Історія релігії в Україні - Колодний А. М. - Селянськість і релігійний дух українців

Українці завжди були землеробською нацією. Постійний зв'язок із землею, який називають українським антеїзмом, наклав на їхню духовність відбиток психічної селянськості. Культ Землі, землеробської Праці є основою світобачення українського селянина. Землю він називає ненею. В українському фольклорі вона стоїть іноді навіть над Богом і святими. Так, у колядці "Святі орачі" оповідається, як "святий Миколай за плугом ходить", "святий Михайло волоньки гонить", за ними "Господь Бог ріллю всіває", а "Син Божий її зволочае", "Божа Мати" їм "їстоньки носить". Зауважимо, що пов'язати Бога і святих із землеробською працею міг у своїй уяві лише українець, за філософією землі і праці якого вважається великим гріхом відчуження від земних справ, від землеробства.

Переживання й настрої землероба завжди залежали від успіхів або невдач його діяльності за умов контрастності погоди. Все це позначилося на його світосприйманні. Розкриваючи особливості життєвої вдачі хлібороба-українця, Н.Григоріїв пише: "Хліборобство, зв'язане з природою й усіма несподіванками погоди, виробляє пасивність і покірливість, побожність і надії на сторонні сили, обережність і розміркованість, відданість і упертість, працьовитість і господарність, замилування поезією і миролюбність" (Григоріїв Н. Українська національна вдача. — Вінніпег, 1941). Саме тому в календарно-обрядовій поезії українця знаходимо твори, які утверджують силу і велич людини-трудівника, діяльність якої є самодостатньою, і твори, в яких йдеться про залежність життя людини від якихось трансцендентних сил (при цьому не завжди християнських божеств чи святих).

Відносна сталість природного середовища, процесів, які в ньому щороку протікають, чітка розподіленість річного циклу життєдіяльності є основою тієї системи свят, обрядів, звичаїв і прикмет, котрі охоплюють, по суті, всі сфери і все життя українця. Переважно саме через них він і виражає свою релігійність.

За умов селянськості української нації виразниками духу народу були переважно служителі культу, котрі становили найосвіченіший прошарок населення. Шануючи їх за освіченість, благоговіючи перед їхнім священством, очікуючи від них як від посередників між Богом і людиною якихось життєвих благ, віруючий селянин уявляв релігію як систему невід'ємних чинників життя, відводячи їй домінуюче місце серед усіх своїх святощів, які всіляко оберігав як етноконфесійну традицію.

Селянське життя українця не було надто широким за своїми громадськими масштабами. Воно формувало у нього здатність до інтроспекції, тобто до своєрідного занурення у свій духовний світ. Певною мірою воно нагадувало анабіотичний стан — відхід у звужену натуральну спільність, ізольовану від широких соціальних, отже, й національних, потягів і рухів, і метою якої є очікування, збереження vita minima (Янів В. Релігійність українця з етнопсихологічного погляду // Релігія в житті українського народу. — Мюнхен—Рим, 1966). Саме на цій побутовій основі в українця формувалися такі риси характеру як невпевненість, песимізм, замкненість вдачі, інтроверсне зосередження, що було сприятливим грунтом для сприйняття й постійного відтворення ідеї Спасителя, байдужості до конфесійних відмінностей, церковно-релігійних рухів, які охоплювали переважно верхівки конфесій. Зневажаючи такий психологічний стан свого народу, Іван Франко писав: "Народе мій, замучений, розбитий, мов паралітик той на роздорожжу, людським презирством, ніби струпом, вкритий!.. Невже повік уділом буде твоїм укрита злість, облудлива покірність, усякому...?" (Франко Іван. Мойсей // Твори: В 20 т. К., 1963. — Т.ХП. — С.481).

Психологічні чинники формування релігійності
Загальні вияви релігійності
Суперечливість світоглядних орієнтацій
Виразники релігійності українців
2. ВІДРОДЖЕННЯ УКРАЇНСЬКОГО ПРАВОСЛАВ'Я І ВНУТРІПРАВОСЛАВНІ КОЛІЗІЇ
Національне відродження України і православ'я
Помісна православна церква — потреба нації
Відродження православної автокефалії в Україні
Втручання Московського патріархату в релігійне життя України
Українське православ'я в контексті вселенського православ'я
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru