Охорона праці в авіації - Буріченко Л.А. - 15.4. Класифікація причин можливого виникнення пожежі та вибуху

Відповідно до статистичних даних основними причинами пожеж і вибухів на промислових підприємствах є такі.

1. Несправність виробничого устаткування і порушення технологічного процесу (розгерметизація устаткування і установок, які виділяють горючі або вибухонебезпечні гази, пара і пил, порушення установлених протипожежних правил в технологічному процесі, несправність вогнезатримувальних пристроїв у повітроводах вентиляційних систем і т. ін.). Недопускання пожеж, запалення і вибухів через указані причини можна досягти в результаті підвищення відповідальності інженерно-технічних працівників та обслуговуючого персоналу підприємств за якість монтажу, технічного нагляду, своєчасного проведення перевірок і планово-запобіжних ремонтів технологічного устаткування, а також за додержання технологічного регламенту експлуатації.

2. Несправність і перевантаження (перегрівання) електрик-них пристроїв (неправильний вибір перерізу проводів електромереж і підбір електрообладнання, електродвигунів і світильників, несправність в електромережі, електрообладнанні, відсутність або несправність заземлення). Уникнути цих причин можна, якщо посилити суворий контроль за дотриманням правил влаштування електроустановок під час монтажу електрообладнання і правильній його експлуатації.

3. Необережне поводження з вогнем (паління і застосування відкритого вогню в заборонених місцях, залишення без нагляду електронагрівальних приладів, перевірка витікання газу за допомогою відкритого вогню, а також підігрівання масла тощо). Для усунення цих причин необхідно підвищувати виробничу дисципліну, встановлювати в цехах суворий протипожежний режим.

4. Порушення правил пожежної безпеки під час вогневих робіт (недбале проведення електрогазозварювальних робіт у виробничих приміщеннях, робіт під час ремонту технологічного обладнання, в складських приміщеннях тощо).

Профілактику пожеж, вибухів і займань від електрогазозварювальних та інших робіт з використанням відкритого вогню слід проводити за рахунок посилення контролю і підвищення вимогливості до додержання правил пожежної безпеки під час проведення вогневих робіт не тільки працівниками пожежної охорони, але й адміністрацією авіапідприємств. Перш за все необхідно підвищити відповідальність за пожежну та вибухову безпеку служб головного механіка і енергетика, адміністрації цехів, а також електрозварювальників. Вогневі роботи виконувати у спеціальних майстернях.

Вивчення причин пожеж і вибухів на ПС дозволяє під час конструювання та експлуатації нових машин усувати їхні недоліки і тим самим скорочувати кількість льотних подій з цих причин, а також сприяти удосконаленню системи запобігання пожежам і вибухам та протипожежного захисту. Практика засвідчує, що небезпека пожежі і вибуху найчастіше може бути усунута за своєчасного прийняття заходів перестороги з боку льотного і технічного персоналу, а також пасажирів.

Основні причини, які викликають пожежу на сучасних ПС, беручи до уваги статичні дані можна класифікувати таким чином.

Причини пожежі й вибуху ПС в повітрі. До них відносяться: прогар і зруйнування гарячих комунікацій двигуна; пошкодження пальної, мастильної і гідравлічної систем; несправність авіаційного і радіоелектронного обладнання та їхніх систем; несправність системи кондиціювання повітря і кисневої системи; недосконала робота системи гальмування коліс шасі під час посадки ПС; несправності в протиобліднювальній системі; дія статичної й атмосферної електрики; зіткнення з ПС або перешкодою в польоті (особливо в зоні підходів до аеродрому); зруйнування в польоті вузлів кріплення силової установки; необережне паління пасажирів або членів екіпажу і т. ін.

Профілактика пожеж і вибухів у цих випадках направлена перш за все на удосконалення конструкції ПС, виконання вимог льотної експлуатації, якості ремонту, особливо паливної і електричної систем тощо. При цьому значну увагу приділяють розробці ефективніших систем пожежогасіння й автоматизації їхнього вмикання, найбільш раціональному розміщенню протипожежних перегородок.

Причини пожежі й вибуху ПС на землі. Вони можуть виникнути в результаті порушення установлених вимог: до запуску, прогрівання та випробування двигунів; технології проведення малярних, промивальних робіт; очистки паливних баків; робіт з кисневим обладнанням; ремонту електромережі; заправки та зливу пального з порушенням швидкості заправки; несправного заземлення; розливання пального; експлуатації електроосвітлення на стоянці ПС; зварних (вогневих) робіт на ПС; підігрівання силової установки та фюзеляжу несправними наземними засобами підігрівання; переміщення ПС під час буксировки або руління, що може призвести до зіткнення з іншими ПС або перешкодами тощо.

Для запобігання пожежам і вибухам у вказаних випадках слід перш за все забезпечити грамотне технічне обслуговування ПС і постійну готовність до дії пожежного обладнання.

Глава 16. ПРОТИПОЖЕЖНИЙ ЗАХИСТ
16.1. Загальні положення. Організація пожежної охорони
16.2. Вогнестійкість будівель і споруд. Класифікація виробництв за вибухо- і пожежонебезпекою
16.3. Протипожежні перепони в будівлях і спорудах, шляхи евакуації, вимоги до генерального плану
16.4. Вимоги пожежної та вибухової безпеки при виконанні основних технологічних процесів
16.5. Пожежна і вибухова безпека під час улаштування і експлуатації електрообладнання та електроосвітлення
16.6. Пожежна безпека в аеропортах та на повітряних суднах
Глава 17. ЗАСОБИ ГАСІННЯ ПОЖЕЖ
17.1. Характеристика вогнегасних речовин
17.2. Вогнегасні установки і системи
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru