Однією з найнебезпечніших психологічних пасток є схильність людини мислити аналогіями, будувати у своєму мисленні так звані псевдологічні послідовності. Звичним для більшості людей стилем мислення є той, який використовує логічні зв'язки "причина - наслідок" . Від зв'язку "конкретна причина - конкретний наслідок", який колись стався, ми схильні екстраполюватися й до інших об'єктів, що не мають жодного стосунку до первинних, - тут і криється каверза. Приклад: диверсія проти логіки - у всіх посиланнях на Захід. Постійно повторювалося: "Британська імперія розпалася - значить, і СРСР повинен був розпастися!". І ніяких обґрунтувань подібності. Чому порівнюють з Британською імперією, а не з Китаєм чи США? Чи й вони повинні розпастися і саме сьогодні? До речі, з тези про закономірність розпаду СРСР з неминучістю виходить, що і Російська Федерація повинна розпастися - адже вона точно така ж імперія, яким був СРСР. Ну, трохи менше, але це справи не міняє.
Зворотний зв'язок
Сучасні ЗМІ широко практикують способи зворотного зв'язку в різних формах: дзвінки в студію під час прямого ефіру, вибір по телефону варіанта відповіді на поставлене питання тощо. Подібний "макіяж" покликаний створити в масової аудиторії ілюзію участі в інформаційному процесі.
Псевдосоціологічні опитування (коли під час ефіру глядачі голосують по телефону) частіше за все є лише способом формування громадської думки, а не його реальним віддзеркаленням, тобто різновидом звичайної пропагандистської маніпуляції. Питання формулюються так, щоб створити в аудиторії "правильний погляд" на ту чи іншу проблему. Вони спрямовують хід наших роздумів у конкретному напрямі. "Ніколи не задавайте питання, на яке не можна отримати ту відповідь, яка вам потрібна", - головний принцип подібних опитів.
Різновидом зворотного зв'язку є так звана техніка інсценованих заходів. Перш за все, до неї належать різноманітні варіанти спілкування високопоставлених персон з "простим народом".
Відповідні телепрограми організовуються таким чином, ніби глава держави (або інша високопоставлена персона) спонтанно відповідає на питання, задані громадянами по телефону або через Інтернет. Кращий експромт - це заздалегідь підготовлений експромт. Ця стара приказка згадується сама собою, коли спостерігаєш, як черговий Гарант Конституції з недосяжною для простих смертних жвавістю та зв'язністю мови дуже вдало відповідає на декілька десятків досить непростих питань, що поступають за короткий час. Насправді він дає відповіді, що ретельно відрепетирувані, спеціально підготовлені його командою.
"Обхід з флангу"
Головне місце в тактиці "обходу з флангу" займає пропаганда інформацією (так звана фактографічна пропаганда). Вона полягає в дозованій передачі достовірних відомостей, точність яких наперед відома слухачам або читачам і може бути легко ними перевірена. До категорії такої "переконливої інформації" належать, зокрема, фактичні дані. Наприклад, імена, назви вулиць, номери будинків, величезна кількість деталей, що є достовірними і в які ніби "упаковуються" пропагандистські повідомлення.
Тактика "обходу з флангу" - всіляко приховувати свою справжню мету, уникати конфліктів із загальновизнаними в певній аудиторії (в цьому суспільстві) поглядами, цінностями, нормами, пануючим світоглядом. Водночас велике значення надається заграванню з аудиторією. Наприклад, піднесенню її національних якостей і досягнень національного генія, підкресленню свого "співчуття" до положення тих або інших соціальних груп, окремих індивідуумів тощо. Все це робиться без єдиного слова явної хули на адресу противників і без єдиного слова відвертої хвали на свою адресу.
Відволікання уваги
Для будь-якого виду маніпулювання важливою задачею є придушення психологічного опору людини навіюванню. Тому будь-яка пропаганда повинна бути комбінацією розважального, інформаційного та переконливого компонентів. Під розвагою розуміється будь-який засіб, який викликає інтерес до повідомлення та одночасно маскує його істинне значення, блокує критичність сприйняття.
Надзвичайно сильним відволікаючим впливом володіють безпрецедентні та незвичайні події (вбивства, катастрофи, терористичні акти, гучні скандали). Під їх прикриттям політики зазвичай поспішають провернути всі темні справи.
До техніки відволікання уваги відносяться також передвиборні концерти та всілякі народні гуляння, під час яких естрадні зірки за відповідну платню кричать зі сцени: "Голосуй або програєш!", "Батьківщина в небезпеці!", " Захистимо Україну від НАТО!".
5.2. Маніпулювання свідомістю за допомогою реклами
Евфемізми
Підміна понять
Порівняння на користь маніпулятора
Переосмислення
Імплантована оцінка
Мовне скріплення
Імплікатури
Риторичні питання