Економіка торгівлі - Марцин B.C. - 2. Основні тенденції розвитку народного споживання

Основними тенденціями розвитку народного споживання можна вважати зростання обсягів споживання, зміну структури в бік збільшення частки непродовольчих товарів. Однак ця тенденція тимчасова. Слід відмітити тенденцію зростання питомої ваги суспільних фондів споживання.

Зростання загальних обсягів споживання здійснюється як за рахунок збільшення чисельності населення, так і за рахунок середньодушового споживання.

Динаміка розвитку основних складових, що формують споживання, представлена у табл. 1.

Значне місце в цьому процесі належить удосконаленню оплати праці, системі податків, підвищенню пенсійного забезпечення та іншим державним заходам.

Важливою тенденцією розвитку народного споживання є зміна структури споживання. Характеризуючи структурні зміни у споживанні, треба зазначити, що споживання продовольчих товарів більш-менш регламентується фізіологічними нормами. Межі споживання непродовольчих товарів набагато ширші, однак і тут при досягненні відповідного рівня потрібно дотримуватися раціональних норм споживання.

Розробка раціональних норм споживання пов'язана з визначенням раціонального набору тих предметів, які повинні бути у користуванні з урахуванням терміну служби, норм зношення, морального старіння тощо.

Структура особистого споживання населенням України матеріальних благ представлена у табл. 2. і табл. 3.

Грошові доходи і витрати населення

Таблиця 2

Споживання продуктів харчування

1990

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002 1

М'ясо і м'ясопродукти (у перерахунку на м'ясо; включаючи сало і субпродукти в натурі)

68,0

39,0

37,0

35,0

33,0

33,0

33,0

31,0

33,0

Молоко і молочні продукти (у перерахунку на молоко)

373,0

244,0

231,0

211,0

214,0

211,0

199,0

205,0

225,0

|Яйця, шт.

1 272,0

171,0

161,0

152,0

154,0

163,0

166,0

180,0

1 209,0 1

Риба

і рибопродукти

17,5

3,6

4,3

5,0

5,9

7,3

8.4

11,0

11,9

[Цукор

50,0

32,0

33,0

31,0

32,0

33,0

37,0

40,0

36,0

|Олія

11,6

_8,2

8,6

8,5

8,3

9,0

9,4

10,0

10,7

Картопля

131,0

124,0

128,0

135,0

130,0

123,0

135,0

140,0

133.0

Овочі

та баштанні

102

97,0

92,0

91,0

94,0

96,0

102,0

105,0

108,0

Плоди, ягоди

та виноград (без переробки на вино)

47,0

33,0

35,0

40,0

28,0

22,0

29,0

26,0

29,0

Хлібні продукти (хліб, макаронні вироби у перерахунку

на борошно; борошно, крупи, бобові)

141,0

128,0

124,0

127,0

126,0

122,0

125,0

130,0

1 131.0

Таблиця 3. Споживання товарів довготермінового користування

1985

1990

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

Холодильники

та морозильники

798

887

176

118

78

82

78

78

107

139

Пральні машини

723

1039

67

52

57

66

52

61

72

118

Електропилососи

623

762

70

44

59

80

65

65

88

142

Телевізори

1400

1682

126

114

178

188

123

156

201

303

Радіоприймальні

пристрої

1274

1505

118

48

71

74

53

40

57

85

Фотоапарати

384

407

23

23

101

107

75

70

91

103

Швейні машини

223

277

5

3

3

3

2

1

2

2

Мопеди

та велосипеди

1050

1116

48

28

24

19

23

7

14

18

Мотоцикли

та моторолери

194

227

6

2

1

1

0,5

0,4

0,5

0,3

Легкові

автомобілі

273

371

49

26

26

25

23

28

32

44

Годинники

8818

11725

931

621

593

486

361

307

298

375

Важливим показником поліпшення структури споживання є підвищення частки непродовольчих товарів у загальній масі споживання. Структурні зміни проявляються також у межах споживання продовольчих товарів через збільшення або зменшення частки високоцінних продуктів харчування (м'яса, масла, кондитерських виробів тощо), серед непродовольчих —збільшення або зменшення частки товарів культурно-побутового призначення.

Зміни обсягів у споживанні тісно пов'язані з доходами населення та розвитком виробництва товарів народного споживання. Незважаючи на те, що споживання товарів легкої промисловості має тенденцію до зростання, зберігається досить великий розрив між досягнутим рівнем і раціональними нормами. Суттєве зростання виробництва товарів культурно-побутового призначення значно збільшило б рівень забезпеченості ними міських і сільських мешканців. Удосконалення структури споживання є важливою передумовою розвитку особистості, утвердження здорового способу життя.

Окремо, як важливий елемент тенденцій розвитку народного споживання, слід виділити питання підвищення якості товарів, поліпшення їх споживчих властивостей, що дає додатковий ефект у процесі споживання.

Важливою тенденцією розвитку народного споживання є поляризація груп населення за рівнем і структурою споживання. Насамперед, це пов'язано з рівнем доходів на душу населення чи сім'ю.

В останні роки відбувається скорочення питомої вага суспільних фондів споживання в загальному споживанні. Значно скорочуються виплати із суспільних фондів споживання. Водночас деякі категорії населення отримали додаткові пільги, які збільшили обсяги споживання за рахунок держави.

Систему соціального захисту слід розглядати, виходячи з реальних умов, в яких вона здійснюється і, насамперед, фінансових можливостей держави. Виходячи з цього, таку тенденцію потрібно розглядати, враховуючи становище, за якого держава може соціально захистити населення.

Важливим моментом організації ефективного соціального захисту населення є розподіл створеного національного продукту між різними соціальними групами відповідно до закону розподілу за працею.

Джерелом заохочення рівня споживання людей можуть бути тільки власні доходи.

3. Попит і товарна пропозиція. Попит як форма прояву потреби, як елемент ринку
4. Фактори, що впливають на попит і пропозицію
Підтема 3. Товарні ресурси предметів споживання. Ціна як елемент взаємодії пропозиції та попиту
1. Поняття товарних ресурсів, класифікація, джерела їх створення (формування)
2. Баланси ресурсів товарів народного споживання, їх роль у прогнозуванні та плануванні внутрішнього ринку товарів народного споживання
3. Ціна як важіль економічного впливу на розвиток економіки
Розділ II ОРГАНІЗАЦІЙНО-ЕКОНОМІЧНІ ОСНОВИ ФУНКЦІОНУВАННЯ ТОРГОВИХ ПІДПРИЄМСТВ
Тема 3. Роздрібні торгові підприємства, їх характеристика
1. Особливості функціонування роздрібних торгових підприємств
1. Підприємства, засновані на приватній власності.
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru