Психологія управління - Ходаківський Є.І. - 15.3.5. Соціотип "Гамлет"

5. Етико-інтуїтивний екстраверт ( ЕІЕ, БОТІ) - "Гамлет" (рис. 15.6).

Соціотип

Характерні риси типу: 5.1. Зовнішні ознаки:

o фігура і осанка: за звичай, фігура худорлява, руки та ноги тонкі.

o обличчя: характерна деяка величність, навіть гордовитість, зарозумілість обличчя. Привертають увагу засмучені, млосні очі; при підсиленій етичній компоненті в них помітний блиск одержимості, що видає сильний внутрішній емоціональний запал. Частіше, прямий і гострий ніс.

o невербальні компоненти: хода тим швидша, чим сильніше виражена емоційність; занадто вертлявий, рухливий. При цьому характерна погана координація рухів, навіть, може скластися враження, що він навмисно "виділяється". Голову тримає високо, погляд спрямований над головою людини.

o манера одягу: одяг "простий". Проте, може припускатися крайнощів, самовиражаючись таким чином, - екстравагантність, або навпаки, елементи недбалості. Через що одяг часто буває дисгармонійним. Як правило, предмети туалету підібрані невдало. Прикраси можуть не відповідати основному стилю. Часто присутня якась одна деталь, яка кидається у вічі і погано поєднується із зовнішнім виглядом у цілому. Причому, якщо розглядати цю річ окремо, вона виглядає цілком нормально. Знаючи це, прискіпливо ставиться до власної зовнішності і не любить, коли його оцінюють.

5.2. Манера спілкування. Володіє ораторською майстерністю, добрими лінгвістичними властивостями. Вміє "гарно" говорити. Мова часто наповнена пафосом, інколи говорять із предиханням.

У спілкуванні тяжіє до компанії, де проявляються позитивні емоції, звучать гострі жарти чи анекдоти. Дуже любить посміятись, емоційно розрядитись.

У спілкуванні буває досить нав'язливими, коментує події. Не може не виказати власної думки партнерові. У бесідах часто попереджує співрозмовника про можливі небезпеки. Схильний драматизувати події, світ бачить у темних відтінках.

Особисті емоції носять бурхливий, драматичний характер. Крім драматичних емоцій іноді у мові присутній дошкульний гумор, сарказм із відтінком єхидства. Вміло поєднує гумор з трагедією, вибудовує напружені, захоплюючі сюжети.

Намагається всіляко стримувати себе, але зовсім несподівано для оточення може зірватися, "вискочити", звернути на себе увагу. Може вести діалог із собою, вимовляти промови у транспорті (при надмірному розвитку емоційної компоненти).

Вірить лише офіційно опублікованій інформації, - неофіційним ідеям та теоріям не довіряє. Водночас, приділяє увагу чуткам, полюбляє обговорювати пікантні подробиці особистого життя інших людей.

Любить фантазувати, довго розвивати одну тему. Вміє переконувати оточуючих у своїй правоті. Створені ним проекти завжди мають глобальний характер, хоча і починаються з дрібниці. Схильний робити "із мухи слона".

Внутрішньо доволі мінлива людина.

5.3. Особливості поведінки.

Одна з найбільш характерних особливостей поведінки - ставлення до людей залежно від їх положення в ієрархії влади. Якщо людина займає нижчу службову сходинку, ніж він, то відношення до неї - прохолодно-зневажливе. До вищих керівників проявляє повагу. Вірить в авторитети, поважає принцип "вождізму". Підкреслює виняткову унікальність ідеї, якою захоплений.

Інша особливість поведінки - не може працювати з кимось на очах у інших. Тому роздає людям різні доручення для того, щоб відправити в інше місце.

Манери можуть бути досить своєрідними з точки зору їх відповідності існуючим нормам, особливо в інтуїтивного підтипу. Іноді поводиться наче людина з минулого століття - у цих манерах є щось шляхетне, аристократичне. Налаштований на виключно ввічливе, коректне спілкування, без грубощів та примусу.

Далекоглядний, тонко відчуває настрої інших людей. Вміє піднесено виражати свої почуття: від піднесених інтонацій до тонкої іронії. Володіє даром переконання, може захоплювати своїх слухачів ідеєю.

Із складнощами йде на компроміси, прихильник радикальних заходів.

Складає враження людини зі складною натурою та непередбачува-ним характером. Зовні спокійний, послідовний у викладенні матеріалу. Водночас, внутрішньо драматичний, емоційно збудливий, різкий, мнимий, самолюбивий і ранимий, демонструє розлютованість. Легко піддається екзальтації. Має схильність до рефлексії, внутрішніх коливань і сумнівів. Відтак, потребує моральної підтримки.

Розмірковує образно. Легко береться за вирішення складних проблем (як-то, вивчення кількох іноземних мов у короткий термін). Поведінкою вказує на умовність перешкод, що обмежують можливості людини.

Романтик у почуттях. До людей уважний, намагається зрозуміти мотиви їх поведінки, приймає участь у вирішенні їх проблем, але не схильний змінювати власні думки та звички. Стоїть на моральних позиціях вихователя і наставника.

Турбується про небезпеку, що криється у розвитку ситуації, вміє провести необхідні заходи, щоб її уникнути.

Образи пам'ятає довго, хворобливо сприймає критику, недовірливий до компліментів.

Цікавиться містикою, незвичайними, малодослідженими і загадковими явищами, екзотичними релігіями, тощо. Полюбляє усамітнюватись та розмірковувати про сенс життя, про місце і роль людини в ньому, - схильний до філософії.

Погано переносить очікування й невизначеність, нетерплячий. Добре мобілізується в екстремальних ситуаціях, без них його життєвий тонус падає. Має розвинуте почуття відповідальності.

Особливістю представника цього соціотипу є підсилена складова біхевіоризму, активний прояв теорії групової мотивації.

У команді він виступає наче капітан вболівальників, навколо якого завжди панує пожвавлення і сміх. Досягається це оптимістичним поглядом на життя та щедрістю на підтримку і похвалу. Часом, йому у недолік ставлять зверхність, натомість він переконаний, що робить важливу справу і віддає цьому всі свої душевні сили.

Переконаний, що будь-яка робота - це арена прикладання старань всього колективу, а для того, щоб люди почували себе добре один з одним, необхідний куратор їх настрою, який піклуватиметься про них. Надихає оточення, виступає "вчителем життя": веде, допомагає, сприяє виконанню чиїхось планів, знаходить необхідні слова підтримки у складні часи. З дев'ятої до п'ятої підбадьорює колег за допомогою найрізноманітніших засобів. Завжди готовий вислухати і ображається, коли хтось тримає тривоги у собі і не хоче ними ділитися.

Крім того, вміє нівелювати конфліктні ситуації, що знижують продуктивність праці. Завдяки цьому є природнім резонатором для всіх членів колективу, що йому самому дає задоволення.

Концентрує цінності навколо міжособистісних аспектів: прагне, щоб життя стало безпечнішим, а робоче місце - приязнішім. Тому під час його керування перше місце посідатимуть людські проблеми, у чому б ні полягала діяльність організації. Також зданий представити суспільству результати діяльності організації у найвигіднішому для обох сторін світлі.

Проте, одержуючи підвищення, зіштовхується з конкретними проблемами діяльності: розрахунком прибутку, контролем за виробництвом продукції, скорочення замовлень, тощо. Чим вище піднімається кар'єрними сходами, тим суттєвіші протиріччя між його особистими вимогами і вимогами організації. Його складно сприймати, коли його цінності хтось піддає сумніву. Наприклад, коли колеги відмовляються від винагороди, що він вважає невідкладною складовою спільної діяльності, - то може подумати, що незадоволення колег викликає особисто він, і, швидше за все, подвоїть свої зусилля. Незважаючи на це, є корисним на всіх організаційних рівнях, має успіх у будь-якій справі.

5.4. Основні функції (формула типа).

Найсильніша функція - етика емоцій. Володіє широким набором емоційних станів, при чому емоції відрізняються схильністю до драматизації подій. Драматичні емоції швидко переходять у комічні та переплітаються з ними. При сторонніх може поводитись спокійно і гідно. Своїм трагедійно-емоційно-піднесеним ставленням до життя запалює оточуючих. Наділений даром емоційного співпереживання - емпатії. Переживає емоції іншої людини як власні. Переповнення негативними емоціями нерідко призводить до психічних зривів. Виразний у міміці, жестах, погляді, інтонаціях та інших емоційних сигналах. Неперевершений оратор, гарний актор - постійно втілюється у якийсь образ. Близьким людям буває важко витримати його емоційний тиск. Постійно загострює ситуацію, нагнітає емоційне напруження. Йому не дано набути умиротворіння та душевного спокою.

Друга функція - інтуїція часу - допомагає добре орієнтуватися у потоці часу, - як теперішньому, так і історичному. Закликає оточуючих до використання драматичних уроків минулого. Відчуваючи тривожну ситуацію, завчасно до неї готується - обмірковує запасні варіанти. Попереджує людей про можливу небезпеку. Постійно сумнівається і коливається, тому йому нелегко приймати важливі рішення. Але після того, як рішення прийняте, - не переглядає і не повертає назад. Його світогляд з плином часу може мінятися на діаметрально протилежний. Внутрішньо дуже суперечливий. Вхоплює фальш і невідповідність між словами та реальною поведінкою людей. Схильний до елементів містицизму, загадковості. Цікавиться темами, що пов'язані з долею та іншими загадковими явищами. Любить усамітнитися та розмірковувати про сенс життя, минуле та майбутнє. Всі проблеми розглядає з глобальної, філософської точки зору.

Рольова функція - логіка дій. Примушує себе займатися справою, що приносить конкретну користь. Роботу виконує якісно, перероблювати не любить. Йому подобається долати себе, освоюючи складні технології. Вірить лише авторитетній, офіційній інформації. Імпонує, коли його вважають діловою, пунктуальною людиною - це примушує постійно займатися самоосвітою. З метою створення ілюзій широкої освіченості часто використовує "гучні" імена. За темпераментом нетерплячий і непосидючий. Йому складно розслабитися, навіть під час сну. Нерідко володіє організаторськими здібностями. Проте тривала ділова активність сильно змучує його. Дає людям забагато дрібних доручень, тому не встигає все відслідкувати та нервує. Будь-які швидкі рухи і різкі звуки його дратують. Проте, розмірений звуковий фон підвищує його працездатність.

Больовою функцією є сенсорика відчуттів. Це обумовлює постійні сумніви у власній привабливості та естетичності поведінки. Наслідком цього є вишукано-аристократичний стиль поведінки та, часом, одягу. В цілому, естетика зовнішності дає йому багато радощів і розчарувань.

У харчуванні капризно винахідливий, схильний до поєднання продуктів з протилежними смаками. Проте буває зовсім невибагливий щодо їжі, аби вона подавалась регулярно. Лякається хвороб та фізичних страждань. Складно позбавляється поганих звичок. Ставлення до себе оцінює за бажанням людей піклуватися про нього, терпіти його дивні смаки та звички. Не любить, коли його торкаються. Погано почувається у замкнутому просторі. Часто обирає життя "затворника".

Сугестивною функцією є логіка відносин. Добре піддаваний впливу інших людей, які вміють подавати свої думки в абстрактно-логічних формах. Потребує організованості та порядку навколо себе - від цього залежить його фізичне самопочуття. Його розслаблюють повільні, скурпульозні завдання, що вимагають зосередженості. Життя за суворою системою йде йому на користь. Незрозумілості, неперед-бачуваності, постійна зміна розпорядку пригнічують його здоров'я, тверду опору. Добре уловлює найдрібніші відхилення від звичної схеми подій. Проте у власних логічних висновках досить суб'єктивний - його узагальнення нерідко страждають на однобокість. Подобається логіка системи, - прагне все впорядкувати, обмежити розумними, з його точки зору, рамками і правилами, проте для себе робить виключення.

Шоста функція - вольова сенсорика. Потребує цілеспрямованого адміністративно-вольового управління своїми діяти і вчинками. Поважає вождів . Налаштований на виключно ввічливе та попереджувальне звернення. У стані афекту ні перед чим не зупиниться. Його власна сила різко зростає в екстремальній ситуації (паніка). У цьому випадку поводиться впевнено і рішуче. Водночас беззахисний проти сили, якщо емоційно та духовно зломлений. У такій ситуації сприймає покірність долі як неминуче. З істеричного стану його може вивести лише випадкова сила. Активно протестує проти сили і грубощів. Неочікува-но нанесений удар його приводить до тями. Щоб подавити некеровані емоції, потребує допомоги з боку.

Сьома функція - етика відносин. Спокійно спостерігає різні варіанти міжособистісних відносин, але лише доти, доки вони не вступають у суперечку з його естетичними нормами. У таких випадках відкрито, із сарказмом та іронією виказує свою незгоду. Взагалі, невпевнений у стійкості відносин, які його пов'язують з іншими людьми. Шукає постійних словесних та інших підтверджень почуттів. Дуже ревниво ставиться до суперників. Добре прогнозує розвиток подій у часі. Критик і висвітлювач звичаїв. Його ахіллесова п'ята - надійність відносин з людьми, яким довірився. Тих, хто його один раз підвів - не прощає. Дуже уразливий і злопам'ятний. Від людей бажає за краще триматися на відстані. Сильно занижує власну оцінку в очах оточуючих. Інша його крайність - нав'язливість і самозамилування.

Восьма функція - інтуїція можливостей. Надаючи великого значення положенню людини в ієрархії управління, м'яко обминає питань, пов'язаних із з'ясуванням чи демонстрацією істинних здатностей і можливостей людини. У справі проявляє неочікувані таланти та здатності. Бажає, щоб його досягнення та намагання хвалили. Тяжіє до нестандартних, іноді шокуючих форм поведінки. Вміє використовувати здатності людей у справі, розподіляючи ролі у групі. Особистість формує у кропіткій праці. Хоче принести користь всьому людству - часткове вирішення проблем його не влаштовує. Нерідко займає безкомпромісну позицію, здавалося б, з дрібного чи другорядного питання. Шукає найскладніші і найзахоплюючі справи. Проте дуже переживає, коли його критикують, адже сприймає це як крах своїх ідеалів. Характерне відчуття власної неповноцінності, яке може компенсувати демонстративною манерою поведінки.

5.5. Рекомендації.

а) У роботі складно дається внутрішня рівновага, схильний змінювати емоційний стан, сильно залежний від настрою, хоча й вирізняється відповідальністю та виконавчою дисципліною. Відтак, не потрібно його переривати, торопити, брутально примушувати його робити що-небудь, - краще терпляче пояснити, навіщо це потрібно зробити, адже без його допомоги неможливо справитися з визначеним завданням, тому потрібно проявляти активність, прискорювати процес роботи.

б) Від нього не можна очікувати виконання декількох справ одночасно. Може припускатися необережності і неохайності в оформленні ділової документації. Не вміє планувати дії, логічний аналіз слабкий. Не терпить монотонної, рутинної роботи, відтак неуважний щодо деталей. Береться за виконання складних завдань, але у разі невдачі - сильно розчаровується, а самі події - схильний надмірно драматизувати, відтак потребує підтримки. Також, не можна очікувати швидкої конкретної віддачі у справах, тверезого, об'єктивного, беземоційного погляду на речі, уміння достовірно аналізувати ситуацію, демократичності і простоти у спілкуванні та незмінного оптимізму. Недоліками у роботі є балакучість, надмірне самосхвалення, і - відкрита душа. І все щедро, настирливо.

в) Проявляє гордість і незалежність у судженнях і вчинках. Не завжди знаходить спільну мову колегами, може замикатися у собі, демонструвати відчуженість. Одночасно намагається привертати до себе увагу оригінальними вибриками, химерністю у словах, жестах, манері спілкування з іншими працівниками. Здатний копіювати своїх колег, може виказати комічний бік у поведінці інших. Сам критику переносить болюче.

г) Вимагає ввічливого, коректного до себе ставлення. Ефективним засобоммотивації є похвала за гарно виконану роботу, тактовне звернення. Його можна стимулювати невеликими матеріальними заохоченнями, навіть дарунками, та обіцянками виконати його побажання.

д) У разі невиконання поставлених завдань методом впливу є при-соромлення, ставлення за приклад інших та зазначення, що не потрібно бути лінивим, неакуратним, безвольним, незібраним - за це, по-перше, його не поважатимуть, по-друге, він не отримує очікувану винагороду за виконану таким чином роботу.

е) Його потрібно методично і наполегливо привчати до дотримання всіх необхідних правил і до виконання нецікавої роботи, навіть долучаючи до неї реальним прикладом (краще, прикладом безпосереднього керівництва).

є) На користь компанії можна активно використовувати його емоційно-чуттєвий характер - здатність проявляти твердість і рішучість у критичні моменти, розвинута інтуїція, уважне ставлення до оточуючих, конструктивізм, відчуття загальної динаміки, проникливість, терпіння, працелюбство, раціональність, здатність проникнути у сутність людини, визначити її позитивні та негативні риси, навіть не вступаючи з нею у близький контакт. Хоча така здатність, вміння знаходитись у центрі уваги та властивість тонко, ненав'язливо маніпулювати людьми й підтримувати відносини з ними є присутніми.

