Експериментальна психологія - Максименко С.Д. - Прийом "вільного пригадування" [79]

Прийоми, запропоновані Дж. Сперлінгом [88]

Прийом "цілісного звіту" про інформацію в СР

Мета: встановити обсяг і тривалість зберігання інформації в СР.

Стимульний матеріал: літери і цифри, упорядковані в такі блоки:

Тривалість експозиції стимульного матеріалу — 50 мс.

Залежна змінна: кількість літер і цифр, які досліджуваний пригадує у відповідних до оригіналу позиціях.

Результати:

Кількісні характеристики зберігання інформації в СР залежать від загального обсягу матеріалу, що сприймається.

Середня кількість пригадуваних елементів дорівнює 3-4.

Прийом "часткового звіту"

Мета: уточнити обсяг і тривалість зберігання інформації в СР.

Стимульний матеріал: 12 букв і цифр, упорядкованих в три рядки (по чотири елементи в кожному). Тривалість експозиції — 50 мс.

Процедура:

Після закінчення експозиції стимульного матеріалу подасться сигнал високого, середнього або низького тону, який відповідає кожному рядку інформації (верхньому, середньому, останньому).

Досліджуваного інструктують реагувати відповідно до сигналу: пригадувати інформацію тільки в тому рядку, якому відповідає сигнал.

Результат: середній обсяг СР значно перевищує 3—4 елементи і дорівнює 9 елементам.

Прийом сканування [88]

Стимульний матеріал — серії цифр (1-6 елементів).

Процедура:

Поява цифр у серіях з випадковою організацією (тривалість експозиції —1-2 с).

Через 2 с з'являється одна цифра з інструкцією пригадати, чи була вона в серії.

Залежні змінні:

правильність пригадування;

латентний період моторної реакції.

Результат: якість пригадування залежить від обсягу інформації.

12.3. Вивчення особливостей короткочасної пам'яті (КЧП)

Прийом вивчення втрати інформації [88]

Стимульний матеріал — списки з 16 цифр.

Процедура:

Списки завжди подавалися у випадковому порядку.

Остання цифра списку (яка повторювалася раніше в одній з позицій) супроводжувалась звуковим сигналом.

Після сигналу досліджуваний повинен був пригадати, яка цифра була наступною в тій позиції, коли остання цифра з'являлася раніше (наприклад, 7, 3, 12, 9, 1, 5, 16, 6, 10, 13, 4, 5 (сигнал), відповідь: 16).

Темп подання списків цифр варіюється (1-4 цифри за секунду).

Результати: встановлено, що пригадування не залежало від

темпу подання, але залежало від набору цифр (тобто від інтерференції).

Прийом "вільного пригадування" [79]

Мета — продемонструвати нестійкість КЧП.

Стимульний матеріал: 10 списків слів (по 15 слів у кожному).

Процедура:

Досліджуваним щоденно протягом чотирьох днів демонстрували послідовно всі 10 списків слів.

Кожний список подавався в окремій спробі, після якої здійснювалося вільне пригадування.

Наприкінці дня досліджуваним пропонували назвати всі слова, які вони могли пригадати з 10 списків.

Результати:

Усереднення результатів за 40 списками (за чотири дні) (коли перевірка запам'ятовування слів виконувалася безпосередньо після кожного списку) продемонструвало виразні серійні ефекти (початку і кінця).

Усереднення результатів пригадування наприкінці кожного дня (за чотирма днями) дало змогу виявити втрату ефекту кінця (з частковим збереженням ефекту початку серії). Цей ефект був названий "негативним ефектом кінця".

Загальний висновок: слова, які зберігаються в КЧП (яка є перехідною системою пам'яті), можуть легко пригадуватися після короткого періоду, але якщо їх активно не повторювати, то мало шансів, що вони будуть переведені у тривалу пам'ять.

Прийом створення перешкод для повторення інформації у КЧП [103]

Мета — виявити обмеженість КЧП.

Стимульний матеріал — серії: склади з трьох приголосних плюс тризначні числа.

Процедура:

Експериментатор читає вголос стимульний матеріал.

Досліджуваний:

повторює числа;

рахує у зворотному порядку протягом 3 с, зменшуючи число на три одиниці, поки не отримує сигналу зупинитися (який подається в інтервалі від 3 до 18 с);

повторює склади.

Результати: пригадування літер було найкращим після 3 с і виявилось дуже поганим після триваліших інтервалів (12 с і більше).

Загальний висновок: нестійкість КЧП, особливо при гальмуванні можливості повторювання інформації під час її сприйняття та нетривалого зберігання (не більше ЗО с).

Прийом створення перешкод для повторення інформації у КЧП [103]
12.4. Вивчення особливостей тривалої пам'яті (ТП). Прийом варіювання рівнів опрацювання інформації
Прийом "ключових слів" Р. Аткінсона [5].
РОЗДІЛ 13. ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНІ ДОСЛІДЖЕННЯ МОТИВАЦІЙНОЇ ДИНАМІКИ
13.1. Ефект незавершеної дії (ефект Б. Зейгарник)
Експеримент Б. Зейгарник
Експеримент М. Овсянкіної
13.2. Дослідження феномену заміщення (заміщуваної діяльності)
13.3. Дослідження феномену психічного перенасичення
13.4. Дослідження рівня домагань
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru