1. Усвідомлення потреби
♦ Внутрішній фактор усвідомлення потреби - робота Романа, останнім часом пов'язана з частими відрядженнями, коли в умовах мобільності та відсутності комп'ютерної техніки доводиться складати певні документи, мати під рукою базу даних, перевозити велику кількість електронної інформації і при цьому завжди бути на зв'язку (умова усвідомлення потреби, що склалася у зв'язку зі зміною обставин). Проблему мобільного зв'язку вирішував телефон, який Роман вже мав. Постала необхідність купити ноутбук. Але ж Роман знав, що інколи йому доведеться користуватися ним майже в польових умовах. Також його не дуже зручно переносити, тим більше в робочому режимі (незадоволеність можливими альтернативами).
♦ Зовнішній фактор усвідомлення потреби - стаття в журналі, що випадково попалася на очі Роману, розповідала про технічні можливості та властивості комунікаторів - кишенькових персональних комп'ютерів (КПК), що змусило Романа утвердитися в рішенні про необхідність мати таку техніку (маркетингові фактори).
2. Пошук інформації проводився в наступній послідовності:
♦ Зовнішній фактор пошуку інформації - в пошуках необхідної інформації Роман звернувся до свого друга, який розуміється на сучасних засобах зв'язку та комп'ютерній техніці (некомерційне особисте джерело інформації).
♦ Для одержання більш конкретної інформації Роман провів пошук в Internet-магазинах, де не тільки дізнався про властивості та можливості КПК, а й отримав вичерпну інформацію про наявні на ринку марки та їх атрибути (загальнодоступне комерційне неособисте джерело інформації).
♦ Розмах пошуку характеризується факторами: два джерела інформації - порада друга та Інтернет-магазини, чотири відвіданих Internet-магазини, 15 взятих до уваги марок проаналізовано за вісьма визначальними атрибутами.
3. Оцінка альтернатив.
♦ Встановлено 8 актуальних атрибутів: ціна, процесор (тип, тактова частота), обсяг оперативної та постійної пам'яті, параметри дисплею, час роботи в режимі активного використання / розмов / очікування, габарити та вага, комунікаційні можливості (ІК-порт, Bluetooth, Wi-Fi, GSM-модуль), особливості вводу даних (клавіатура, стілус).
♦ В результаті попередньої оцінки 15 марок було визначено набір альтернатив для вибору, що склав 9 відібраних марок.
♦ Оскільки жоден з негативних атрибутів з актуального набору Роман не міг компенсувати іншими позитивними атрибутами, то для вибору йому довелося застосувати послідовно такі некомпенсаційні правила прийняття рішення: правило виключення та лексикографічне правило.
♦ В результаті оцінки альтернатив була відібрана одна марка КПК, яка найкраще задовольняла всім вимогам Романа, яку він і придбав.
4. Реакція на покупку.
В результаті використання нового КПК Роман на практиці переконався в усіх позитивних вигодах, що дає застосування подібної техніки.
Згідно з теорією, задоволення чи незадоволення є результатом порівняння попереднього очікування з реальним результатом використанням товару. Очікування споживачів поділяють на три категорії:
1. Адекватна якість - нормативна оцінка, яка відображає ту якість товару, що відповідає ціні та зусиллям, витраченим на покупку.
2. Ідеальна якість - оптимальний чи бажаний "ідеальний" рівень якості.
3. Передбачувана якість - рівень якості, яку очікує отримати споживач.
Під час попередньої оцінки альтернатив у Романа сформувалася оцінка передбачуваної якості. Після купівлі відбулося порівняння з реальною оцінкою, яка сформувалась на основі реальної та емоційної оцінок. Задоволення від покупки викликало позитивне підтвердження (товар виявився кращим, ніж його передбачувана оцінка). Оскільки рівень позитивного підтвердження є високим, то дуже імовірна повторна купівля подібного товару чи товару цієї торгової марки.
11.4. Кросворд
11.5. Питання для самостійної роботи студентів
11.6. Контрольні питання
11.7. Екзаменаційні питання
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
Передмова
НАВЧАЛЬНА ПРОГРАМА КУРСУ "ВСТУП ДО СПЕЦІАЛЬНОСТІ: ПРАКТИЧНА ПСИХОЛОГІЯ"
МЕТА ВИКЛАДАННЯ ДИСЦИПЛІНИ
ЗАВДАННЯ З ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