Управління конфліктами - Жаворонкова Г.В. - 5.4 Методика вирішення конфлікту через вирішення проблем

Методика вирішення конфлікту через вирішення проблем включає деякі пропозиції з використання цього стилю розрішення конфлікту, висунуті.

Методика вирішення конфлікту через вирішення проблеми (за Аланом Філі)

10. Визначте проблему в категоріях цілей, а не рішень

11. Після того, як проблема визначена, визначте рішення, яке задовольнить обидві сторони

12. Зосередьте увагу на проблемі, а не на особистих якостях іншої сторони

13. Створіть атмосферу довіри, збільшіть взаємний вплив та обмін інформацією

14. Під час спілкування створіть позитивне ставлення одне до одного, виявляючи симпатію до Іншої сторони, а також зводячи до мінімуму виявлення гніву та погроз

Прийоми конструктивної взаємодії

Практика взаємодії в суперечливих ситуаціях - змаганнях, конфліктах, суперечках, диспутах - сформувала й конструктивні традиції діяльності. Саме так, наприклад, виникає специфічний принцип "негативного співробітництва": "Агоністичний принцип - це принцип боротьби при дотриманні певних норм і правил, принцип чесного змагання, гідного ведення дискусій, діалогічної суперечки, що припускає повагу до опонента. Дотримання цього принципу припускає суперечку, але не особисту сварку, боротьбу за правилами, але не грубу агресивність, змагання, але не безсоромну конкуренцію, повагу людської гідності опонента або конфронтуючої коаліції й заперечення всякого антигуманізму в діалогічній взаємодії".

Однак, прийоми конструктивної взаємодії в конфлікті менш очевидні, яким би парадоксальним це не здавалося.

Традиції класиків у цій сфері Аристотеля, Шопенгауера, Поварніна - продовжені сучасними дослідниками. З найбільш відомих описів прийомів взаємодії - є правила ведення конструктивної суперечки за С. Кратохвілом (табл. 2., 3.), що включають опис позитивних і деструктивних прийомів вербальної комунікації в конфліктній ситуації.

Таблиця 2.

Конструктивна суперечка (за Кратохвілом)

Стиль суперечки

+

-

Конкретність

У суперечці є предмет; напад або захист зводиться до конкретного поводження "тут і тепер"

Узагальнення: поводження називається "типовим", посилання на події минулі або на відносини, що мають, до справи

Утягнутість

Обоє захоплені, наносять і одержують сильні "удари"

Один з учасників не задіяний, перебуває осторонь від суперечки, ображається, припиняє суперечку передчасно

Комунікація

Ясна, відкрита, кожний говорить за себе, думає те, що говорить. Його можна зрозуміти й відповісти йому. Гарний "зворотний зв'язок"

Занадто часте повторення своїх доводів і неуважність до доводів іншого. Приховані ознаки нерозуміння, натяки, неясності, "шум"

"Чесна гра"

Не допускаються "удари нижче пояса" і береться до уваги, скільки може винести партнер

Аргументи не відносяться до предмета суперечки, але націлені в чутливе місце

Результат суперечки

+

-

Інформа­тивність

Щось довідався або одержав, навчився чомусь новому

Не довідався нічого нового

Реагування

Зникла напруженість, зменшилося озлоблення, з'ясовані претензії

Напруга не зникла, а залишилася або підсилилась

Зближення

Суперечка призвела до взаєморозуміння й зближення партнерів. Є відчуття, що це їх стосується, що так і повинно бути. Зберігають свою гідність

Партнери більше віддалені, ніж колись. Відчуття, що вони не зрозумілі або сильно скривджені

Поліпшення

Усунення проблеми, вирішення ситуації, виправдання, вибачення, плани на майбутнє

Нічого не вирішено, учасник не намагається нічого виправити або залишає це іншому й не хоче його простити

Найпоширенішими прийомами ведення обговорення й пред'явлення своєї позиції є аргументи й контраргументації. До техніки аргументації звичайно відносять пред'явлення аргументів, розгортання аргументів і метод позитивних відповідей, а до техніки контраргументації "перелицювання" аргументів партнера, їх розчленовування й зустрічне розгортання аргументації. Наприклад, метод позитивних відповідей припускає постановку конкретних питань, за допомогою яких по кожному окремому пункту досягається згода опонента, й тим самим обидва партнери поступово доходять одного висновку. Метод перелицювання спрямований на підведення партнера до протилежних висновків за допомогою поступового простежування вирішення проблеми разом з ним. Метод розчленовування припускає конкретизацію й поділ аргументів партнера с їхнім наступним проробленням тощо.

В ефективній реалізації конфронтації розрізняють такі стадії:

o повідомлення про свої почуття, викликані діями партнера

o посилення послання (у випадку неефективності першої спроби)

o вираження побажання або прохання

o призначення санкцій, реалізація санкцій

Психологічне протистояння, крім конфронтації, контраргументації, конструктивної критики, містить у собі прийоми "психологічної самооборони" тощо.

До техніків психологічного самозахисту відносять "техніку нескінченного уточнення", "техніку зовнішньої згоди" і "техніку зіпсованої платівки", коли учасник спілкування у відповідь на дії, що його не влаштовують, ставить уточнювальні запитання, погоджується, не змінюючи своєї позиції, повторює те саме тощо.

Методика вирішення конфлікту через вирішення проблеми (за Аланом Філі)
Прийоми конструктивної взаємодії
5.5 Способи вирішення організаційних конфліктів
5.6 Стратегії вирішення конфліктних ситуацій
Тема 6. Соціально-психологічний клімат у трудовому колективі
6.1 Формування оптимального соціально-психологічного клімату
6.2. Методи регуляції соціально-психологічного клімату у сфері управління
6.3 Міжособистісні конфлікти і психологічний клімат у колективі
Тема 7. Система соціально-психологічних методів управління конфліктами
7.1 Умови успішності та напрямки використання соціально-психологічних методів управління конфліктами
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru