Соціальна педагогіка - Богданова І.М. - Закономірності соціальної педагогіки.

Виходячи зі зв'язків соціально-педагогічної теорії й практики з іншими науками про людину, провідні закономірності цієї науки можна згрупувати таким чином:

— закономірності, які є загальними для філософії, соціології й соціальної педагогіки, — відповідність розвитку науки потребами практики, відносна самостійність формування науки, зумовленість соціальних явищ економічними і політичними чинниками тощо;

— закономірності, що є спільними для психології, загальної педагогіки й соціальної педагогіки, — виховання як фактор формування особистості, вплив мотивів діяльності на формування якостей особистості тощо;

— загальнопедагогічні, які стали основою для визначення принципів, — залежність ефективності виховання від активності особистості в діяльності, спілкуванні, єдність процесу виховання і самовиховання тощо;

— власне соціально-педагогічні закономірності — формування особистості під впливом довкілля, спільна зацікавленість фахівця з соціальної роботи і клієнта в кінцевому результаті їхньої взаємодії тощо.

Принципи соціально-педагогічної науки, які в сучасному наукознавстві поділяються:

а) на загальнонаукові — гуманістичної спрямованості виховання, розвитку, історизму, об'єктивності та деякі інші;

б) спеціально-наукові, які у свою чергу поділяються:

— на загальнопедагогічні — природо- та культуровідповідності, врахування індивідуальних та вікових особливостей тощо;

— соціально-педагогічні — принцип добровільності у прийнятті допомоги, додержання законності й захисту прав людини, відповідальності суб'єктів соціальної роботи за дотримання етичних і правових норм, вимог і правил здійснення соціальної роботи тощо.

Основними напрямами наукових досліджень у соціальній педагогіці є соціально-педагогічні засади формування особистості, її відповідальності за збереження життя, природи, культури; моральні норми та цінності як основи соціалізації особистості:

— соціально-педагогічний патронаж різних категорій населення: дітей, молоді, людей похилого віку; зміст, форми, методи та прийоми соціально-педагогічної підтримки;

— соціально-педагогічні фактори розвитку дитячо-підліткових і молодіжних ініціатив: історія, сучасний стан та перспективи розвитку.

Література

1. Актуальні проблеми соціально-педагогічної роботи (модульний курс дистанційного навчання) / А.Й. Капська, О.В. Безпалько, Р.Х. Вайнола; За заг. ред. А.Й. Капської. — К., 2002. —164 с.

2. Бех ІД. Особистісно зорієнтоване виховання: Наук.-метод, посіб. — К.: ІЗМН, 1998. — 204 с.

3. Богданова І.М. Модульний підхід до професійно-педагогічної підготовки вчителя: Монографія. — О.: Маяк, 1998. — 284 с.

4. Касьяненко М.Д. Педагогіка співробітництва: Навч. посіб. — К.: Вища шк., 1993. — 320 с.

5. Концепція національного виховання // Рідна школа. — 1996. — № 6. — С. 18—25.

6. Маслоу А. Самоактуализация: Пер. с англ. // Психология личности: Тесты. — М., 1982. — 231 с.

7. МудрикА.В. Социальная педагогика: Учеб. для студ. пед. вузов / Под ред. В.А. Сластенина. — 3-е изд., испр. и доп. — М.: Изд. центр "Академия", 2002. — 200 с.

8. Никитина Л.Е. Социальная педагогика: Учеб. пособие для вузов. — М.: Академический проект, 2003. — 272 с.

9. Психологический словарь / Под ред. В.П. Зинченко, Б.Г. Мещерякова. — 2-е изд., перераб. и доп. — М.: Педагогика-Пресс, 1996. — 440 с.

10. Соціальна педагогіка: Підручник. — К.: Центр навч. л-ри, 2003. — 266 с.

11. Философский словарь / Под ред. И.Т. Фролова. — 4-е изд. — М.: Политиздат, 1981, — 445 с.

12. Фридман Л.М., Кулагина И.Ю. Психологический справочник учителя. — М.: Просвещение, 1991. — 288 с.

13. Штефан Л А. Становлення та розвиток соціальної педагогіки як науки в Україні (20—90-ті рр. XX ст.): Автореф. дис.... д-ра пед. наук: 13.00.01. — X., 2003. — 43 с.

Тема 3. ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ СОЦІАЛЬНОЇ ПЕДАГОГІКИ
Соціальна ситуація.
ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛ ДЛЯ САМОСТІЙНОГО ОПРАЦЮВАННЯ
Тема 4. Передумови виникнення соціальної педагогіки
Тема 5. Соціально-педагогічний потенціал християнства та християнської педагогіки
Тема 6. Традиції соціальної підтримки за часів козацтва та за часів російського царату
ЗАВДАННЯ ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ ДО ПРАКТИЧНИХ (СЕМІНАРСЬКИХ) ЗАНЯТЬ
Завдання до теми 1. Виникнення і становлення соціально-педагогічної теорії та практики
Завдання до теми 2. Предмет і завдання соціальної педагогіки
Завдання до теми 3. Основні поняття соціальної педагогіки
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru