Застосуємо вище описаний метод порівняння можливостей конкурентів для ВАТ "Молочник". Для цього сформуємо узагальнену таблицю 6. 13.
Таблиця 6.13. Порівняльна характеристика конкурентів
Економічний індикатор | Од. виміру | ВАТ "Молочник | АТЗТ "Фаворит " |
1 | 2 | 3 | 4 |
Виробничий потенціал | |||
o Виробнича потужність підприємства | тис. т/рік | 1,8 | 0,6 |
o Завантаженість виробничих потужностей | % | 49,2 | 46,9 |
o Середньорічна вартість основних засобів | тис. грн. | 3460,0 | 499,1 |
o Величина оборотного капіталу | тис. грн. | 2564,0 | 368,5 |
o Коефіцієнт зносу основних засобів | 0,417 | 0,111 | |
o Чисельність ПВП | чол. | 99 | 35 |
o Рентабельність виробництва | % | 0.08 | 0,14 |
o Фондовіддача | 5,7 | 5,4 | |
Власність | |||
o Величина статутного капіталу | тис. грн. | 962,0 | 50,4 |
o Прибутковість однієї акції | гри/акцію | 0,02 | 0,05 |
o Співвідношення власного та залученого капіталу | 1:1,3 | ||
Товар | |||
o Обсяги реалізації жирних сирів | тонн | 983,7 | 520,4 |
o Середня собівартість І кг жирного сиру | грн. | 6,55- | 8,12 |
o Рентабельність продукції % | 3,9 | 5,2 | |
o Асортимент товару позицій | 24 | 7 | |
o Торгова марка | - | + | |
Збут | |||
o Частка ринку підприємства | % | У4,9 | 25,1 |
o Товарооборот | тис. грн. | 11273,7 | 9295,3 |
Побудуємо багатокутник конкурентоспроможності ВА Т"Молочник" за виробничим потенціалом. Для кожного з економічних індикаторів (табл. 6.13) відкладемо на окремій півосі відповідне значення.
Мал. 6.7. Багатокутник конкурентоспроможності ВАТ "Молочник" за виробничим потенціалом
Головною перевагою представленого графіка є наочне відображення стратегічних переваг підприємства, зокрема, у виробничій сфері. Всі наведені фактори, крім величини зносу основних фондів, призводять до позитивного економічного, ефекту в разі їх зростання. Як бачимо, за більшістю з них ВА Т "Молочник" випереджає свого регіонального конкурента. Однак такі характеристики виробничого потенціалу, як величина основних фондів і оборотний капітал, чисельність промислово-виробничого потенціалу використовуються неефективно. І, як результат, рівень рентабельності А ТЗТ "Фаворит" є вищим. Крім того, ВАТ"Молочник" значно відстає від основного конкурента за рівнем технологічного оновлення, що в майбутньому загрожує втратою ринкових переваг. Отже, хоча ВА Т "Молочник" характеризується більшою економічною потужністю, проте необхідно краще розпоряджатися наявними ресурсами та підвищувати ефективність виробничого процесу, а також здійснювати значні інвестиції для модернізації устаткування.
Здійснити порівняння окремих аспектів діяльності ВА Т "Молочник" можливо за показниками власності, збуту, фінансів тощо. Проте представлені дані переконують, що "Молочник" значно випереджає свого конкурента щодо величини залучених у бізнес ресурсів, тобто дозволяє отримувати конкурентні переваги за рахунок масштабу виробництва і одночасно відстає за ефективністю їх використання.
Отже, аналіз мезосередовища підприємства дозволив отримати повноцінну інформацію щодо безпосереднього оточення: споживачів, конкурентів, постачальників. Підведемо короткі підсумки аналізу мезосередовища ВАТ "Молочник".
Приклад з практики
Основні висновки щодо взаємодії ВАТ "Молочник" з мезооточенням такі.
o Продукція підприємства - високоякісна та рентабельна, асортиментний ряд доволі широкий, однак випуск продукції супроводжується необхідністю вирішення чисельних завдань: зберігання сировини та готової продукції, сезонність попиту, відповідність ДСТУ тощо.
o Попит на продукцію підприємства визначається рівнем середньодушового доходу населення; підприємство володіє значним сегментом у центральному регіоні України та має потенційні можливості розширення ринків збуту.
o Галузевий аналіз призвів до виділення реальних та потенційних конкурентів підприємства та визначив перспективи розвитку маслосироробної галузі в найближчі роки.
o Порівняння господарської діяльності ВАТ "Молочник" з основним конкурентом АТЗТ "Фаворит" в розрізі виробничого потенціалу, збуту, власності, товарної політики дало змогу встановити лідируючу позицію підприємства в регіоні з виробництва та реалізації жирних сирів, однак незадовільний стан використання факторів виробництва не дозволяє працювати з високим ступенем рентабельності.
o Підприємство здатне витримати конкурентну боротьбу в разі підвищення професійного рівня менеджменту, найшвидшого впровадження маркетингового комплексу (розробка асортиментних позицій, розширення та завоювання сегментів ринку, стимулювання збуту, створення дилерської мережі, проведення маркетингових досліджень), а також заощадження коштів для оновлення та модернізації виробництва.
3. Оцінка макросередовища
Приклад з практики
Створення зони стабільності.
Управління за слабкими сигналами
Розподіл ризику
Система резервів
Активна ринкова позиція
Самовдосконалення
Пошук гаранта