Риторика - Олійник О.Б. -
Вправи для вдосконалення лабільності

Вправи допомагають навчитися швидко перемикатися з одного виду діяльності на іншій, не припускаючись помилок, • "Брито — стрижено"

Пригадаєте казку, де уперта дружина наперекір чоловікові робила все навпаки. Всі учасники гри стають у круг і, уважно слухаючи команди ведучого, виконують все навпаки: якщо ведучий підніме руку, всі повинні її опустити, якщо вій розведе долоні, всі - зводить, він швидко махне справа наліво, всі - зліва направо тощо. Експерт стежить за правильністю рухів усіх учасників і визначає кількість помилок.

•"Заборонені рухи"

Усі учасники гри стають у круг. Ведучий стоїть у центрі і виконує рухи руками, головою, корпусом тіла, час від часу називаючи заборонені рухи: вгору, в праву/леву сторону; вниз. Всі інші мають повторювати рухи ведучого, за винятком тих, які він оголошує.

• "Пошукач"

Усі виходять з аудиторії, за винятком ведучого. Ведучий розкладає на найвидніших місцях таку кількість дрібних предметів (крейда, ключ, каблучка, значок), яка відповідала б числу участників; предмети мають лежати між речами, звичайними для аудиторії: книги, зошити, приладдя, сумки і тощо. Включається магнітофон із записами танцювальних мелодій. Кожен студент повинен увійти до аудиторії, пройти танцювальними па один круг між столами, читаючи одночасно будь-який вірш, і побачити "зайву" річ. Ведучий стежить за точністю виконання всіх дій.

• "Переключення уваги"

I варіант. Вправа виконується протягом 15-20 хвилин у домашній обстановці. Включіть телевізор і розкрийте незнайому вам книгу (для початку краще взяти художню або публіцистичну). Спробуйте одночасно читати книгу і "краєм ока" дивитися та слухати телевізор. Простежте за собою: через скільки хвилин ви відчуєте себе стомленим? Потім спробуйте для себе на папері стисло відтворити те, що ви читали, і відновити побачене на екрані. Мірою того, як часто ви практикуватимете такі вправи, щоразу ви ефективніше перемикатимете свою увагу.

II варіант. Виконайте арифметичні дії з цифрами, потім через 3-4 хвилини одразу ж почніть читати складний газетний текст протягом 5-7 хвилин. Зупиніться. .Погляньте, скільки помилок ви зробили при виконанні арифметичних дій, а також спробуйте якомога повніше та детальніше відтворити прочитаний текст.

• Вправа на позбавлення аудиторного шоку (сценічного страху) Вправа виконується систематично індивідуально (краще вдома

перед дзеркалом). Заготовте для себе набір карток, на яких напишіть назви тварин, знайомих вам за зовнішністю (наприклад, вовка, зайця, лева, лисиці, бегемота, змії). Навмання вийміть одну з карток і програйте в позах і рухах роль тварини, відміченої на ній. Потім візьміть іншу картку. Добре, якщо ви дозволите собі бути абсолютно вільним в міміці і пантомімі, можливо, навіть трохи смішним.

• Познайомтеся з характеристиками індивідуальних мовних типів, запропонованими С.Ф. Івановою у книзі "Специфіка публічної мови" (М., 1978). До якого типу ви належите? Визначте, що вам необхідно для вдосконалення мовних здібностей.

Раціонально-логічний тип. До цієї групи належать люди, емоційна сфера яких часто залишається прихованою від стороннього погляду, хоча їх стриманість зовсім не означає відсутності емоційності. Вони більше схильні до аналізу явищ, до міркувань і чіткої аргументації своїх і чужих вчинків. їх підготовка до будь-якого вислову відрізняється послідовним відбором і чіткою систематизацією матеріалів, обдумуванням і розробкою детального плану. Цей виношений план як би "сидить у них всередині", і, як правило, оратори такого типу під час виступу не користуються ним. їх часто турбує інше: як би свою промову зробити яскравішою, емоційнішою і які підібрати приклади, що ілюстрували, б і аргументували б основну думку, аби зацікавити аудиторію. Спостереження показують, що найчастіше "логіками" бувають люди сангвінічного темпераменту (сангвінік — людина з помітною психічною активністю, що швидко відгукується на навколишні події, прагнучи до частої зміни вражень, такий, що порівняно легко переживає невдачі та неприємності, живий, рухливий, з виразною мімікою та рухами).

Емоційно-інтуїтивний тип. Люди цього типу говорять пристрасно, захоплено, пересипаючи свою мову гостротою і каламбурами, але не завжди можуть устежити за жорсткою логічною послідовністю мови і "звести кінці з кінцями". Оратори цього типу, якщо не запасуться чітким планом, що враховує жорсткі тимчасові межі, можуть "занестися", втратити думку і в результаті звести нанівець ефект своєї блискучої промови - залишається враження емоційного базікання. План своїх виступів пишуть не завжди, вважаючи, що він їх сковує. Спостерігається збіг емоційного типу оратора з холеричним темпераментом (холерик - людина дуже енергійна, здатна віддаватися справі з особливою пристрасністю, швидка та норовиста, схильна до бурхливих емоційних спалахів і різких змін настрою, із стрімкими рухами).

Філософський тип. Люди, які належать до цієї групи, найважче піддаються опису, оскільки бувають більш-менш емоційні, більш-менш схильні до аналізу; іноді бувають дуже організованими в своїй роботі, а іноді без будь-якої видимої організації з'ясовують яке-небудь питання, докопуючись до кореня, і раптом, як променем світла, осяваються знайденою ідеєю. Усіх їх об'єднує, не зважаючи на приватні індивідуальні відмінності, прагнення до дослідження, глибокого осмислення явищ прямо на очах у слухачів, бажання та уміння залучити в цей процес аудиторію. Та все ж варто наголосити, що в мові індивідуальність "філософів" різко невиражена, оскільки в людях цього типу з різною мірою переважання виявляються і здібність до аналізу, і внутрішня емоційність, і навіть ліризм. Найчастіше до цієї групи належать люди флегматичного темпераменту (флегматик - людина незворушна, і з стійкими прагненнями і настроєм, з постійністю і глибиною відчуттів, з рівномірністю дій і мови, із слабким зовнішнім виразом душевних станів).

Ліричний, або художньо-образний тип. Натури, які художню мислять більше образами, а ніж логічними категоріями. Хоча це зовсім не означає, що логіка в їх міркуваннях відсутня. Глибока емоційність, своєрідний ліризм, внутрішнє хвилювання, гостра вразливість, проникливість - ось риси, характерні для людей цього типу, хоча в приватних проявах оратори цього роду можуть досить сильно відрізнятися один від одного. Найчастіше цей тип має в своїй основі характер меланхолійний, витончений (меланхолік - людина вразлива, з глибокими переживаннями, вразлива, але така, яка зовні слабо реагує на те, що її оточує, і з стриманими рухами та приглушеною мовою).

Мудрість від мудрих
Тема 3 РИТОРИКА. МОВА
3.1. Загальна структура мовних відношень
3.2. Послідовність мовних дій
3.3. Мова майстерна і мова дієва
3.4. Принцип розвитку мову. Ефективність мови
Теми для обговорення
Завдання. Тренінги. Ігри
Мудрість від мудрих
Тема 4 ЗАКОНИ МОВИ. ПРАВИЛА РИТОРИКИ