ПОЛІТИКА ТА ПРОЦЕДУРИ.
Це одне з проблемних питань для вітчизняного аудиту в контексті контролю якості аудиторських послуг.
За МСА 220 аудиторській фірмі необхідно"... оцінювати потенційних клієнтів і постійно переглядати оцінку наявних клієнтів. Вирішуючи питання про прийняття нових клієнтів (або їх збереження в якості таких) треба враховувати незалежність фірми і можливість належного обслуговування клієнта та порядність його управлінського персоналу".
Для цього необхідно встановити процедури оцінювання потенційних клієнтів, оцінитии на предмет продовження співпраці з ними, встановити відповідну особу з числа свого персоналу на яку покласти відповідальність щодо управлінського рішення по прийняттю потенційного клієнта в якості постійного.
ПРОЦЕДУРИ ОЦІНЮВАННЯ ПОТЕНЦІЙНОГО КЛІЄНТА
1. Отримати та переглянути фінансові звіти потенційного клієнта, які вже оприлюднена, проміжні фінансові звіти, податкові декларації, тощо.
2. Здійснити запити до третіх осіб стосовно наявної інформації про потенційного клієнта, про його власників та управлінській персонал. За звичай такі запити подають банкірам, юридичним радникам, інвесторам та іншим контрагентам клієнта, які можуть мати такі відомості.
3. Здійснити контакт з попереднім аудитором. У останнього спробувати отримати дані про факти, що можуть свідчити про порядність управлінського персоналу, незгоду з ним щодо облікової політики, про складні моменти виявлені попереднім аудитором, розуміння причин що привели до зміни попереднього аудитора.
4. Оцінити потреби у знаннях, професійному досвіді персоналу, знані галузі де працює клієнт, потрібних для обслуговування клієнта.
5. Оцінити можливість порушення Кодексу професійної етики в разі прийняття клієнта на обслуговування (питання незалежності аудиторської фірми).
6. Розглянути обставини, що можуть потребувати особливої уваги або несуть в собі підвищені ризики.
Якщо виникають певні події, треба оцінити стосунки з клієнтом щоб вирішити доцільність подальшої з ним співпраці. Такі події можуть охоплювати:
1. Закінчення певного періоду
2. Зміни:у управлінському персоналі; директорів; власників; юридичних консультантів; у фінансовому стані; у стані судового процесу; у характері бізнесу клієнта; у обсязі перевірки
3. Існування умов, які б могли спричинити до відмови від замовлення, як би такі умови мали місце до початку співпраці з з клієнтом.
4. Визначити види завдань, які аудиторська фірма не буде продовжувати або продовжуватиме лише за певних умов.
Моніторинг контролю якості
ПРОЦЕДУРИ:
1. Встановити обсяг і зміст програми моніторингу якості аудиторських послуг.
2. Забезпечити інформування управлінського персоналу відповідного рівня про фактичні результати, про проведені (чи заплановані) заходи з моніторингу та про загальну перевірку системи контролю.
3. Встановити процедури для вирішення розбіжностей, що можуть виникнути між перевіряючими та персоналом, який виконує аудит або управлінським персоналом.
4. Перевіряти і тестувати дотримання загальної політики і процедур контролю якості роботи фірми.
5. Встановити періодичність і час для заходів з моніторингу.
6. Встановити рекомендації щодо обсягу робіт і критерії відбору завдань для перевірки якості аудиторських послуг.
В додатку Ж наведено зразки документів, які можна взяти за базу для створення власної внутрішньої системи контролю якості професійних аудиторських послуг. їх зовсім не обов'язково безпосередньо використовувати. Слід оцінити власну аудиторські фірму, визначити "вузькі місця" в організації її роботи, у кадровому або технічному забезпечення, тощо. І тільки після всебічного аналізу фактичного стану та перспектив чи планів, що очікуються, приступати до розробки системи внутрішнього контролю якості.
Що треба зробити, щоб така система реально запрацювала?
Розробляючи СВК необхідно досягти наступного:
1. Формулювати положення СВК таким чином, щоб вони могли бути виконані на практиці;
2. Не виставляти нереальних вимог, які не відповідають масштабу діяльності аудиторської фірми;
3. Не переписувати текст МСА, а викласти зміст документів СВК нормальною доступною мовою;
4. Встановленими вимогами бажано "перекрити" (унеможливити) випадки (або потенційну можливість таких випадків) настання для аудиторської фірми ризиків отримання скарги або звинувачення у низькій якості послуг;
5. Досягти розуміння необхідності дотримання вимог Вашої СВК всіма співробітниками та підрядниками;
6. Суворо контролювати дії, висловлювання, текст записів у робочих документах, Ваших співробітників та підрядників на предмет дотримання вимог СВК;
7. Не порушувати самому та не робити виключень для інших щодо дотримання вимог СВК;
8. Фіксувати (документувати) всі випадки конфліктів інтересів, непрофесіоналізму виконавців, порушень етичних норм та вимог стандартів, проблемні моменти перевірок або консультацій з метою їх наступного обговорення для усунення в подальшій роботі;
9. Ретельно та впорядковано вести робочу документацію, організувати архів робочих документів (бажано на електронних носіях, а паперові примірники мати у надійному конфіденційному місці).
10. Постійно актуалізувати СВК.
Ці рекомендації не стосуються мережевих фірм з іноземним капіталом, вітчизняних громадських об'єднань аудиторів чи аудиторських фірм, тим паче іноземних аудиторських фірм - в них можуть бути власні системні вимоги, документи та взагалі оригінальна система внутрішнього контролю якості професійних послуг.
Наведені нами рекомендації - для невеликої пересічної української аудиторської фірми та аудитора - СПД.
Буде не зайвим знати підходи Аудиторської палати України до контролю якості професійних послуг, про що піде мова нижче.
13.2. Зовнішній контроль якості аудиторських послуг
13.3. Відповідальність суб'єктів аудиторської діяльності
13.4. Огляд європейського досвіду організації контролю якості аудиторських послуг
Частина 4. Внутрішній аудит
Тема 14. Внутрішній аудит , його сутність , об'єкти, суб'єкти
14.1. Становлення, тенденції розвитку та актуальність внутрішнього аудиту
14.2. Сутність внутрішнього аудиту
14.3. Внутрішній аудит у корпоративному управлінні
14.4. Місце внутрішнього аудиту в системі контролю