Психологія управління - Кулініч І.О. - 11.1. Поняття "інновація" та "нововведення"

11.1. Поняття "інновація" та "нововведення"

11.2. Типові реакції на нововведення та психологічні бар'єри, їхня характеристика

11.3. Головні передумови позитивного ставлення до нововведень

11.1. Поняття "інновація" та "нововведення"

Англійське innovation перекладається як нововведення. Буквальний переклад з англійської означає введення новацій чи впровадження нововведень. На практиці поняття "нововведення", "новація", "інновація" нерідко ототожнюють, хоча між ними є деякі розбіжності.

Нововведення — оформлений результат фундаментальних, прикладних досліджень чи розробок експериментальних робіт у якій-небудь сфері діяльності з метою підвищення її ефективності. Нововведення можна оформити у вигляді: відкриттів, винаходів, патентів, товарних знаків, раціоналізаторських пропозицій, документації на новий чи вдосконалений продукт (технологію, управлінський чи виробничий процес організаційної, виробничої чи іншої структури), ноу-хау, понять, наукових підходів чи принципів, документа (стандарту, рекомендацій, методики, інструкції тощо), результатів маркетингових досліджень та ін. Нововведенням може бути новий порядок, новий метод, винахід.

Інновація — це кінцевий результат впровадження нововведення з метою зміни об'єкта управління і одержання економічного, соціального, екологічного, науково-технічного чи іншого ефекту. Вкладення інвестицій у розробку нововведення половина справи. Головне — впровадити нововведення, перетворити його у форму інновації, тобто завершити інноваційну діяльність й одержати позитивний результат, потім продовжити дифузію інновації. Для розробки нововведення необхідно провести маркетингові дослідження самого виробництва, організаційно-технологічну підготовку виробництва і оформити результати.

Ключові напрями НТП на сучасному етапі:

— електронізація і комп'ютеризація виробництва й управління;

— розвиток гнучких інтегрованих виробничих систем;

— створення матеріалів із заздалегідь заданими властивостями;

— здійснення технологічної революції в усіх галузях народного господарства та ін.

На рівні фірми НТП реалізується у вигляді інновацій.

Під терміном "інновація" автори найчастіше розуміють різне значення.

Д. Соколов, А. Титов, М. Шабанова під інновацією (нововведенням) розуміють підсумковий результат створення й освоєння (впровадження) принципово нового чи модифікованого засобу (нововведення), що задовольняє конкретні суспільні потреби, даючи економічний, науково-технічний, соціальний чи екологічний ефекти.

Ю. Морозов під інноваціями в широкому змісті розуміє прибуткове використання новацій у вигляді нових технологій, різновидів продукції, організаційно-технічних і соціально-економічних рішень виробничого, фінансового, комерційного чи іншого характеру.

3. Уткін у праці "Управління фірмою" визначає інновацію (нововведення) як об'єкт, впроваджений у виробництво в результаті проведеного наукового дослідження чи зробленого відкриття, якісно відмінний від попереднього аналога.

М. Хучек зазначає, що в "словнику польської мови" інновація означає впровадження чого-небудь нового, якої-небудь нової речі, новинку, реформу.

У словнику "Науково-технічний прогрес" інновація (нововведення) означає результат творчої діяльності, спрямованої на розробку, створення і поширення нових видів виробів, технологій, впровадження нових організаційних форм тощо.

Автори довідкового посібника "Інноваційний менеджмент" П. Завлін, А. Казанцев, Л. Мінделі й інші вважають, що інновація — це використання в тій чи іншій сфері суспільства результатів інтелектуальної (науково-технічної) діяльності, спрямованих на вдосконалення процесу діяльності чи його результатів.

Сутність базового поняття "інновація" повинна відповідати певним вимогам.

По-перше, треба розмежовувати поняття "нововведення" та "інновація".

По-друге, нововведення можуть розроблятися як для власних статків (для впровадження у власному виробництві або для нагромадження), так і для продажу. На "вході" фірми як системи будуть нововведення їхніх продавців, що можуть відразу впроваджуватися, переходячи у форму інновацій, або просто нагромаджуватися, чекаючи своєї години для впровадження. На "виході" фірми будуть тільки нововведення як товари.

По-третє, неправомірно в поняття "інновація" вводити розробку інновації, її створення, впровадження і дифузію. Ці етапи належать до інноваційної діяльності як процесу, результатом якого можуть бути нововведення чи інновації.

11.2. Типові реакції на нововведення та психологічні бар'єри, їхня характеристика
11.3. Головні передумови позитивного ставлення до нововведень
Розділ 12 ПСИХОЛОГІЯ КОНФЛІКТІВ ТА ШЛЯХИ ЇХ ВИРІШЕННЯ У СИСТЕМІ УПРАВЛІННЯ
12.1. Поняття конфлікту. Види конфліктів
12.2. Психологічний аналіз конфліктів
12.3. Особливості розвитку і вирішення конфліктів
12.4. Класифікація конфліктів, причини їх виникнення. Методи вирішення конфліктів
ЛІТЕРАТУРА
ПЕРЕДМОВА
Розділ 1. Наука психологія, психологія управління, психологія управління людиноповедінкою
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru