Релігієзнавство - Кислюк К.В. - Текст 3.2. СИСТЕМА ТАБУ

Між релігіями всіх полінезійських племен простежується помітна подібність, можна навіть сказати, цілковита схожість, і в кожній з них існує загадкове т а б у, що застосовується де біл ьше, де менше. Система його така складна і незбагненна для розуму, щоя знав кількох людей, які роками жили серед тубільців, вивчили їхню мову й звичаї і не змогли розібратися в цьому своєрідному і загадковому звичаї... Вплив т а б у воістину все пронизує, воно поширюється і на найважливіші події, і на найменші повсякденні дрібниці. Одне слово, усе життя дикуна побудоване на суворому і невідступному дотриманні розпоряджень т а б у, що керує будь-якою його дією.

Перші дні мене буквально на кожному кроці обсмикував окрик "т а б у!", застерігаючи від незліченних порушень цієї містичної заборони , що я по простоті душевній раз у раз готовий був зробити. Па-м’ятаю, на другий день після нашого приходу в долину я, не чекаючи поганого, простягнув Тобі пачку тютюну через голову людини, яка сиділа між нами. Той підхопився немов ужалений, а всі присутні в дружному жаху заволали "т а б у!". Я ніколи більше не повторював цього нікчемного вчинку, негожого не тільки за законом т а б у, а й за правилами хорошого тону...

Не раз, гуляючи по гаях, я помічав на якомусь із хлібних дерев або на кокосовій пальмі особливий вінок з листя, що обхоплює стовбур. Це був знак табу. Саме дере во, його плоди і навіть тінь, що ним відкидається, були недоторканними. Так само й люлька, подарована мені королем, виявилася в очах тубільців священною, і жоден з них ні кол и не дозволив би собі з неї затягнутися. На чашці її було одягнуто щось подібне до віночка з кольорової соломи, від чого вона, до речі, була схожа на голову турка в чалмі, якими в нас часто прикрашають руків’я батогів.

Таке солом’яне кільце було якось надіте мені на зап’ястя власноручно королем Мехеві, який, закінчивши плетиво, відразу оголосив менет абу...

Хитрі, незрозумілі заборони - прикметні риси звичаю табу, перелічити їх усі булоб просто немислимо. Чорні кабани, літи до певного віку, жінки в цікавому становищі, молоді люди під час татуювання їхніх облич, а також деякі ділянки долини, поки йде дощ, усі захищені заборонною силою табу...

Я спостерігав його дію в долині Тіор, де, як розповідалося вище, мені довелося одного разу побувати. Разом з нами вирушив на берег і наш високоповажний капітан. Авін був безстрашним мисливцем...

У бухті Тіор капітан висловив те ж презирство до релігії островитян, з яким колись відкидав марновірства матросів. Наслухавшись, шо в долині безліч дичини — потомство кількох курей і півнів, за недоглядом залишених там колись англійським кораблем, що розплодилися під охороною найсуворішогот а б у і майже всі здичавіли, -він тепер намірився прорватися скрізь усі заборони і перебити цих птахів до останнього курчати...

До самого вечора між скель, шо обступають долину, гуркотіли постріли, і багатьом красуням—птахам попсувала розкішне пернате убрання вбивча куля—лиходійка...

Розпалений своїми трудами, наш капітан рушив до струмка напитися; але дикуни, що стежили за ним з великої відстані, розгадали його задум і, кинувшись до струмка, встигли заступити йому дорогу і відтіснити його від води, тому що його губи опоганили б її дотиком...

Його щастя — і наше теж, щодо краю розлютовані тіорці не вшанували нас градом каміння. Адже всього кількома тижнями раніше таким же чином, за такий же злочин були вбиті капітан і троє з команди зі шхуни "К...".

Я не можу сказати нічого певного проте, де можна шукати джерела заборон табу. Адже різниця в суспільному становищі між аборигенами така незначна, така мала влада вождіві старійшин, така невизначена роль членів жрецького стану, яких на вигляд навіть неможливо відрізнити було від інших, що я зовсім не уявляю собі, хто міг накладати ці заборони. Сьогодні т а б улежить на чомусь, завтра воно знімається, а в інших випадках воно діє завжди. Буває, що його обмеження стосуються якоїсь однієї людини або однієї родини, але буває, що й цілого племені; а окремі заборони поширюються не тільки серед різних племен у межах одного острова, але навіть у межах цілого архіпелагу. П рикладом цього останнього виду заборон може служити повсюдно поширений на Маркізьких островах закон, що не дозволяє жінці періебувати в човні. (Пер. укр. авт.) Мелвшл Г. Тайпи-Одесса, 1984.- С. 198-201.

Текст 4.1. БІБЛІЯ. СТАРИЙ ЗАПОВІТ. УКЛАДЕННЯ ЗАПОВІТУ. ДЕСЯТЬ ЗАПОВІДЕЙ
Текст 4.2. БГАҐАВАД-ГІТА. ПЕРЕСЕЛЕННЯ ДУШ
Текст 5.1. ТИПІТАКА. ВОГНЕВЕ КАЗАННЯ
Текст 6.1. БІБЛІЯ. НОВИЙ ЗАПОВІТ. ЄВАНГЕЛЬСЬКА БІОГРАФІЯ ІСУСА
Текст 6.2. БІБЛІЯ. НОВИЙ ЗАПОВІТ. НАГІРНА ПРОПОВІДЬ
Текст 6.3. БІБЛІЯ. НОВИЙ ЗАПОВІТ. НАЙБІЛЬША ЗАПОВІДЬ
Текст 7.1. НІКЕО-КОНСТАНТИНОПОЛЬСЬКИЙ СИМВОЛ ВІРИ
Текст 7.2. НАЙУЖИВАНІШІ ХРИСТИЯНСЬКІ МОЛИТВИ
Текст 7.3. БІБЛІЯ. СТАРИЙ ЗАПОВІТ. СТВОРЕННЯ СВІТУ
Текст 7.4. БІБЛІЯ. СТАРИЙ ЗАПОВІТ. ГРІХОПАДІННЯ
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru