.

60%

2.

Неправильне визначення змісту фінансово-господарської операції і, як наслідок, застосування не тих норм законодавства, які відповідають її суті.

40%

3.

Посилання на норми закону, які регулюють інші операції, ніж ті, що розглядаються в акті.

20%

4.

Визначення сум до оподаткування на підставі норм законів, якими чітко не встановлено регулювання оподаткування операцій, розглянутих в акті.

50%

5.

Посилання на законодавчі та нормативні документи, які у періоді, що перевірявся, не діяли (або були затверджені пізніше, або вже втратили чинність).

12%

6.

Констатація факту порушення без конкретного обґрунтування суми донарахувань (відсутність додатків, які розшифровують суми донарахувань; посилання на додатки, які відсутні до акта перевірки).

20%

7.

Посилання на порушення норми закону без обґрунтування причин донарахування саме таких сум, які вказані в акті

10%

8.

Визначення ставок податку та механізму справляння податків за указом Президента, в той час як питання, що перевірялися, були вже врегульовані спеціальними законами (стосувалося ставок акцизного збору).

2,5%

9.

Визначення сум, що підлягають донарахуванню, без первинних документів за даними облікових регістрів або виписок з розрахункового рахунка про рух коштів.

15%

10.

Визначення перевіряючими сум донарахувань на підставі самостійного визначення (без рішень суду) недійсними операцій, документів, визначення фіктивними фірм.

25%

11.

Неправильне застосування пільг з оподаткування.

5%

12.

Визначення результатів до оподаткування за звітний період по окремих господарських операціях, всупереч вимогам законодавства здійснювати це за результатами всієї діяльності.

15%

13.

Неврахування міжнародних договорів про усунення подвійного оподаткування.

5% .

14.

Неправильне застосування звичайних цін.

10%

15.

Неправильне визначення перебігу термінів позовної активності.

5%

Причини низької якості результатів перевірок:

- по-перше, нечітке законодавство, повна відсутність урегулювання оподаткування деяких операцій; відсутність регламентації на законодавчому рівні порядку проведення й оформлення результатів документальних перевірок, в тому числі й недосконалість методик проведення перевірок за кожним конкретним податком;

- по-друге, відсутність юридичного супроводу під час проведення перевірок;

- по-третє, вихід за межі компетенції ревізорів, що виявляється у невиконанні відомчих наказів стосовно відображення в акті перевірки тільки обґрунтованих даних без суб'єктивних припущень перевіряючих, які не мають підтверджених доказів та різного роду висновків щодо дій посадових осіб підприємств;

- по-четверте, через нестачу часу перевірки великих платників податків проводяться не суцільним порядком з урахуванням кожного первинного документа, а вибірково;

- по-п'яте, неповне використання прав постійних комісій при відповідальних підрозділах урегульовувати спірні питання під час здійснення перевірки до підписання акта, що дозволило б вивільнити час працівників податкової служби і суди від розгляду типових справ, які раніше вже вирішувались, і тим самим заощадити кошти і час усіх учасників податкових правовідносин.

Запитання для самоконтролю

1. Які заходи повинні існувати організаційні при створенні служби внутрішнього аудиту?

2. Яка структура та вимоги до штату внутрішніх аудиторів?

3. Яким чином розраховується ефективність служби внутрішнього аудиту?

4. Хто і як керує службою внутрішніх аудиторів?

5. Обґрунтуйте зв'язок служби внутрішнього аудиту з іншими підрозділами підприємства?


ТЕМА 5. ВИЯВЛЕННЯ ПОМИЛОК, ШАХРАЙСТВА ТА ЇХ ЗАПОБІГАННЯ ЗА ДОПОМОГОЮ ВНУТРІШНЬОГО АУДИТУ
5.1. Заходи боротьби по відмиванню грошей та існуючі випадки (ризики) шахрайства, правопорушень в Україні
5.2. Помилки та шахрайство
5.3. Процедури внутрішнього аудитора, необхідні для виявлення ознак шахрайства або помилки та його дії
5.4. Виправлення помилок і зміни в облікових оцінках
5.5. Зловживання в комп'ютерному середовищі. Заходи аудитора щодо зниження ризику шахрайства за допомогою комп'ютера
Запитання для самоконтролю
ТЕМА 6. МЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ ВНУТРІШНЬОЇ АУДИТОРСЬКОЇ ПЕРЕВІРКИ ЕФЕКТИВНОСТІ СИСТЕМИ ВНУТРІШНЬОГО КОНТРОЛЮ БІЗНЕС-ПРОЦЕСІВ
6.1. Загальні поняття про систему внутрішнього контролю в компанії
6.2. Організація внутрішньої аудиторської перевірки ефективності СВК бізнес-процесів компанії
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru