Риторика - Олійник О.Б. -
Завдання. Тренінги. Ігри

1. Розкрийте зміст поняття "культура мови"?

2. У чому полягає багатство мови?

3. Що означає "точність мови "?

4. Який зміст вкладається в поняття "чистота мови "?

5. Що таке літературна мова?

6. Назвіть компоненти техніки мови. Охарактеризуйте їх.

7. Стиль вимови.

Завдання. Тренінги. Ігри

• "А я роблю це так"

Мета гри - допомогти студентам розвивати свою "мову жестів".

Хід гри. У центр круга виходять два студенти. Завдання першого - зобразити ряд дій якої-небудь діяльності (приготування борщу, прасування брюк і тощо). Другий, студент уважно спостерігає, потім повторює всі дії, прагнучи точно імітувати швидкість жестів, їх траєкторію, міміку, положення тіла.

Решта учасників гри також уважно спостерігає і аналізує, наскільки вдається дублерові пластика імітації. Потім учасники гри міняються.

• "Телеграф пантомімою"

Мета гри - привернути увагу студентів до невербальних засобів спілкування.

Хід гри. Учасники гри діляться на дві команди, що шикуються шеренгою одна навпроти одної. Ведучий підходить до однієї з команд і шепоче кожному з її учасників який-небудь іменник. Останні по черзі зображають ці поняття за допомогою міміки і жестів. Завдання візаві - відгадати слово. Потім команди міняються ролями.

• "Розмова крізь скло"

Мета гри - допомогти у розвитку "мови жестів".

Хід гри. Двоє з учасників гри намагаються лише за допомогою жестів домовитися про щось. Тема повідомляється одному з них і всім присутнім (другий студент цей час виходить з аудиторії). "Знавець теми" передає інформацію своєму товаришеві, стоячи перед уявним звуконепроникним склом. Сказати те, що він знає, потрібно, дуже потрібно, але... заважає скло. Проте передати доведеться.

• "Як живеш?"

Мета гри - розвивати уміння у студентів користуватися невербальними засобами спілкування.

Хід гри. Ведучий ставить запитання; учасники, варіюючи інтонацію слів: "Ось так!", відповідають на запитання за допомогою жестів:

-Як живеш?

- Ось так! (Піднімають великий палець, вимовляють слова весело, завзято).

- Як їдеш?

- Ось так! (По долоні крокують два пальці, відповідь виконана весело).

- Як біжиш?

- Ось так! (Лікті, притиснуті до боків, засувалися, зображаючи біг; слова студенти вимовляють швидко "бігаючи", трохи задихаючись).

- Вночі спиш?

- Ось так! (Дві долоні притискаються до щоки, голос тих, хто відповідає солодкий, трохи розтягнутий, повільний).

- Як даєш людям добро?

- Ось так! (Широкий жест рук від себе, гордість, широта в голосі).

- Як береш?

- От так! (Широкий жест рук до себе, голос трохи грайливий, пустотливий).

- Як пустуєш?

Учні не вимовляють нічого, а надувають щоки і ляскають легенька по ним.

- А загрожуєш?

- Ось так! (Загрожують вказівним пальцем, супроводжуючи жест словами з дратуючою інтонацією).

* Запитання для спостереження: чи повірите ви словам адвоката "На мою скромну думку...", якщо у момент ви мовлення цих слів голова його зарозуміло відкинута назад, а великі пальці рук виразно виділяються?

Завдання для самостійної роботи

Завдання 1. Початкове положення. Основна стійка - п'яти стикаються носки дещо розведені, спина пряма, голова тримається прямо, руки по швах.

На рахунок "раз" - витягнути руки перед собою на одному рівні з плечима, долоні ударяються одна об одну.

На рахунок "два" - піднятися на носки, одночасно відкидаючи руки назад на рівні плечей.

На рахунок "три" - опуститися на всю ступню, руки підняти вгору.

На рахунок "чотири" - прийняти основну стійку.

Темп повільний. Підіймаючись на носки - вдих, опускаючись - видих. Стежите, щоб руки не були напружені. Повторити чотири рази.

Завдання 2. Основна стійка. Руки на поясі. На рахунок "раз" - піднятися на носки, відводячи лікті назад. На рахунок "два" - опуститися на всю ступню, лікті вперед. Темп повільний. Піднімаючись на носки - вдих, опускаючись -видих. Повторити чотири рази.

Завдання 3. Початкове положення. Основна стійка. На рахунок "раз" - піднятися на носки, руки розвести в сторони. На рахунок "два" - сісти на носки, коліна разом, руки вперед, спина пряма.

На рахунок "три" - піднятися на носки, розвести руки в сторони. На рахунок "чотири" - повернутися в основну стійку. Темп повільний. Піднімаючись на носки - вдих, опускаючись -видих. Повторити чотири рази.

Завдання 4. Початкове положення. Основна стійка. Ноги на ширині плечей.

На рахунок "раз" - нахилити тулуб вперед до горизонтального положення. Спина пряма, руки в сторони, голова підведена (дивитися вперед).

На рахунок "два" - повернутися в початкове положення. Темп повільний. При нахилі вперед - видих, при випрямлянні - вдих. Повторити чотири рази.

Завдання 5. Початкове положення. Ноги на ширині плечей, руки на поясі.

На рахунок "раз" - нахилити тулуб вліво. На рахунок "два" - повернутися в початкове положення. На рахунок "три" — нахилити тулуб вправо. На рахунок "чотири" - повернутися в початкове положення. Темп середній. При нахилі - видих, при підйомі - вдих. Повторити по чотири рази в кожну сторону.

Завдання 6. Початкове положення. Основна стійка.

На рахунок "раз" - піднятися на носки й одночасно підняти руки вперед та розвести їх в сторони.

На рахунок "два" - нахилитися вперед, руки дістають до носків, поволі опуститися на всю ступню.

Темп повільний. Піднімаючись на носки - вдих, опускаючись -видих. Повторити чотири рази.

Завдання 7. Початкове положення. Ноги на ширині плечей, руки перед, грудьми долоні вниз.

На рахунок "раз" - поворот тулуба вправо, права рука убік, ліва

- перед грудьми.

На рахунок "два" - повернутися в початкове положення.

На рахунок "три" - поворот тулуба вліво, ліва рука- вбік, права

- перед грудьми.

На рахунок "чотири" — повернутися в початкове положення. Темп середній. У початковому положенні - вдих, при повороті видих. Повторити по чотири рази в кожну сторону.

Завдання 8. Початкове положення. Ноги на ширині плечей, руки на стегнах.

На рахунок "раз" - нахил управо, права рука опускається по нозі вниз, ліва - по тулубу вгору.

На рахунок "два" - повернутися в початкове положення.

На рахунок "три" - нахил вліво, ліва рука опускається по нозі вниз, права - по тулубу вгору.

На рахунок "чотири" - повернутися в початкове положення.

Темп повільний. У початковому положенні і при підйомі - вдих, при нахилах - видих. Повторити по чотири рази в кожну сторону.

Вправи можна включити в щоденну вранішню зарядку. З часом кожну вправу можна виконувати п'ять-шесть разів.

Завдання 9. ("Надувний жилет"). Уявіть собі, що на вас надітий гумовий надувний жилет або навіть корсет. Він щільно прилягає до нижніх ребер і, поступово наповнюючись повітрям, не стискає, а рівномірно розширює вперед і в сторони нижній відділ грудної клітки.

Накачуйте в нього повітря енергійно, але плавно. Вдих вільний, глибокий. Повітря легко вливається в легені через ніс.

Тепер енергійно видихніть повітря через трохи напружені (складені як для свисту) губи (ви вийняли пробку в жилеті): "ффф - ффф " фффууу-" Видувайте повітря поступово, а не викидайте його відразу. Стежте, щоб у вас не роздувалися щоки!

Виконайте вправу два-три рази.

Цю вправу можна поєднати з вправою "Насос" і робити це вдвох. Один накачує жилет, надітий на другого, потім відкриває пробку і повітря повільним струменем активно виходить з нього: "ффф - ффф - фффу!". Потім учасники міняються місцями.

Завдання 10. ("Праля"). Праля пере білизну на пральній дошці. Рухи рук по дошці вниз і при нахилах тулубу супроводжуються енергійним видихом: "фффу!"

При розпрямленні тулуб та притягненні рук до себе - вдих.

Повторити три — чотири рази.

Вправи робіть легко, вільно, не перенапружуючись. Освоюйте їх поступово. Не прагніть засвоїти всі вправи за один раз!

Завдання 11. ("Паперовий кораблик"). Зробіть зі щільного паперу кораблик і, поставивши його на гладку поверхню столу, подуйте на нього. Ви побачите, як ваш кораблик легко попливе по столу.

Розставте на шляху кораблика три — чотири сірникові коробки і змусьте його, керованого струменем повітря, що видихається, обійти, не зачепивши перешкоди. Тепер заведіть кораблик у "гавань", відгороджену на іншому кінці столу.

Видих має бути сильним, точно сфокусованим. Стежте, щоб у вас не роздувалися щоки, не напружувалися шия та плечі.

Завдання 12. ("Морський бій"). У ній грі можуть брати участь дві — три людини.

Влаштуйте морський бій, намагаючись одним корабликом перешкодити входу в "гавань" другого, а другим обійти його або таранити кораблики супротивника.

Не здувайте "ворожі" кораблики, їх можна тільки таранити своїм.

Стежте за чітко сфокусованим видихом. Не роздувайте щоки, не напружуйтеся. Плечі та шия не мають бути напруженими.

Завдання 13. ("Очисне дихання"). Увага! Вправа дуже сильна! Перш ніж починати її, уважно прочитайте опис і подумки налаштуйтесь. Виконайте вправу лише один раз!

1. Повільно, але енергійно втягуйте повітря через ніс, доки легені не будуть цілком (не надмірно!) заповнені повітрям.

2. Затримаєте повітря на 2 - 3 секунди.

3. Склавши губи, як для свисту, короткими енергійними поштовхами видувайте повітря, перекриваючи видих після кожного поштовху, не добираючи між ними ще повітря. Виштовхуйте повітря до кінця.

4. Не роблячи видиху, ще раз зробіть паузу на 2-3 секунди.

5. Після паузи спробуйте одним сильним, поштовхом видихнути залишки запасного повітря.

6. Поволі вдихніть повітря через ніс.

Вдих в кінці вправи робіть через ніс, повільно. Не хапайте повітря ротом, може закрутитися голова.

Цю вправу краще виконувати по завершенні ранішньої зарядки перед відкритою кватиркою або виходячи з приміщення на свіже повітря. Можна робити її на ходу.

Перш ніж переходити до наступних вправ, запам'ятайте елементи, які необхідно відпрацювати.

1. Глибокий, енергійний, короткий вдих, в основному через ніс, направлений у нижню частину (виховання змішаного, діафрагмально-ребрового дихання).

2. Рівномірний, активний, не слабшаючий до кінця видих,

3. "Фокусування" видиху —організація його на кінчиках злегка зібраних (як для свисту) губ.

Завдання 14. ("Ялинкові свічки"). Уявіть собі, що перед вами п'ять ялинкових свічок, що розташовуються на різній відстані один від одного і від вас.

Гасіть їх по черзі різкими поштовхами повітря, що видихається, добираючи повітря після кожного поштовху.

Виконайте вправу ще раз, але погасивши сім, десять свічок.

А зараз знову п'ять свічок, але на різній відстані від вас.

Спробуйте погасити всі п'ять свічок, розташованих на різній відстані від вас, не добираючи повітря. Якщо вдається збільшість кількість свічок, що задуваються.

Завдання 15. Прочитайте, що пише К.С. Станіславській про вигук "ба", що виражає здивування. Яку думку вкладає автор, даючи таку характеристику слову?

Прислухайтеся самі. - Ба! Ви відчуваєте, як у мене всередині, в тайниках душі, зародилося, завирувало горлове б, як мої губи ледве стримували натиск звуку разом з відчуттям - зсередини. Так, нарешті, перешкода прорвалася і з розкритих губ, на зразок обіймів рук або дверей гостинного будинку, до вас назустріч вилетів, точно господар, що зустрічає дорогого гостя, широкий, хлібосольний, просочений привітним відчуттям звук А. Б-б - А-а-а Хіба ви не відчуваєте в цьому вигукуванні шматочок моєї власної душі, який летить до вас в серці разом з радісним звуком?

Завдання 16. Прочитайте цитати з книги В.П. Морозова "Цікава біоакустика" і скажіть, в чому виявляється залежність між станом, настроєм людини і його голосом?

"... у людини, що знаходиться в гніві, вся м'язова система, у тому числі і голосові зв'язки та дихальний апарат сильно напружені, що неминуче й позначається на характері звуку. Загальне м'язове розслаблення людини, "убитої горем", також призводить до характерних змін голосу. При вираженні радості відчувається, що людина говорить або співає, як би посміхаючись чомусь. І дійсно, на обличчі її світиться усмішка, що впливає на фізичні властивості звуку".

"... з'ясуваюсь, що для кожної емоції характерний свій набір відмітних акустичних ознак голосу. Так для горя - невелика тривалість складу, повільне наростання і спад сили звуку, характерні "під'їзди" і "з'їзди" у висоті звуків нот, що створюють інтонацію плачу, тощо. Гнів, навпаки, характеризується різкими, "рубаними" фронтами і обривами звуку, великою силою голосу, зловісним дзвінким або "шиплячим" тембром. Страху притаманні різкі перепади сили голосу, сильне порушення ритму мелодії, різке збільшення пауз і тощо".

Завдання 17. Поясніть, як залежить інтонація мови від стану того, хто говорить (крайнє збудження, захоплення, апатія, переляк, радість, байдужість, спокій, схвильованість, гнів).

Завдання 18. Чи впливає характер інтонації на адресата? Як? У

яких ситуаціях?

Завдання 19. Постежте за мовою людей, коли вони чимось засмучені, на щось обурюються, чомусь радіють, від чогось пришли в захоплення. Визначте, як емоційний стан людини позначається на його мові.

Завдання 20. Продовжте ряд визначень, що характеризують тональність голосу:

Галасливий, пронизливий, різкий...

Завдання для самостійної роботи
Мудрість від мудрих
Тема 7 РОДИ І ВИДИ РИТОРИКИ
7.1. Види красномовства. Типологія
7.2. Політичне красномовство
7.3. Академічне красномовство
7.4. Військове красномовство
7.5. Мова дипломата
7.6. Судові дискусії
7.7. Духовно-етичне слово