Сучасними пріоритетами вдосконалення системи соціального захисту безробітних в Україні є; удосконалення нормативно-правової бази у сфері зайнятості населення та у сфері соціального захисту безробітних на страхових засадах; надання соціальних послуг та матеріального забезпечення безробітним за рахунок коштів Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття; створення стабільних фінансових засад соціального захисту населення від безробіття, зміцнення інституційної спроможності державної служби зайнятості та Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття щодо забезпечення соціального захисту населення від безробіття.
З метою ефективного використання існуючого потенціалу вільних робочих місць, зменшення тривалості пошуку роботи незайнятим населенням у передбачається: забезпечити інформування та консультування населення, зокрема, шляхом організації роботи консультаційних пунктів в сільрадах, райдержадміністраціях, податкових інспекціях; впровадити систему автоматизованих консультацій (IVR-телефонія), використання тач-скринів, впровадження біг-бордів; здійснювати постійну актуалізацію та поповнення банку вакансій для інформування населення про можливості працевлаштування, проведення спеціалізованих заходів, ярмарок тощо; організувати роботу інформаційних та тендерних центрів, комп'ютерних класів, інтернет-центрів; впровадити нові технології пошуку безробітними роботи, у тому числі технологій, які сприятимуть безробітним у самостійному пошуку роботи.
Для забезпечення додаткових гарантій зайнятості та розширення можливостей працевлаштування незайнятих працездатних громадян, особливо тих, які потребують соціального захисту і не здатні на рівних конкурувати на ринку праці, передбачається: бронювання робочих місць на діючих підприємствах відповідно до законодавства; надання дотацій роботодавцям для працевлаштування безробітних за рахунок коштів Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття.
З метою підвищення конкурентоспроможності безробітних відповідно до потреб ринку праці і вимог роботодавців використовуються наступні заходи: удосконалення профорієнтаційної роботи та професійного навчання безробітних громадян за професіям та спеціальностям з урахуванням потреб ринку праці та вимог роботодавців; надання професійної інформації про стан ринку праці та перспективи його розвитку, особливості та вимоги до професій і спеціальностей, можливості працевлаштування, навчання новим професіям, підвищення кваліфікації тощо; проведення профконсультацій з питань вибору сфери діяльності, прийнятної роботи, семінарів, тренінгів з пошуку роботи, зокрема з орієнтації до зайняття підприємницькою діяльністю безробітних, визначення напрямів професійної підготовки; розширення практики підготовки кадрів з числа незайнятого населення за індивідуальними планами і програмами на замовлення роботодавців під конкретні робочі місця та стажування безпосередньо на робочих місцях; розширення мережі навчальних центрів державної служби зайнятості при регіональних центрах зайнятості.
Вдосконалення форм і методів сприяння та підтримка підприємницької ініціативи безробітних має відбуватися шляхом: посилення координації і взаємодії державної служби зайнятості та інших заінтересованих органів виконавчої влади за всіма програмами і видами діяльності, спрямованими на сприяння безробітним у започаткуванні власної справи; проведення професійної діагностики та консультування безробітних щодо визначення можливостей їх діяльності в сфері підприємництва, самостійної зайнятості, навчання безробітних основам підприємницької діяльності, надання правової, фінансової та організаційної підтримки під час започаткування ними власної справи.
Передбачається розширення видів та обсягів громадських робіт з урахуванням соціально-економічних потреб регіонів та професійного складу безробітних.
З метою забезпечення широкого інформування незайнятого населення щодо можливостей служби зайнятості у надані соціальних послуг та матеріального забезпечення, забезпечення потреби роботодавців у робочій силі передбачається: вдосконалення системи інформаційної підтримки державної політики зайнятості, збору та аналізу інформації про стан ринку праці та діяльність державної служби зайнятості; інформування населення та роботодавців через електронні та друковані засоби масової інформації, телебачення, радіо, в тому числі спеціалізовані періодичні видання державної служби зайнятості, про стан ринку праці; гарантії соціального захисту тощо; реалізація Програми "Створення та утримання єдиної інформаційно-аналітичної системи державної служби зайнятості України на 2004—2008 роки" та програм щодо створення умов для обслуговування безробітних громадян; координація проведення наукових досліджень з найбільш актуальних проблем ринку праці; щорічне забезпечення вдосконалення системи матеріальних виплат зареєстрованим безробітним шляхом поступового наближення їх до розміру прожиткового мінімуму.
Виконавча дирекція Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття до пріоритетних заходів боротьби з безробіттям відносить: надання інформаційних, профорієнтаційних послуг, створення банку вакансій та пошук підходящої роботи, працевлаштування неконкурентоспроможних верств населення на заброньовані робочі місця, сприяння самозайнятості та підприємницькій діяльності, підвищення конкурентоспроможності незайнятих громадян шляхом організації професійного навчання, організації тимчасових громадських робіт тощо [81].
Законом України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" передбачено працевлаштування окремих категорій безробітних, з відшкодуванням роботодавцям оплати праці цих громадян із коштів Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття. У 2005 році з наданням дотації роботодавцю було працевлаштовано 43,1 тис. неконкурентоспроможних на ринку праці безробітних громадян, зокрема в Чернігівській, Одеській та Хмельницькій областях цей показник збільшився на 16,4—77,1%.
Для розвитку й підтримки підприємницької ініціативи безробітних державна служба зайнятості здійснює комплекс заходів для тих, хто бажає започаткувати власну справу. Проводить навчання основам підприємництва, складанню бізнес-планів, консалтингове супроводження, а також надає таким безробітним фінансову підтримку у вигляді одноразової виплати допомоги по безробіттю. Протягом 2005 року таку допомогу для організації підприємницької діяльності отримали 50,5 тис. осіб. Найбільше зростання цього показника спостерігається в Дніпропетровській, Хмельницькій областях і м. Севастополі (на 7,6—51,8%). Розгортання підприємницької діяльності безробітними, яким через відсутність підходящої роботи допомога по безробіттю виплачена одноразово, здійснювалось у сфері побутових послуг населенню, сільськогосподарського виробництва (вирощування сільськогосподарських культур, бджільництва, відгодівлі худоби, вирощування свиней тощо), торгівельно-посередницької діяльності, пасажирських перевезень та ремонту автомобілів, бухгалтерських, комп'ютерних, юридично-консультаційних, ритуальних, ветеринарних, перукарських послуг, послуг у сфері туризму тощо.
У заходах щодо реалізації активної політики зайнятості важливе значення має розвиток гнучкої і орієнтованої на працевлаштування системи профорієнтації та професійного навчання безробітних. Зусилля державної служби зайнятості спрямовані на вдосконалення профорієнтаційної роботи, залучення до співпраці соціальних партнерів служби зайнятості, пошук шляхів задоволення потреб роботодавців усіх рівнів у працівниках. Працевлаштуванню незайнятого населення сприяють семінари з техніки пошуку роботи. Особлива увага приділяється проведенню профорієнтаційної роботи з учнями навчальних закладів, акцентуючи увагу на орієнтацію випускників на потреби регіонального ринку праці, і в першу чергу, на робітничі професії та на формування позитивної мотивації до трудової діяльності.
Професійна підготовка, перепідготовка здійснюється за 568 напрямами, професіями та спеціальностями. Більш ніж за 100 напрямами здійснюється підготовка, перепідготовка безробітних в Автономній Республіці Крим, Хмельницькій, Київській, Львівській, Запорізькій та Полтавській областях.
Ведеться робота з розширення мережі навчально-матеріальної бази для професійного навчання безробітних. До співпраці залучено 14,4 тис. навчальних закладів різних типів, підприємств, організацій та установ. Майже в три рази зросли обсяги підготовки, перепідготовки або підвищення кваліфікації на підприємствах, установах та організаціях, що свідчить про наближення професійного навчання до потреб роботодавців, перенесення його безпосередньо на виробництво.
Кожний четвертий із безробітних, які щойно закінчили навчання, проходить курси "Основи підприємництва середнього та малого бізнесу".
За умови функціонування сучасного ринку праці організація оплачуваних громадських робіт є ефективним засобом реалізації політики зайнятості населення, який дає мотивацію до праці, поліпшує матеріальне становище безробітних та є перспективним напрямком взаємовигідної співпраці державної служби зайнятості з підприємствами, установами та організаціями, передусім соціальної сфери. Організація таких робіт дає змогу раціональніше використовувати робочу силу, сприяти тимчасовій зайнятості населення та пом'якшенню соціальної напруженості на ринку праці. Найбільшим попитом на цих роботах користуються робочі місця у сільському господарстві, промисловості, житлово-комунальному господарстві, будівництві тощо. Продовжується співпраця служби зайнятості з територіальними центрами соціального захисту населення, організаціями Товариства Червоного Хреста України щодо залучення безробітних, у яких закінчилась виплата допомоги по безробіттю, до оплачуваних громадських робіт з надання побутових, медико-соціальних послуг одиноким непрацездатним громадянам похилого віку й інвалідам.
Використання таких робіт в соціальній сфері дає свої позитивні результати, враховуючи, що одним з критеріїв ефективності проведення громадських робіт для безробітних є працевлаштування їх на постійну роботу. Слід зазначити, що на проведення громадських робіт, в основному, використовуються кошти Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття (понад 61 %), третина витрат покривається за рахунок коштів підприємств і лише 1,4 % — за рахунок місцевих бюджетів.
Завдяки зростанню обсягів та якості послуг населенню, яке шукає роботу, тривалість зареєстрованого безробіття в середньому по Україні зменшилась у 2005 році з 9 до 8 місяців. Переважна більшість безробітних перебувала на обліку в центрах зайнятості понад півроку, 24,1%— понад рік. У Закарпатській та Львівській областях кожен третій безробітний шукав роботу через службу зайнятості понад рік, хоча необхідно зазначити, що в цих областях, як і у 23 інших регіонах відбулося зменшення чисельності таких громадян.
Для працевлаштування громадян, які потребують додаткових гарантій соціального захисту на підприємствах, установах і організаціях бронюються робочі місця. Рівень працевлаштування соціально вразливих верств населення підвищується. У Одеській, Рівненській та Волинській, областях вдалося працевлаштувати третину неконкурентоспроможних на ринку праці громадян. Зростання цього показника спостерігалося в 21 регіонах України. Такі громадяни забезпечуються громадськими роботами, професійним навчанням, перенавчанням, підвищенням кваліфікації. Особливе місце в системі соціального захисту відводиться інвалідам. За сприянням служби зайнятості рівень працевлаштування інвалідів вищий, ніж працездатних громадян. Крім того, особи з інвалідністю направляються державною службою зайнятості на професійне навчання.
Молодим людям, які звертаються до служби зайнятості, надаються проф.інформаційні та профконсультаційні послуги щодо вибору професії з врахуванням потреб регіонального ринку праці. Вони залучаються до участі у семінарах, що проводяться службою зайнятості. Профорієнтаційні, профінформаційні та профконсультаційні послуги отримують учні загальноосвітніх шкіл.
Молоді як окремій категорії населення, яка потребує соціального захисту, надана можливість за сприянням державної служби зайнятості працевлаштовуватися на підприємствах, в установах і організаціях на заброньовані робочі місця. Так, для молоді, яка закінчила або припинила навчання у середніх загальноосвітніх школах та у професійно-технічних закладах освіти, дітей (сиріт), які залишилися без піклування батьків, осіб, яким виповнилося 15 років, і які, за згодою одного з батьків приймаються на спеціалізовані робочі місця, на 2005 рік було заброньовано майже 25 тис. робочих місць.
Підтримка підприємницької ініціативи молоді, яка перебуває на обліку в службі зайнятості здійснюється шляхом виплати допомоги по безробіттю одноразово для організації підприємницької діяльності. Напрями економічної діяльності, що користуються попитом у молоді для започаткування власної справи, різноманітні: торгівля; транспортні перевезення; вирощування сільгоспкультур, домашніх тварин і птиці; бджільництво; ремонти: квартир, радіо- та телеапаратури, авто- та сільгосптехніки; фізкультурно-оздоровча діяльність; перукарські, юридичні, бухгалтерські послуги. Набувають розвитку народні промисли, такі як художня ковка металу, лозоплетіння, бляхарські роботи, влаштування свят в національних традиціях.
Дієвою формою підтримки молодіжної зайнятості стало працевлаштування молодих безробітних громадян шляхом надання роботодавцю дотацій. Це стимулює роботодавців взяти на роботу молоду людину, протягом року навчити, а служба зайнятості цілий рік виплачуватиме такому працевлаштованому заробітну плату. За цей час молода людина може стати фахівцем та закріпитися на виробництві.
Питання тимчасової зайнятості молоді, а також учнів та студентів у вільний від навчання час, вирішується спільно з органами місцевої влади та молодіжними організаціями. З метою тимчасового працевлаштування та одержання матеріальної підтримки службою зайнятості разом із місцевими органами влади організовуються громадські роботи.
Молоді, яка звернулася до служби зайнятості, і не може працевлаштуватись через відсутність або невідповідність набутої професії чи спеціальності вимогам ринку праці, пропонується підготовка та перепідготовка за професіями і спеціальностями, які користуються попитом у роботодавців.
Для молоді з вищою освітою регіональні служби зайнятості проводять таку форму підвищення кваліфікації як стажування, метою якого є розширення та поглиблення раніше здобутих професійних знань, умінь і навичок за раніше набутою професією, оволодіння новою технікою, технологією; засвоєння кращого вітчизняного та зарубіжного досвіду, набуття практичних умінь і навичок щодо виконання обов'язків на посаді, на яку претендує молодий безробітний. Це особливо важливо для випускників, які не мають практичного досвіду роботи.
Законом України "Про зайнятість населення" передбачено додаткові гарантії зайнятості окремим категоріям, які потребують соціального захисту і не здатні на рівних конкурувати на ринку праці. До цієї категорії громадян відносяться жінки, які мають дітей віком до 6 років, одинокі матері, які мають дітей віком до 14 років або дітей-інвалідів. Гарантії забезпечуються шляхом бронювання на підприємствах, в установах і організаціях до 5 відсотків загальної кількості робочих місць.
Жінкам, які звернулися до служби зайнятості, надаються профінформаційні та профконсультаційні послуги щодо вибору професії з врахуванням потреб регіонального ринку праці, вони залучаються до участі у семінарах, що проводяться службою зайнятості. Під час проведення цих семінарів приділяється увага формуванню у жінок впевненості у собі, своїх силах, розвитку вмінь самостійного пошуку роботи, опануванні технології само-презентацій, таких як співбесіда з роботодавцем, техніка телефонних дзвінків, написання резюме тощо. Така робота приносить позитивні результати. До безробітних жінок повертається впевненість у своїх силах, особливо, коли вони тривалий час шукають роботу. З метою тимчасового працевлаштування та одержання матеріальної підтримки для незайнятих та безробітних громадян службою зайнятості разом із місцевими органами влади організовуються громадські роботи.
Для задоволення потреби в кадрах у сфері надання послуг на селі, розвитку підприємницької ініціативи та орієнтування
безробітних громадян на самостійну зайнятість державною службою зайнятості проводиться їх навчання за професіями, які дозволяють відкрити власну справу. Безробітним селянам одноразово виплачується (за їх бажанням) допомога по безробіттю для зайняття підприємницькою діяльністю. Основними напрямами організації підприємницької діяльності безробітними є фермерство, птахівництво, тепличне господарство, торгівля, пошив одягу, автосервіс, транспортні послуги. Найбільш активно започаткування власного бізнесу залучаються безробітні сільської місцевості Рівненської, Івано-Франківської, та Вінницької областей.
Про розвиток системи соціального захисту на випадок безробіття свідчить динаміка надходжень і витрат Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття як в абсолютному вимірі, так і у відношенні до ВВП. В Україні обсяги як надходжень, так і витрат фонду постійно зростають. Разом з тим, їх відносні показники динаміки, в порівнянні з обсягами ВВП, останніми роками дещо скоротились. Позитивним є поступове зміщення пріоритетів з пасивних заходів захисту від безробіття на заходи активної політики зайнятості (табл.9.1,рис. 9.8).
Рис. 9.8. Питома вага надходжень та витрат Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття населення до ВВП за 1996—2005 рр. [81 ]
З метою повернення зареєстрованих безробітних до активної трудової діяльності та забезпечення їх соціального захисту Постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження Основних напрямів проведення державної політики зайнятості на період до 2009 року" № 922 від 5 липня 2006 р. передбачається: активізація взаємодії з роботодавцями щодо поповнення банку вакансій для інформування населення про можливості працевлаштування, впровадження нових технологій пошуку роботи; збільшення обсягів працевлаштування незайнятого населення, зареєстрованого в державній службі зайнятості; розширення практики підготовки кадрів з числа незайнятого населення, зареєстрованого в державній службі зайнятості, на замовлення роботодавців під конкретні робочі місця та стажування безпосередньо на робочих місцях; удосконалення форм і методів сприяння підприємницькій ініціативі зареєстрованих безробітних; організація оплачуваних громадських робіт для незайнятого населення, зареєстрованого в державній службі зайнятості; забезпечення інформування та консультування населення з питань вибору сфери професійної діяльності, зокрема шляхом організації роботи консультаційних пунктів у сільських і селищних радах, районних держадміністраціях, податкових інспекціях, запровадження системи надання автоматизованих консультацій; посилення взаємодії державної служби зайнятості, Фонду соціального захисту інвалідів і Комісії з питань діяльності підприємств та організацій громадських організацій інвалідів для сприяння працевлаштуванню осіб з обмеженими фізичними та розумовими можливостями.
Розв'язання існуючих проблем зайнятості осіб з обмеженими фізичними та розумовими можливостями базуватиметься на створенні сприятливих правових, економічних, соціальних та організаційних засад для реалізації права осіб з обмеженими фізичними та розумовими можливостями на добровільну і посильну працю. Державна підтримка студентів-інвалідів полягатиме у збільшенні обсягів державного замовлення на підготовку кваліфікованих спеціалістів з числа осіб з обмеженими фізичними та розумовими можливостями, що бажають навчатися. Державна підтримка осіб з обмеженими фізичними та розумовими можливостями здійснюватиметься відповідно до Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" шляхом їх гарантованого працевлаштування у межах встановленого зазначеним Законом нормативу робочих місць і впровадження механізму заохочення роботодавців до працевлаштування інвалідів. Удосконалення механізму сприяння зайнятості осіб з обмеженими
фізичними та розумовими можливостями пов'язане з ефективним використанням коштів Фонду соціального захисту інвалідів для Створення робочих місць (у тому числі з використанням гнучких форм організації праці, застосуванням надомної праці), сприянням підприємницькій діяльності, а також активізацією роботи державної служби зайнятості, пов'язаної з їх професійною орієнтацією, навчанням та працевлаштуванням. У 2006—2009 роках очікується збільшення чисельності працюючих осіб з обмеженими фізичними та розумовими можливостями до 420 тис. чоловік, зокрема шляхом створення 10 тис. робочих місць за рахунок коштів Фонду соціального захисту інвалідів. З метою професійної реабілітації осіб з обмеженими фізичними та розумовими можливостями створено Всеукраїнський і п'ять регіональних центрів професійної реабілітації інвалідів. На прогнозований період передбачається здійснення заходів щодо оптимізації мережі регіональних центрів [74].
Тема 10. ГНУЧКИЙ РИНОК ПРАЦІ
10.1. Поняття жорсткості та гнучкості ринку праці
10.2. Гнучкість витрат на робочу силу
10.3. Гнучкість форм зайнятості та використання робочого часу
10.4. Географічна та професійна мобільність робочої сили як елемент гнучкості ринку праці
Тести поточного контролю знань по темі 10
Тема 11. АНАЛІЗ І ПРОГНОЗУВАННЯ СТАНУ РИНКУ ПРАЦІ
11.2. інформаційне забезпечення аналізу ринку праці України
11.3. Структура та показники аналізу ринку праці України