1. Не допускається обмежувальна діяльність об'єднань шляхом відмови суб'єктові господарювання у прийнятті до такого об'єднання, яка ставить його у невигідне становище в конкуренції, якщо така відмова є необґрунтованою і невиправданою.
2. Частина перша цієї статті застосовується до об'єднань, якщо стосовно них виконуються такі умови:
об'єднання може об'єднати всіх учасників певного ринку чи території;
об'єднання створюється чи діє для досягнення цілей, що не передбачають отримання прибутку;
створення та діяльність об'єднання не призводить до економічної концентрації та антиконкурентних узгоджених дій згідно з цим Законом.
(Ст. 21 "Обмежувальна діяльність об'єднань" Закону України "Про захист економічної конкуренції". Ухвалений Верховною Радою України 11.01.2001 р. N 2210-ІІІ).
Обмежувальна діяльність суб'єктів господарювання, об'єднань
1. Суб'єктам господарювання, об'єднанням забороняється схиляти інших суб'єктів господарювання до вчинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції чи сприяти вчиненню таких порушень.
2. Суб'єктам господарювання, об'єднанням забороняється примушувати інших суб'єктів господарювання:
до антиконкурентних узгоджених дій, визначених статтею 6 цього Закону;
до узгоджених дій, визначених статтями 7, 8, 9 та 10 цього Закону;
до участі у концентрації суб'єктів господарювання, визначеної
статтею 22 цього Закону.
(Ст. 18 "Обмежувальна діяльність суб'єктів господарювання, об'єднань" Закону України "Про захист економічної конкуренції". Ухвалений Верховною Радою України 11.01.2001 р. N 2210-ІІІ).
Ознаки ринкової влади
Ознаками ринкової влади є: здатність суб'єкта (суб'єктів) господарювання, який (які) не є єдиним (єдиними) виробником (постачальником) відповідного товару (товарної групи), диктувати свої умови при продажу товару (товарної групи), укладенні договору про поставки, нав'язувати споживачу невигідні умови;
здатність суб'єкта (суб'єктів) господарювання шляхом монополізації ринку постачання виробничих ресурсів обмежувати конкуренцію, витісняти з ринку інших підприємців, які виробляють відповідні товари (товарні групи) із застосуванням цих виробничих ресурсів, або створювати бар'єри вступу на ринок;
здатність суб'єкта (суб'єктів) господарювання скорочувати або обмежувати випуск товарів (товарних груп) і постачання їх на ринок збуту з метою отримання однобічної користі при купівлі або продажу товарів (товарних груп), при укладанні договорів і угод про постачання товарів (товарних груп), а інші суб'єкти господарювання, які є його конкурентами, не здатні компенсувати утворений дефіцит товарів (товарних груп);
здатність суб'єкта (суб'єктів) господарювання підвищувати ціни на товари (товарні групи) і підтримувати їх на рівні, що перевищує рівень, обумовлений конкуренцією на ринку.
Вважається, що суб'єкт (суб'єкти) господарювання не зазнає (зазнають) значної конкуренції, зокрема, коли:
у нього (у них) на ринку немає жодного конкурента;
частки на ринку, які належать конкурентам, порівняно невеликого розміру;
можливості доступу інших суб'єктів господарювання щодо закупівлі сировини, матеріалів та збуту товарів (товарних груп) суттєво обмежені;
бар'єри доступу на ринок інших суб'єктів господарювання, наявні пільги чи інші обставини суттєво обмежують вступ на ринок нових суб'єктів господарювання.
10.4. Як додаткові ознаки наявності ринкової влади також розглядаються:
високий рівень концентрації ринку;
високі бар'єри вступу на ринок потенційних конкурентів;
тривалий період закритості ринку для вступу нових суб'єктів господарювання;
суттєва кількісна перевага частки суб'єкта (суб'єктів) господарювання над частками інших конкурентів за умови стабільності структури ринку протягом тривалого періоду;
значні частки суб'єкта (суб'єктів) господарювання на вертикально суміжних ринках (ресурсів, транспортних послуг, торговельних послуг, рекламних послуг тощо) та територіально суміжних ринках;
наявність у об'єкта аналізу особливих прав, повноважень, пільг, зокрема наданих органами влади, органами місцевого самоврядування, органами адміністративно-господарського управління та контролю чи інших суб'єктів господарювання, які займають
монопольне (домінуюче) становище.
(Витяг з розд.10 "Установлення монопольного (домінуючого) становища" "Методики визначення монопольного (домінуючого) становища суб'єктів господарювання на ринку" . Затверджено розпорядженням Антимонопольного комітету України від 5.03. 2002 р. N 49-р. Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 1.04.2002 р. за N 317/6605 ) .
Органи адміністративно-господарського управління та контролю
Органи адміністративно-господарського управління та контролю
Органи Антимонопольного комітету України
Органи влади
Підкуп працівника покупця (замовника)
Підкуп працівника постачальника
Попит
Порівняльна реклама
Предмет регулювання діяльності суб'єктів природних монополій