Етика - Вознюк Н.М. - Розділ 10. Проблеми морального виховання та педагогічної етики

422. Поясніть:

а) які причини виникнення й розвитку професійної моралі;

б) яке її місце й роль у системі моральнісного життя суспільства?

423. "І все ж він повів себе з самого початку неправильно. Він був дуже відкритим, дуже довірливим, дуже любив роботу. Ми до цього не звикли. Якось вийшло, що дуже швидко він перейшов на "ти" із співпрацівниками, котрі були молодшими і з тими, хто був захопленим, хто швидше вловлював його ідеї. А незабаром і те з'ясувалось, що серед нас він був найкомпетентнішим, найбільше знаючим, найбільше органічно відчуваючим запити ринку, потреби часу. Він щиро ділився й своїми знаннями, й інформацією, котру одержував в силу посади. І він був дуже доступним. Двері його кабінету не зачинялись. До нього часто приходили із запитаннями, котрі могли б бути розв'язані й без його участі. Приходили за довідками, які можна було б одержати й у картотеці чи довідковій службі. Він був доступним, як автомат з газводою. І дуже швидко зникла межа між Борисом й колективом. І, коли зникла ця грань, кинулись в очі недоліки. І всі заговорили про знаменитого попередника Бориса" (Сергій Єсин. Виробничий конфлікт. Повість).

Чи згодні ви з автором, що молодий керівник повів себе неправильно? Якщо згодні, то як, на вашу думку, йому слід було будувати свої відносини з підлеглими?

424. Складіть перелік якостей, які можна й треба формувати ще в студентські роки інтелігентній людині.

425. Ви працюєте на керівній посаді в колективі. Виберіть оптимальну лінію поведінки в таких ситуаціях:

а) Під час перерви ваша підлегла попросила дозволу поговорити по телефону. Розмова має особистий характер. Затягується. Вам повинні зателефонувати в справах. Як себе повести в цьому випадку? Що робити, щоб така ситуація в майбутньому не повторилась?

б) Після весілля ваша підлегла вийшла на роботу на день пізніше належного терміну. Як вам діяти?

в) Вас покритикували на зборах. Критика правильна, але частина помилок не ваша. Як слід повестися? Прийняти критику? Відкинути її повністю? Частково визнати? Розподілити провину на всіх? Як іще?

г) Що робити, якщо в колективі стали частими хвороби?

д) Вивільнилось місце заступника директора. Маєте три кандидатури. Один — ввічливий, другий — різкий, третій — уникає неприємностей. Кого б з них ви призначили своїм заступником?

є) У вас день народження. Підлеглий підносить вам подарунок. Як слід повести себе?

426. В одній із телепередач проходила дискусія на тему "Чи всім бути творцями?" Було виділено такі головні риси творця:

а) неспокійна совість: щоб людині нічого не було байдужим;

б) талант або просто здібність;

в) вміння примусити себе;

г) хороший робочий настрій, який можна назвати і натхненням.

А як вважаєте Ви? Які ознаки творчості ви вилучили б, а які б додали?

427. Відомий американський соціолог Д. Карнегі розробив систему рекомендацій для молодої людини. Нижче наведемо її скорочений варіант.

Проаналізуйте наведені рекомендації, вкажіть, які з них і в якому вигляді можуть бути використані у професійній діяльності українського спеціаліста.

Шість методів сподобатись людям:

а) проявляйте щирий інтерес до людей;

б) частіше посміхайтесь — щиро, від серця. Посмішка вам нічого не варта, а між тим дає вам раптовий відпочинок і викликає до вас симпатію;

в) намагайтесь запам'ятати ім'я людини. Кожний вважає його найголовнішим словом. Запам'ятати ім'я людини — це метод дати відчути повагу до неї;

г) вмійте добре слухати і надихати співбесідника на розмову про себе. Проявляйте увагу до розмовляючого, задавайте запитання, на які людина відповість із задоволенням;

д) заводьте розмову на тему, яка цікавить співрозмовника;

є) намагайтесь дати людині відчути її перевагу і робіть це щиро. Завжди є щось таке, в чому інша людина вища від вас.

428. Як примусити людину прийняти вашу точку зору? Яку з наведених нижче порад Ви візьмете на озброєння у вашій професійній діяльності?

а) Переконувати людину в чомусь не означає сваритися з нею. Єдиний метод одержати перемогу в суперечці — уникати сварки. Як правило, чим більше сваряться, тим більше впертими стають.

б) Поважайте думку іншого, ніколи не говоріть, що він неправий, особливо прилюдно. Тоді людині важко психологічно з вами погодитись.

в) Якщо ви неправі, зізнайтесь в цьому швидко і рішуче. Набагато легше визнати свої помилки й недоліки, ніж вислуховувати їх від іншої людини. Якщо ви вважаєте, що інша людина збирається розповісти про вас щось негативне, зробіть це раніше, ніж вона. Цим ви її обеззброїте.

Визнання помилки, як правило, викликає поблажливість до того, хто її зробив.

г) Коли ви хочете переконати людину в правильності вашої точки зору, ведіть розмову в доброзичливій формі. Не починайте розмови з питань, де ваші думки розходяться.

д) Старайтесь отримати від вашого співрозмовника ствердну відповідь з самого початку вашої бесіди. Якщо людина сказала "ні", її гордість вимагає, щоб вона залишалась послідовною. Вести розмову слід так, щоб йому не було можливості заперечувати.

е) Дайте людині можливість більше говорити, а самі старайтесь бути небагатослівні. Навіть наші друзі більше люблять говорити про свої успіхи, ніж слухати, як ми хвалимося. Краще навчіться правильно задавати запитання співрозмовнику.

є) Дайте людині відчути, що ідея, яку ви подали, належить їй, а не вам. Подавати думку слід, ніби випадково, так, аби співрозмовник щиро вважав, що вона прийшла йому в голову самому.

ж) Вмійте дивитися на речі очима співрозмовника, бачити причини через які він думає так, а не по-іншому.

з) Зі співчуттям ставтесь до ідей і бажань інших людей. Проявляйте в усьому співчуття і вони полюблять вас.

и) Щоб поміняти точку зору, звертайтесь до шляхетних мотивів. Звичайно люди керуються двома видами мотивів — істинними і "благородними". Хай на поверхні будуть другі. Всі ми любимо думати й говорити про благородні прагнення.

і) Використовуйте принципи наочності для доведення своєї правоти. Правда повинна бути показана живо, цікаво, наглядно.

й) Всяке зауваження сприймається легше, якщо спочатку йде похвала.

к) Якщо критикуєте людину, то спочатку, щоб пом'якшити критику, згадайте про власні недоліки.

л) Щоб стимулювати успіхи, хваліть людину навіть за незначні досягнення.

м) Поводьте себе так, щоб людина була щаслива зробити те, що ви їй пропонуєте.

429. Щоб ви хотіли подарувати університетові в день закінчення навчання?

430. Складіть план диспуту на тему: "Ти й твоя професія", або сценарій вечора на тему: "Майбутнє нашої професії".

431. Дівчинка чи хлопчик грубий, неслухняний у школі, але, виявляється, ввічливий, уважний і слухняний в сім'ї. І, навпаки, в сім'ї неслухняний і різкий, а в школі — саме втілення ввічливості й дисциплінованості.

У чому тут може бути причина? Попробуйте відтворити кілька таких ситуацій, висловіть свої рекомендації щодо етики вчителя в них.

432. У школі йдуть батьківські збори. Раптом почулась репліка:

— До яких пір ваш син буде вважати себе кавалером моєї дочки?

— Мого сина ніхто не зможе докорити у непорядності...

— Так, батьки повинні знати, що в класі почались залицяння, "любов". Це треба припинити, щоб до випускних екзаменів у школярок не появилося ляльки на руках, — втрутилась в розмову вчителька.

Багатьом стало незручно. Лише мама учениці, до якої "зачастив" наречений, кинула кілька лайливих слів. На цьому батьківські збори закінчились.

Зробіть етичний аналіз епізоду батьківських зборів. Висловіть зауваження та рекомендації щодо етики вчителя в цій ситуації.

433. Семикласниця написала записку своєму однокласнику, в якій освідчувалась у коханні. Записку "перехопили" учні, стали читати й "улюлюкати". Вчитель, який застав біганину за запискою, вихопив її з рук хлопчика і голосно почав читати, "скандуючи, натискуючи на всі педалі". А директор школи викликав ученицю разом з матір'ю і при всіх вчителях прочитав записку. Мати при вчителях азартно відлупила дівчинку вірьовкою, з якою прийшла до школи (виклик директора застав її за пранням білизни). Аня вирвалась із рук матері, побігла до полотна залізниці і. під паровоз.

Хоча такий кінець духовної і фізичної розправи можна вважати винятковим. Але сам факт — яскраве свідчення педагогічної й етичної безграмотності вчителів та батьків.

Висловіть свої міркування з приводу поведінки вчителів у цій ситуації.

434. "Від правильного виховання дітей залежить добробут всього народу" (Джон Локк). Чому?

435. "Нехай дитя пустує й витворяє що хоче, лише б його пустощі й витівки не були шкідливими і не носили на собі візитку фізичного й морального цинізму. Хай воно буде безрозсудним, необачним, лише б не було нерозумним й тупим, нежиттєвість же і мертвість гірше за все" (В. Белінський).

Які чесноти складають основу даної поради?

436. "Ніколи не примушуйте дітей купувати істину ціною вади і не удосконалюйте їхнього розуму на шкоду серцю (Ж. Бернарден).

Спробуйте конкретизувати цю пораду.

437. Прокоментуйте наведену нижче пораду морального виховання

"Любіть дитинство, будьте уважними до його ігор і забав, до його милого інстинкту. Хто із вас не жалкував про той вік, коли посмішка не сходить з вуст, коли душа насолоджується постійним святом (Ж. Ж. Руссо)?"

438. "Діти — різкі, вередливі, нестримані, заздрісні, допитливі, корисливі, ледачі, легковажні, боязливі, невитримані, брехливі і потайні; вони легко розряджаються сміхом чи сльозами, через дрібниці не в міру радуються або сумують, не переносять болю і люблять завдавати його — вони вже люди (Ж. Лабрюйєр)".

Чи не здається вам суперечливим це твердження мислителя? Чому автор подає ці риси як закономірність?

439. "Діти святі і чисті. Навіть у розпліднику крокодилів вони представлені в ангельському чині. Самі ми можемо лізти в яку завгодно яму, а їх повинні огортати в атмосферу, пристойну їхньому чину. Неможна безкарно бути похабними при них... не можна робити їх іграшкою свого настрою: то ніжно цілувати, то божевільно тупати на них ногами" (А. Чехов).

Порівняйте це висловлення з попереднім.

440. "Вам ніколи не вдасться створити мудреців, якщо будете вбивати в дітях бешкетників" (Ж. Ж. Руссо).

Якщо ви погоджуєтесь з цим твердженням, то аргументуючи свою думку, поясніть чому.

441.Прокоментуйте висловлення чеського мислителя-гуманіста Я. Коменського:

а) "Нема нічого важчого, як перевиховати людину, погано виховану".

б) "Слід як можна більше турбуватись про те, щоб мистецтво втілювати моральність було поставлено належним чином в школах, щоб школи стали, як їх називають, "майстернями людей".

в) "Що таке красивий невіглас, як не розфарбований папуга?"

г) "Слід постійно освіжати в пам'яті молодих людей "золоте правило": нічого зайвого! Аби скрізь можна було убезпечити себе від пересичення і огиди".

д) "Абсолютно нерозумний той, хто вважає за необхідне вчити дітей не в тій мірі, в якій вони можуть засвоювати, а в якій лише сам він бажає".

е) "Вважай нещасним той день, чи той час, в який ти не засвоїв нічого і нічого не додав до своєї освіти".

є) "Діти охоче завжди чимось займаються. Це дуже корисно, а тому потрібно не лише цьому не заважати, а слід вживати заходи, щоб вони завжди мали, що робити".

ж) "Хто, навіть, якщо дорослий, вміє говорити лише одними словами, а не справами, той і людиною — не має права називатись".

з) "Є діти з гострим розумом і допитливі, але дикі і вперті. Таких, зазвичай, ненавидять в школах і, майже, завжди вважають безнадійними; між тим із них найчастіше виходять великі люди, якщо тільки виховати їх належним чином".

442. "Змінити свою сутність неможливо, можна лише спрямувати до блага різні особливості характеру, навіть недоліки, — в цьому і полягає велика таємниця і велике завдання виховання"(Жорж Санд).

Чи можливо спрямувати на благо недоліки? Як ви це собі уявляєте?

443. "Справжньою матір'ю, яка виховує, подає приклад, буде лише та мати, яка сама живе справжнім, повним людським, громадянським життям. Мати, котра обмежує свої обов'язки простим прислуговуванням дітям, — це вже раба своїх дітей, а не матір виховуюча" (А. С. Макаренко. Книга для батьків).

А яка ваша думка?

Список рекомендованої літератури
Післямова
Частина II. Студентські читання
1. Вищі етичні цінності як основні ознаки моральної свідомості особистості
2. Сутність поняття "особистість моральна"
3. Особливості онтогенезу моральності індивіда
4. Індивідуальна моральна самооцінка: зміст, форми, компоненти
5. Моральне самопізнання індивіда, його умови та способи здійснення
6. Почуттєво-моральнісне ставлення людини до себе
7. Саморегуляція моральнісної діяльності
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru