З метою забезпечення реалізації державної політики в сфері захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій створена єдина державна системи органів виконавчої влади з питань запобігання і реагування на надзвичайні ситуації техногенного та природного характеру (ЄДС) .
Навчальні заклади є об'єктовою підсистемою на чолі з їх керівником як начальником цивільної оборони і постійно діючими органами:
o комісією з питань надзвичайних ситуацій;
o керівництвом закладу та призначеними особами з питань надзвичайних ситуацій
Об'єктова підсистема закладу організовує роботу пов'язану із запобіганням НС та захистом членів колективу і території від їх наслідків, крім того організовує навчання співробітників та тих, хто навчається основним способам захисту, користування засобами захисту та правильним діям у цих ситуаціях
Керівники закладів та установ, які входять до складу координуючих і постійно діючих органів, а також командний склад формувань повинен бути підготовлений до виконання своїх обов'язків
В нашій державі все населення має бути охоплено різними формами навчання з питань порядку дій в умовах надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру. Такого виду заняття проводяться в установах, закладах та на виробництві всіх форм власності Періодично керівники закладів та його підрозділів проходять курсову перепідготовку з проблем цивільної оборони
Підготовка майбутніх керівників, командирів формувань ЦО повинна здійснюватись в період навчання в вищих навчальних закладах під час вивчення дисципліни "Безпека життєдіяльності". В їх програмах враховані питання ЦО, які зобов'язані знати і вміти виконувати всі громадяни України відповідно до Закону України про цивільну оборону .
Тим, хто буде проводити заняття з слухачами (рис . 2 . 28) варто пам'ятати, що "Цивільна оборона" - це галузь наукових знань, що вивчає безпеку життєдіяльності людей в умовах надзвичайних ситуацій Вивчення цих питань є обов'язковим для учнів, студентів всіх спеціальностей ВНЗ ЦО вирішує потрійне завдання підготовки учнів та студентів до свідомих дій в умовах НС, як майбутнього учителя (наставника) до проведення занять з слухачами за темами дисципліни, як посадову особу - об'єктової підсистеми ЄДС - до виконання своїх обов'язків у різних режимах функціонування об'єкта
Учні, студенти, слухачі курсів згідно вимог програми повинні знати:
o класифікацію НС та причини їх виникнення, характеристику вражаючих факторів і осередків ураження при НС техногенного, природного, біологічного як цивільного так і воєнного характеру;
o порядок виявлення та оцінки наслідків при виникненні різних небезпек, методи оцінки радіаційної, хімічної, бактеріологічної обстановки, призначення та загальну будову приладів для проведення відповідного моніторингу;
o основні принципи та заходи захисту людей в НС, властивості і технічні можливості колективних та індивідуальних засобів захисту;
o заходи щодо безпеки учнів, студентів та співробітників закладів та установ в НС;
o зміст нормативно-правових документів, які спрямовані на розв'язання завдань щодо забезпечення безпеки життєдіяльності населення України;
o форми і методи проведення занять з ЦО;
o особливості методики підготовки і проведення занять з слухачами різних категорій за темами ЦО;
o принципи побудови ЄДС, її завдання, склад сил і засоби захисту населення та територій, взаємодію основних елементів системи;
o режими функціонування об'єктової підсистеми: повсякденної діяльності, підвищеної готовності, надзвичайної ситуації та надзвичайного стану, за яких обставин вони вводяться і якими заходами супроводжуються
Учні, студенти, слухачі курсів згідно вимог програми повинні вміти:
o на підставі інформації про НС (аварія на АЕС або ядерний вибух) за допомогою встановлених засобів здійснити радіаційну оцінку території та приміщення;
o на підставі інформації про НС - аварія на хімічно-небезпечному (бактеріологічно-небезпечному) об'єкті або використання ворогом (терористом) хімічної чи бактеріологічної зброї - за допомогою встановлених засобів здійснити хімічну (бактеріологічну) оцінку території та приміщення;
o на підставі прогнозу та інформації про НС, діючих вимог, за допомогою типових правил та засобів планувати заходи ЦО в закладі чи установі;
o на підставі сигналу "Увага всім" та умов знаходження, за допомогою штатних та індивідуальних джерел інформації забезпечити оперативне прийняття додаткової інформації;
o на підставі додаткової інформації провести індивідуальний захист з використанням табельних та підручних засобів захисту;
o на підставі прогнозу та інформації про НС, діючих вимог, за допомогою типових правил та засобів організувати евакозаходи щодо персоналу закладу чи установи;
o проводити навчання з учнями, студентами, слухачами курсів з питань ЦО, для чого вміти підготувати план конспект для проведення занять з ЦО та при розробці методичних рекомендацій до плану конспекту враховувати вікові і психологічні особливості учнів, студентів та слухачів
3.1. ПРАВОВІ ТА ОРГАНІЗАЦІЙНІ ОСНОВИ ОХОРОНИ ПРАЦІ
3.1.1. Конституційні основи охорони праці. Закони, законодавчі та нормативні документи про охорону праці
Перелік обов'язкових документів з охорони праці в установах освіти
3.1.2. Система правового захисту та нагляду за дотриманням безпеки та охорони праці на виробництві. Організація служби охорони праці в закладах та установах
3.1.3. Відповідальність за порушення законодавства про охорону праці
3.1.4. Міжнародне співробітництво в галузі охорони праці, використання світового досвіду організації роботи щодо поліпшення умов та безпеки праці
3.1.5. Гарантії прав громадян на охорону праці
3.1.6. Охорона праці жінок
3.1.7. Охорона праці молоді