1. Правові підстави організації взаємодії
Контрольні заходи, які органи контрольно-ревізійної служби на всіх стадіях і етапах контрольного процесу здійснюють у тісному контакті з правоохоронними органами, регламентуються законодавчими та підзаконними нормативними актами. Можна виділити три основних етапи взаємодії ДКРС та органів внутрішніх справ:
1) на етапі підготовки до здійснення контрольних заходів;
2) на етапі здійснення контрольних заходів;
3) на стадії завершення контрольних заходів.
Правовою підставою для організації взаємодії ДКРС та ОВС є ст. 14 Закону "Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні", в якій визначено підходи до призначення ревізій за зверненнями правоохоронних органів.
Правовими підставами для звернення правоохоронних органів до органів ДКРС щодо проведення ревізій і перевірок є:
Прокуратури: пункт Зч. І ст. 20 Закону України "Про прокуратуру" - дає право прокурорам "вимагати від керівників та колегіальних органів проведення перевірок, ревізій діяльності підпорядкованих і підконтрольних підприємств, установ, організацій та інших структур незалежно від форм власності, а також виділення спеціалістів для проведення перевірок, відомчих і позавідомчих експертиз";
- МВС: підпункт "в" п. 2 ст. 12 Закону України "Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю" - дає право керівникам спеціальних підрозділів боротьби з організованою злочинністю ОВС "залучати до проведення перевірок, ревізій та експертиз кваліфікованих спеціалістів установ, організацій, контрольних і фінансових органів"; підпункт 5 п. 5 Положення про Державну службу боротьби з економічною злочинністю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.07.1993 № 510,-дає право керівникам підрозділів цієї служби "вимагати обов'язкового проведення перевірок, інвентаризацій і ревізій виробничої та фінансової діяльності підприємств, установ та організацій";
- СБУ: підпункт "в" п. 2 ст. 12 Закону України "Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю" - дає право керівникам спеціальних підрозділів з боротьби з організованою злочинністю СБУ "залучати до проведення перевірок, ревізій та експертиз кваліфікованих спеціалістів установ, організацій, контрольних і фінансових органів";
- щодо кримінальних справ, які перебувають у провадженні слідчих прокуратури, ст. 66 КПК України, що дає право "викликати в порядку, встановленому цим Кодексом, будь-яких осіб як свідків і як потерпілих для допиту або як експертів для дачі висновків; вимагати від підприємств, установ, організацій, посадових осіб і громадян пред'явлення предметів і документів, які можуть встановити необхідні в справі фактичні дані; вимагати проведення ревізій";
- пункт 4 ст. 8 та підпункт "в" п. 1 ст. 18 Закону України "Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю", згідно з якими органи ДКРС зобов'язані за дорученнями Координаційного комітету з боротьби з корупцією та організованою злочинністю проводити у межах своєї компетенції ревізії, перевірки та інші дії щодо контролю за дотриманням законодавства України організаціями і громадянами;
підпункт "в" п. 1 ст. 18 Закону України "Про організаційно-правові основи боротьби з організованою злочинністю", що зобов'язує
органи ДКРС "проводити у межах своєї компетенції ревізії, перевірки та інші дії щодо контролю за дотриманням законодавства України організаціями і громадянами" за дорученням цих органів.
Із правових підстав взаємодії ОВС та ДКРС можна зробити такі висновки:
1) органи ДКРС взаємодіють із правоохоронними органами з питань державного фінансового контролю на засадах самостійності в ухваленні рішень, незалежності в діях, невтручання у сферу компетенції один одного;
2) за зверненнями органів прокуратури, Міністерства внутрішніх справ, Служби безпеки, Координаційного комітету боротьби з корупцією та організованою злочинністю при Президентові України органи ДКРС проводять ревізії (перевірки) на підконтрольних об'єктах усіх форм власності;
3) ревізія (перевірка) установи, організації чи підприємства за зверненнями правоохоронного органу в порядку, визначеному законодавчими актами, може проводитися в будь-який час незалежно від кількості раніше проведених на цьому суб'єкті ревізій і перевірок, за винятком випадків, коли зазначені у зверненні правоохоронного органу питання за вказаний ревізійний період уже перевірені за зверненнями цього чи іншого правоохоронного органу.
Контрольно-ревізійні підрозділи можуть перевіряти фінансово-господарську діяльність суб'єктів підприємницької діяльності і організацій, що не входять до складу об'єктів підконтрольних органам ДКРС, на предмет дотримання ними законодавства з фінансових питань за постановою прокурора, слідчого про проведення ревізії чи перевірки, винесеної під час розслідування кримінальної справи, а також за зверненням Координаційного комітету з боротьби з корупцією та організованою злочинністю при Президентові України.
З урахуванням правових засад розроблено Інструкцію про організацію проведення ревізій і перевірок органами державної контрольно-ревізійної служби в Україні за зверненнями правоохоронних органів, яка погоджена з Генеральною прокуратурою, МВС та СБУ, затверджена Наказом "Про затвердження Порядку взаємодії органів Державної контрольно-ревізійної служби, органів прокуратури, внутрішніх справ, Служби безпеки України" від 19.10.2006 № 346/1025/685/53.
Даним Порядком передбачено, що працівник органу ДКРС, який здійснює ревізію за зверненням правоохоронного органу, виконує службове доручення й підпорядковується безпосередньо керівнику органу ДКРС.
2. Взаємодія з правоохоронними органами на стадії підготовки до здійснення контрольних заходів
3. Взаємодія з правоохоронними органами на стадії здійснення контрольних заходів
4. Взаємодія з правоохоронними органами на стадії реалізації результатів проведення контрольних заходів
ТЕМА 10. Відмінності між аудитом, обліком, ревізією та судово-бухгалтерською експертизою
1. Ревізія та її зв'язок з аудитом, обліком, судовою (правовою) бухгалтерією та судово-бухгалтерською експертизою
2. Відмінності між аудитом, обліком, ревізією та судово-бухгалтерською експертизою
3. Сутність фінансового моніторингу
СЕМІНАРСЬКЕ ЗАНЯТТЯ 1. Організація і методика контрольно-ревізійної роботи. класифікація контролю
1. Види, форми і методи контролю, їх класифікація.