Етика - Вознюк Н.М. - Розділ 6. Етика спілкування

278. О. Довженко згадує один діалог:

"— Не вірте в їхню ввічливість. Вона в них удавана.

- Знаєте, я віддаю перевагу удаваній ввічливості над щирим хамством." А чому віддаєте перевагу ви?

Відповідь аргументуйте.

279. Як розуміти такий вислів:

"Що сховав ти — те пропало, що віддав — твоє навік" (Ш. Руставеллі).

280. "Втратою не треба вважати поступку лукавим рукам.

Послідовник мудрості любить дивитися вперед надовго. Утримайте злі наговори посмішкою без роздратування. Удача в стомлених людей подібна до струменя короткого фонтану, а мудрий домохазяїн трудами проведе воду з океану й насолодиться вічною прохолодою фонтану" (Клич. Жива етика. — М.: Республіка, 1992. — С.157).

Про які моральні чинники етики спілкування йдеться в цій пораді? Чи актуальні вони в наш час?

281.Проведіть опитування, аби з'ясувати, що найбільше вплинуло на формування культури поведінки ваших однолітків. Запропонуйте такі варіанти відповідей:

- школа;

- приклад старших;

- приклад товаришів;

- книги;

- кінофільми й телепередачі;

- самовиховання.

282. Зробіть етичний аналіз вірша:

Коли буду я навіть сивою, І життя моє піде мрякою, Я для тебе буду красивою, а для когось, може, й ніякою, А для когось лихою, впертою, ще для когось відьмою, коброю. А, між іншим, якщо відверто, то була я дурною і доброю. Безборонною, несинхронною ні з теоріями, ні з практиками. І боліла в мені іронія всіма ліктиками і галактиками. І не знало міщанське кодло, коли я захлиналась лихом, що душа між люди виходила забинтована білим сміхом. І в житті, як на полі мінному, Я просила в цьому сторіччі Хоч би той, магазинний, мінімум Люди, будьте взаємно ввічливі! І, якби на те моя воля, написала б я скрізь курсивами: — Так багато на світі горя, Люди, будьте взаємно красивими!

Л. Костенко.

283. Дайте обґрунтовану відповідь на запитання, які причини того, що в нашому суспільстві не викорінено грубості, байдужості, неповаги у відносинах між людьми? Використайте як відправну точку один із наведених нижче варіантів відповіді або запропонуйте свій.

а) Діє інерція традицій старого суспільства, пережитки у свідомості людей;.

б) Це результат зростання загальної напруги життя і ритму, інтенсивність спілкування, інформаційні і нервові перенавантаження;

в) Це результат індивідуальної невихованості, низького рівня морального розвитку;

г) У цьому ми винуваті самі: не виховуємо зростаюче покоління, не стежимо за собою.

283. Французький мислитель XVI століття Мішель Монтень писав у своїй, що стала знаменитою, книзі "Досліди":

"Моє істинне покликання — спілкуватися з людьми і творити. Тут я звернений до зовнішнього світу, весь на виду і народжений для суспільства й для дружби."

Що ж стосується фізичного усамітнення, тобто перебування в самотності, то воно, повинен зізнатися, швидше розширює й розсовує коло моїх інтересів, виводячи мене за рамки мого "Я". І ніколи я охочіше не заглиблююсь в розгляди нашої держави і всього світу, ніж тоді, коли я наодинці сам з собою".

На які думки наводить вас зізнання Монтеня?

284. Поясніть, чому дисципліна — найперша вимога й найважливіша риса моральної особистості? Чому порушення дисципліни псують моральні відносини в колективі?

285. Вкажіть, якою повинна бути поведінка моральної особистості якщо вона бачить, що переважна більшість в колективі дотримується неправильної думки, стоїть на помилковій позиції:

а) чинити так, як вважає більшість;

б) домагатися, щоб колектив поміняв свою позицію;

в) діяти так, як вважаєш правильно, а думкою колективу знехтувати.

Які ще можливі варіанти поведінки?

286. Як повестися, якщо в житті вашого колективу є недоліки? Чи варто їх оприлюднити? Визначіть, яка з наведених нижче позицій найбільш правильна. Якщо жодна з них вас цілком не задовольняє, запропонуйте свою.

а) Треба, щоб знали всі. Чистіше в хаті буде.

б) Не треба виносити недоліки на всезагальний огляд. Навіщо ганьбити свій колектив?

в) Дивлячись, які недоліки, хто їх носій. Залежить також від того, як ці недоліки вилучаються і чи вилучаються взагалі.

г) З недоліками не слід миритися. Якщо є сили всередині колективу, здатні виправити недоліки, то це слід робити самим. Якщо ж таких сил нема в самому колективі, то слід залучати на допомогу інших.

д) Недоліки в колективі завжди є й будуть. І краще змиритися з недоліками, ніж загострювати конфлікти між членами колективу, що неминуче при викоріненні недоліків. Поганий мир кращий від хорошої сварки.

287. Складіть морально-психологічний портрет вашого колективу, звертаючи увагу, насамперед, на такі особливості його життя:

а) ступінь згуртованості;

б) наявність угрупувань всередині колективу;

в) про що говорять, сперечаються в колективі, якою інформацією обмінюються, які почуття переважають у відносинах між його членами;

г) наявність формальних чи неформальних лідерів, характер стосунків, їх роль у розвитку почуття солідарності в колективі.

288. "Нікого не примушують вступати в шлюб, але кожен повинен підпорядковуватись законам шлюбу, оскільки він вступив у шлюб" (Маркс К., Енгельс Ф. Пв, 2-е вид., т. 162).

Що тут розуміється під "законами шлюбу"? Як цю думку висловити в категоріях етики?

289. Відомий письменник і соціолог Ю. Рюриков, який одержав заслужену популярність своїми книгами з питань кохання і сімейних відносин, називає телевізор найзапеклішим ворогом сім'ї. Чим, на вашу думку, викликано таке різке судження? Чи правильне воно?

290. На одному з диспутів у молодіжній аудиторії була висловлена думка, що розлучень у нашій країні стане набагато менше, якщо дозволити майбутньому подружжю деякий час пожити в "пробному шлюбі". Рішуче виступив проти цього присутній психотерапевт, кандидат медичних наук. Ось що він сказав:

"Що можна в сексуальному плані дізнатися за кілька місяців? Жінка, як правило, розкривається для цієї сфери почуттів не одразу, часом після декількох років, часом після народження другої дитини. І взагалі, що означає: "підходить — не підходить"? З точки зору чистої фізіології, несумісність — крайня рідкість, пов'язана з природною аномалією. Якщо ж і він, і вона цілком здорові люди, то ніяких протипоказань для їх союзу в сексуальній області не може виникнути. У переважній більшості випадків радісному світовідчуттю кохаючих заважає психологічна й моральна "несумісність", а точніше — неграмотність. Вже одна ця думка: вести пошуки таким же методом, за допомогою якого підшукують костюм чи плаття — аморальна... Це ж споживацький підхід до людини.

Будь-яка подружня пара проходить шлях від дисгармонії до гармонії сексуальних відносин. Але цей шлях триває майже все життя. Адже люди з роками змінюються, змінюється їхній емоціональний настрій, фізичне здоров'я, а це означає, що треба перебудовувати й стиль інтимного спілкування..."

Чи переконлива для вас аргументація психотерапевта? Чи згодні ви з точкою зору, що ідея "пробного шлюбу" в основі своїй аморальна?

291. Проаналізуйте наведений нижче зразок оптимальної тактики подружніх взаємин. Чи достатньо, на вашу думку, передбачає він об'єктивацію подружніх обов'язків, любовних почуттів, моральних відносин, естетику сімейного поводження? Відповідь аргументуйте.

- підтримувати почуття особистої гідності чоловіка й жінки;

- постійно демонструвати взаємну повагу і шанування;

- прагнути викликати ентузіазм в іншого партнера;

- стримувати й обмежувати себе у виявах злості, гніву, роздратування, нервозності;

- не наголошувати на помилках і прорахунках свого партнера по шлюбу;

- не дорікати минулим взагалі і минулими помилками зокрема;

- жартом, гумором, якимось відвертаючим фактором зняти або притупити наростаюче психічне навантаження;

- не мучити ні себе, ні партнера підозрами у невірності чи зраді, стримувати себе в ревнощах, приглушуючи почуття підозрілості;

- пам'ятати, що в шлюбі й сім'ї необхідно виявляти велике терпіння, поблажливість, добросердечність, уважність та інші позитивні якості.

292. "У сварках забувається істина. Припиняє сваритися розумніший" (Л. Толстой).

Чи погоджуєтеся ви з автором цих рядків? Чому? Про який із чинників етики спілкування йдеться в цьому судженні?

293. "Хай буде все тихо й пристойно, хай будуть скрізь компліменти й ввічливість, коли такий простір для безсовісності, шарлатанства, невігластва: нікому викрити, нікому висловити грізне слово правди" (В. Бєлінський).

Які підстави для висловлення такого судження були в автора цих рядків? Наскільки воно актуальне для українського сьогодення? Відповідь підкріпіть прикладами з життя.

294. "Правда — це те, що кожен із нас зобов'язаний розповісти поліцейському" (Б. Рассел).

Як ви розумієте ці рядки? Чому?

295. "Той, хто помиляється, заповнює пристрастю те, що не вистачає йому в силі й правді" (В. Гете).

А як такому протистояти? Відповідь підкріпіть прикладами з життя.

296. "Гнів — це звіроподібна пристрасть за духом, яка здатна часто повторюватись, жорстока і непоборна за силою, яка є причиною вбивств, союзницею нещасть, помічницею шкоди та безчестя" (Арістотель).

Чому, на вашу думку, стільки зла може принести гнів? Яке місце йому відводиться у християнській моралі?

297. "І бідність, і багатство — це порушення міри належного" (Арістотель). А як вважаєте ви? Продовжіть цю думку.

298. "Для інтриг необхідний розум, але коли його багато, людина стає настільки вищою за інтриги, що вже не опускається до них, у цьому разі вона йде до успіхів і слави зовсім іншими шляхами" (Лабрюйер Жан де).

Чи слушним є твердження автора цих рядків? Спробуйте продовжити його думку, аргументуючи, використовуючи відповідні категорії етики.

299. "Сварка — бесіда найгіршого сорту" (Джонатан Свіфт).

Чи згодні ви з твердженням публіциста? Відповідь аргументуйте.

300. "Де мало слів, там вагу вони мають" (Уільям Шекспір).

Наскільки ви згодні з мислителем? Судження проаргументуйте. Які чинники етики спілкування складають основу цього твердження?

301. "Я спробую оживити мораль дотепністю, і надати дотепності міри мораллю" (Аддісон Джозеф).

Як ви розумієте це запевнення? Чи можна в такий спосіб сприяти етиці взаємин?

302. Прокоментуйте висловлення:

а) "Якщо мої друзі криві, я на них дивлюсь у профіль" (Ж. Жубер).

б) "Дізнавшись таємницю від друга, не видавай її, бо ставши ворогом, ти нанесеш удар не ворогові, а дружбі" (Демокріт).

303. "У світі існує лише один спосіб одержати верх у сварці — ухилитися від неї" (Д. Карнегі).

Чи погоджуєтесь ви з психологом? Відповідь аргументуйте.

304. Прокоментуйте висловлення Данила Заточника:

а) "Як собакам та свиням не треба золота й срібла, так і дурному — мудрих слів".

б) "Настав премудрого, і він ще мудрішим стане".

в) "Коли з'їсть синиця орла — коли каміння спливе по воді, коли свиня почне на білку гавкати, тоді нерозумний розуму навчиться".

305. "Стримана людина є набагато цікавішою" (Агата Крісті).

Чи згодні ви з письменницею? Якщо так, то чому?

306. "Не кажи своєму другові того, що не повинен знати твій ворог" (А. Шопенгауер).

Чи варто дослухатися до цієї поради? Чому?

Розділ 7. Економіка, політика й моральність у сучасному суспільстві
Розділ 8. Моральна культура особистості
Розділ 9. Суспільний розвиток і мораль
Розділ 10. Проблеми морального виховання та педагогічної етики
Список рекомендованої літератури
Післямова
Частина II. Студентські читання
1. Вищі етичні цінності як основні ознаки моральної свідомості особистості
2. Сутність поняття "особистість моральна"
3. Особливості онтогенезу моральності індивіда
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru