Стратегічне управління - Міщенко А.П. - 3.4. Визначення конкурентної позиції фірми

Конкурентоспроможність фірми показує відмінності даної фірми від її конкурентів за ступенем задоволення своєю продукцією потреб покупців, а також за ефективністю виробничо-господарської діяльності. Одним з інструментів визначення конкурентоспроможності фірми є концепція ланцюжків цінностей. Використання цього інструменту необхідне, але явно недостатнє. Необхідна ще глибока оцінка конкурентної сили і конкурентної позиції фірми. Перелік показників сильних і слабких сторін у конкурентній позиції фірми запропонований у роботі A.A. Томпсона і А. Дж. Стрікленда [104].

Ознаки конкурентної сили.

- Важливі головні достоїнства.

- Велика частка на ринку.

- Зростаюча кількість споживачів і поліпшення ставлення споживачів до фірми та її продуктів.

- Компанія вловлює тенденції на ринку краще, ніж її конкуренти.

- Компанія входить до стратегічної групи з найбільш успішним положенням на ринку.

- Компанія концентрується на найбільш швидкорослих сегментах ринку.

- Сильно диференційовані товари.

- Більш низькі витрати.

- Рівень прибутку вищий, ніж у середньому на ринку.

- Компанія має технологічну та інноваційну перевагу.

- Творчий, готовий до змін менеджмент.

- Компанія готова скористатися сприятливою ситуацією.

Ознаки конкурентної слабкості:

- Компанія зіткнулася з конкурентними недоліками.

- Конкуренти захоплюють її частку на ринку..

- Зростання доходів нижче, ніж у середньому по ринку.

- Недостатність фінансових ресурсів.

- Репутація компанії в споживачів погіршується. Компанія входить до стратегічної групи зі станом,

що погіршується, на ринку.

- Положення компанії слабке в найбільш перспективних галузях.

- Високі витрати.

- Компанія занадто мала, щоб впливати на ринок.

- Компанія не в силах протистояти загрозі поглинання.

- Низька якість товарів.

- Брак умінь і здібностей в основних галузях.

Систематична оцінка конкурентної позиції фірми порівняно з основними конкурентами - важливий етап в аналізі стану фірми. Міцність конкурентної позиції фірми оцінюється не тільки за витратами, але і за такими важливими, з погляду конкуренції, показниками, як якість товару, фінансова стійкість, технологічні можливості та інші, стосовно основних конкурентів.

У практичному плані конкурентна позиція фірми оцінюється порівняно з позиціями основних конкурентів в розрізі кожного істотного показника конкурентної сили. Ключові фактори успіху і конкурентні критерії визначаються в процесі аналізу галузі і конкуренції в ній (§ 2.4).

Порівняльна оцінка фірми та основних конкурентів дозволяє визначити переваги, можливості і слабкі сторони фірм-суперників. Методика проведення оцінки складається з таких етапів:

1. Складається список ключових факторів успіху в даній галузі і найважливіших показників їх конкурентних переваг чи недоліків.

2. Проводиться оцінка фірми та її основних конкурентів за кожним показником.

3. Підсумовуються оцінки сильних сторін кожного із суперників і розраховуються підсумкові показники їхньої конкурентної сили.

4. Робляться висновки про масштаби і ступінь конкурентної переваги чи недоліку, і визначаються ті сфери, де позиції фірми сильніші чи слабші.

Для визначення конкурентоспроможності фірми формується група експертів, що виставляють фірмі та її основним конкурентам оцінки з кожного ключового фактора. Використовується незважена і зважена оцінка конкурентної сили. Приклад незваженої оцінки наведено у табл. 3.2. При оцінці використовують різні шкали.

Таблиця 3.2

Приклад незваженої оцінки конкурентної сили

КФУ / Оцінка конкурентної силиФірмаКонкурент 1Конкурент 2Конкурент 3
1. Якість товару5101
2. Репутація фірми87106
3. Виробничі можливості21045
4. Збутова мережа10173
5. Маркетинг94105
6. Фінансовий стан51073
7. Витрати порівняно з конкурентами51031
Незважена загальна оцінка47475124

У прикладі (табл. 3.2) застосована така шкала оцінок: 1 - найбільш слабка позиція; 10 - найбільш сильна позиція. Оцінки сумуються по стовпцях. Найбільша кількість балів указує на лідера, тобто на міцність конкурентного становища якої-небудь фірми-суперника. Якщо розбіжності між лідером і фірмою складають більш ніж 20%, то це свідчить про важке становище фірми, що найчастіше потребує перегляду стратегії фірми.

При незваженій оцінці передбачається, що кожен ключовий фактор успіху/конкурентна сила однаково важливі, але звичайно вони неоднаково значущі. Тому вважається, що система зважених оцінок конкурентної сили фірми більш досконала.

3.5. Оцінка конкурентоспроможності фірми на основі методу бенчмаркінгу
3.6. Діагностика проблем фірми
Контрольні питання
Питання для обговорення
Конкретна ситуація: діагностика проблем моторного заводу
Питання до конкретної ситуації
Література
Розділ 4. МІНІ-СТРАТЕГІЯ ФІРМИ: БАЧЕННЯ, МІСІЯ, ЦІЛІ, СТРАТЕГІЧНІ ПРІОРИТЕТИ
4.1. Бачення - найважливіший орієнтир системи стратегічного управління
4.2. Місія фірми
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru