Попередній аудит виконання місцевого бюджету включає в себе:
1. збір фонової інформації, тобто інформації, що характеризує досліджуваний бюджет; |
2. оцінку виконання бюджету; |
3. визначення ризиків у формуванні та виконанні бюджету; |
4. оцінку забезпеченості ефективного використання коштів бюджету; |
5. завершується складанням програми аудиту. |
Мета збору фонової інформації - забезпечити формування загальної уяви щодо досліджуваного бюджету. Зокрема, доцільно зібрати дані про:
- основні соціально-економічні показники території досліджуваного бюджету (кількість жителів, основна виробнича сфера, наявні природні ресурси тощо);
- загальні обсяги доходів та видатків бюджету (планові та фактичні в розрізі років досліджуваного періоду);
- основні джерела доходів досліджуваного бюджету;
- структуру головних розпорядників бюджетних коштів досліджуваного бюджету, наявну мережу бюджетних установ, розподіл видатків бюджету між ними.
Джерелами фонової інформації є форми річних звітів про виконання досліджуваного бюджету, програми соціально-економічного і культурного розвитку територій та звіти про їх виконання, статистична звітність, дані органів ДКРС щодо бази підконтрольних об'єктів, матеріали засобів масової інформації тощо.
Оцінка стану виконання досліджуваного бюджету надається на підставі порівняння фактично виконаних та запланованих обсягів доходів та видатків бюджету.
Аналіз виконання затверджених обсягів доходів доцільно здійснити за такими видами як податкові та неподаткові надходження, доходи від операцій з капіталом та трансферти, щодо їх питомої ваги в загальному обсязі надходжень та темпів зростання у досліджений період.
Аналіз виконання видатків бюджету доцільно проводити окремо за загальним та спеціальним фондами, при цьому доцільно провести порівняння затверджених обсягів видатків із потребою у бюджетних коштах.
На підставі фонової інформації та оцінки стану виконання місцевого бюджету визначається проблема аудиту, тобто основне питання, яке буде досліджуватись.
Проблемою аудиту можуть бути питання:
1) Чи існують резерви збільшення ресурсної бази бюджету для подальшого їх спрямування на задоволення потреб територіальної громади?
2)Чому не виконано заплановані завдання по доходній частині бюджету?
3)Чому при виконанні запланованих обсягів доходів місцевого бюджету не виконано заплановані видатки?
На підставі зібраної інформації визначаються ризикові напрями у формуванні та виконанні досліджуваного бюджету (в залежності від джерел доходів, напрямів використання бюджетних коштів, державного та комунального майна тощо), на підставі чого формулюються можливі (вірогідні) причини прорахунків у формуванні ресурсної бази самоврядної території та/або її неефективного використання, тобто гіпотези аудиту.
Гіпотези аудиту - припущення аудитора (здогад) щодо причини виникнення та існування проблем, недосконалості певних позицій в організації виконання бюджетної програми.
Гіпотези можуть стосуватись:
> загальних проблем бюджетного процесу;
> прорахунків у формуванні ресурсної бази;
^ незабезпечення ефективного використання бюджетних коштів і комунального майна;
^ вузьких місць в системі внутрішнього контролю.
За результатами проведеної роботи розробляється програма аудиту, у якій наводяться:
1)фонова інформація;
2) оцінка рівня виконання досліджуваного бюджету;
3) проблема аудиту;
4)гіпотези аудиту або орієнтовні питання для опрацювання в ході аудиту виконання бюджету, методи їх дослідження.
Метою розробки програми є визначення заходів, які необхідно виконати під час проведення аудиту ефективності виконання місцевого бюджету, та надання детальної інструкції з роботи.
До програми аудиту доцільним є складання таблиць, анкет тощо для спрощення процесу збору та узагальнення інформації. Програма аудиту, як правило, узгоджується з керівником органу місцевого самоврядування та/ або місцевої державної адміністрації, виконавчого органу відповідної ради.
В окремих випадках, за рішенням керівника органу ДКРС, програма аудиту також може погоджуватись з ініціатором його проведення. У разі непогодження керівником органу місцевого самоврядування (місцевої державної адміністрації, виконавчого органу відповідної ради) розробленої програми аудиту, в ході аудиту виконання бюджету досліджуються питання, визначені програмою, яку затвердив керівник органу ДКРС, що проводить аудит.
При залученні до проведення аудиту виконання бюджету фахівців інших державних органів, підприємств, установ та організацій у програмі аудиту доцільно визначати питання, що будуть ними досліджуватись. При цьому програма має бути узгоджена з керівниками державних органів, підприємств, установ та організацій, фахівці яких приймають участь у проведенні аудиту.
Реалізація результатів аудиту
4.2. Методологічні основи проведення аудиту виконання бюджетних програм
Тема 5. Методика проведення рахунковою палатою України аудиту ефективності використання держаних коштів
5.1. Загальні положення та суть аудиту ефективності використання держаних коштів
5.2. Етапи аудиту ефективності використання державних коштів
5.2.1. Планування аудиту ефективності
5.2.2. Виконання аудиту ефективності використання державних коштів
5.2.3. Звітування про результати аудиту ефективності використання державних коштів
5.2.4. Перевірка виконання пропозицій за результатами аудиту