5.6. Сфера діяльності / рід професій: гуманітарна сфера, де потрібно пропагувати якусь ідею, світогляд, релігію: психологія і психотерапія; теологія; пропагування моральних цінностей, урахування міжосо-бистісної динаміки, інші види діяльності гуманістичного спрямування; сфера мистецтв, де потрібно грати, виражати емоції (театр, особливо драми, естрада, поезія - декламації віршів, співів, танців, тощо); оратор; політичний лідер із патріотичним ухилом; суддя; вихователь і педагог; агент із страхування чи збуту, де потрібно емоційно залучити клієнта; рекламіст; продаж і торгівля, навіть найнеймовірніших товарів, укладання найнереальніших угод.

5.7. Характеристика, як керівника: керівник-натхненник. Схильний до вирішення стратегічних завдань. Здатний виконувати

функції фронтального та ієрархічного лідера.

Спосіб встановлення ділового контакту орієнтований на особистіс-ний характер. Форма ділової активності передбачає передбачуваність і бачення перспективи.

Система взаємодії з колегами і підлеглими базована на відносинах ієрархії. Належить до конкуруючого типу поведінки з елементами співробітницького типу.

Досягає значних результатів за рахунок емоційного впливу на людей. Управлінські рішення розглядаються в етичній перспективі. Дотримуються різних "правил гри".

Проте, має схильності до авторитаризму, диктаторства - бажано "чужими руками", - руйнації. Через це довго у керівництві не тримається.

Стратегія: повна свобода управління. Особиста мораль використовується на власний розгляд. Мотиви і мета: благі наміри, особистий успіх, що ототожнюється з успіхом організації. Ставлення до закону: дотримується закону, якщо він не заважає реалізації встановленої мети.

5.8. Девізи: "Світом править Доля"; "Бути чи не бути"; "Ні на кого не навішувати власні проблеми, адже це не етично"; "Не потрібно добре ставитися один до одного, щоб виконати роботу"; "Недовіра керівництву в його особі рівноцінна піддаванню сумніву моральну цілісність організації"; "Безумність хоробрих - ось мудрість життя" (М. Горький), але "все підготувати, а потім діяти". Іноді, судячи з поведін-кових реакцій "міркування, роз'єднання сили і волі, рефлексія, що паралізує дії" (Ю. Левін); а іноді, багатослів'я, подробиці; спостережливість, розсудливість, гумор.

Крім того, відносяться:

o можновладці і політики: Катерина II, Іван Грозний, Нерон, Калі-гула, Цицерон, Лев Троцький, король Давид, Абрахам Лінкольн, Франсуа Міттеран, Беніто Муссоліні;

o полководець і політик Моше Даян;

o підприємець Росе Перо;

o автори віршованих творів: Дж.-Г. Байрон, Іван Франко, Анна Ахматова, Марина Цветаева, Белла Ахмадуліна;

o художники: Рафаель, Амадео Модільяні, Ілля Рєпін, Рембрандт;

o композитори: Ніколо Паганіні, Ференц Ліст, Людвіг ван Бетховен, Гаетано Доніцетті;

o письменники: Володимир Набоков, Едуард Лімонов, Олексій Толстой;

o режисери і постановники: Микола Сліченко, Галина Волчек;

o режисери і актори комедійного жанру: Чарлі Чаплін, Аркадій Райкін;

o актори: Зиновій Гердт, Олег Меншиков, Георгій Віцин, Інна Чу-рікова, Лідія Федосєєва-Шукшина, Клавдія Лучко, Світлана Крючкова, Віра Марецька, Тетяна Дороніна, Тетяна Васильєва, Вія Артмане,

Михайло Казаков, Елізабет Тейлор, Джина Лолобріджида, Омар Ша-ріф, Лоуренс Олів'є, Радж Капур, Бренда Ваккаро, Джин Хекман;

o оперні діви: Марія Каллас, Галина Вишневська;

o співачки: Крістіна Орбакайте, Жанна Агузарова;

o балерини: Майя ГШсецька, Галина Уланова, Катерина Максимова;

o ілюзіоніст Девід Копперфілд;

o шоумен Микола Фоменко;

o вигадані персонажі: П'єро ("Золотий ключик"), Joe Hackett (серіал "Wings").

15.3.6. Соціотип "Горький"
15.3.7. Соціотип "Жуков"
15.3.8. Соціотип "Єсенін"
15.3.9. Соціотип "Наполеон"
15.3.10. Соціотип "Бальзак"
15.3.11. Соціотип "Джек Лондон"
15.3.12. Соціотип "Драйзер"
15.3.13. Соціотип "Штірліц"
15.3.14. Соціотип "Достоєвський"
15.3.15. Соціотип "Гекслі"
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru