У пубертатному періоді хлопці починають відчувати насолоду, змальовуючи у своїх мріях і фантазіях оголені жіночі тіла. У дівчат фантазії ще не мають конкретного еротичного характеру. Неконкретні образи їхньої уяви фокусуються на незнайомому, але вродливому герої дівочих мрій, який приносить незабутні хвилини щастя і невідомі відчуття. Ці напівабстрактні уявлення пов'язані з виникненням відчуттів, за яких у всьому тілі з'являється збудливе тремтіння.
Сексуальні фантазії, сновидіння в підлітків виражені чіткіше, ніж у дітей молодшого віку. Нерідко вони супроводжуються мастурбацією. За даними досліджень, лише в 7% дівчат та 11% хлопців підліткового віку, які практикують мастурбацію, вона не пов'язана із сексуальними фантазіями; у 50% підлітків фантазії постійно супроводжують мастурбацію. Сексуальні фантазії у пубертатному періоді посилюють задоволення від сексуальної активності, слугують сурогатом (замінником) реального (однак недосяжного) статевого досвіду, викликають статеве збудження й оргазм, забезпечують психічну підготовку до майбутньої сексуальної активності, створюють можливість для безпечного сексуального експериментування. Сексуальні фантазії окреслюють напрями, за якими розвивається сексуальна уява більшості дорослих людей. Із цієї причини досвід, якого набуває підліток у процесі формування індивідуального набору фантазій та пізнання способів їх використання, має важливе значення для подальшої статевої активності, набуття впевненості в собі.
Мастурбації, попри їх поширення, викликають у підлітків почуття провини і тривоги. Такі негативні емоції відчувають 57% дівчат і 45% хлопців. Водночас мастурбація послаблює статеву і психічну напругу, є безпечним способом сексуального експериментування, підвищує впевненість при сексуальному спілкуванні, контролює сексуальні імпульси, допомагає долати почуття самотності, знімає загальний стрес. Завдяки цьому під час мастурбації забезпечується взаємозв'язок почуттів провини і насолоди.
Міжстатеві сексуальні стосунки у пубертатному періоді
Дитяча сором'язливість, яка проявлялася в обох статей (акцентована байдужість, несприйняття протилежної статі), у підлітковому віці змінюється допитливістю, а з часом - постійним взаємним тяжінням. Статева свідомість трансформується від романтичної до еротичної стадії, що супроводжується появою хвилюючого інтересу до еротичних ситуацій у кіно, літературі, навколишньому середовищі тощо.
Пізнання тіла відбувається не лише наодинці, а й при взаємних торканнях, поцілунках, оголеннях. У ранньому підлітковому віці виражені сексуальні дії, як правило, відсутні. Однак спільне проведення дозвілля створює передумови несміливих і незграбних парних взаємин. Торкання й обійми у танцях стають першою стадією пізнання однолітками іншої статі і науки сексуальних пестощів. Підлітки довго тримаються за руки, притискаються одне до одного (хлопчик кладе руки на плечі дівчини, а через якийсь час його рука опускається нижче, вперше "випадково" торкаючись її грудей). Невдовзі ці ігри суттєво змінюються, і деякі 17-18-річні юнаки вже на першому побаченні вдаються до орального сексу.
За отриманими А.-Ч. Кінзі даними, до 15-річного віку 39% дівчат і 57% хлопців уже мали досвід такої форми сексуальної активності як петинг; серед 18-річ них хлопців і дівчат - 80%. До 19-річного віку петинг завершувався оргазмом лише в 21% хлопців і 15% дівчат. За іншими даними, сексуальний досвід у 22% опитаних підлітків не сягав далі поцілунків, 17% вдавались до сміливіших пестощів без статевої близькості.
Із часом все більше підлітків вдаються до орально-генітального сексу, в т. ч. й незаймані хлопці та дівчата. Для них такий секс є психологічно безпечним, оскільки зберігає незайманість і водночас забезпечує інтимний статевий контакт. Багато дівчат вдається до о ральногенітального сексу лише тому, що його хоче партнер, хоча самі не знаходять у цьому нічого приємного. Іноді навіть переживають дискомфортні відчуття. Багатьох хлопців не дуже приваблює кунілінгус, однак вони роблять те, що їм не подобається, щоб отримати те, що подобається. Деякі підлітки розглядають орально-генітальний секс як засіб встановлення вищих інтимних стосунків із партнером та отримання сексуального задоволення.
Прогулянки, танці, участь у вечірках, походи у кіно для більшості підлітків стають підготовкою до встановлення більш "серйозних" стосунків, які потім переростають у гетеросексуальне спілкування пар. Ступінь емоційної близькості, сексуальної інтимності у таких стосунках посилюється з дорослішанням підлітків, набуттям ними відповідного досвіду. При цьому характер їхніх стосунків може бути різним. В одних випадках настає справжня закоханість, яка призводить до статевої близькості вже в 13-14-річному віці. Частіше, щоправда, сексуальне експериментування завершується статевим актом у пізньому підлітковому віці. Статева активність підлітків можлива без любовного почуття.
Для хлопців секс здебільшого є способом самоствердження, демонстрації переваг, для дівчат - можливістю привернути до себе увагу, стати об'єктом залицяння, налагодити інтимні стосунки. Перші статеві зносини можуть принести радість, задоволення, почуття близькості, а можуть слугувати і джерелом дискомфорту, розчарування, почуття провини.
Вік вступу підлітків, особливо дівчат, у перші статеві зносини поступово знижується. Однак хлоп ці-підлітки активніше шукають статевої близькості, ніж дівчата. Перші статеві зносини по-різному сприймають хлопці і дівчата, хоч усі вони у зв'язку з цим сильно нервують. Дівчат більше хвилює, чи правильно вони вчиняють, погодившись на близькість, хлопців - чи правильно вони діють. Для дівчат мотивацією вступу в статевий зв'язок зазвичай є прагнення здобути чи посилити прихильність чоловіка, хлопці більше керуються прагненням сексуального успіху і фізичної насолоди.
У хлопців навіть перший сексуальний досвід здебільшого пов'язаний із позитивними емоціями, оскільки до першого статевого акту вже пробуджується їх сексуальність. Після цього вони активно шукають повторної близькості. У дівчат початок сексуального життя супроводжується не тільки побоюваннями (страх завагітніти, бути покинутою, можливість аборту тощо), а й фізичною травмою (позбавлення дівочої незайманості), що асоціюється з негативними переживаннями, дискомфортними відчуттями.
В історичному аспекті сексуальна поведінка підлітків зазнає певних змін. Одна з них полягає у зміні типу зв'язку, завдяки якому хлопці здобувають перший сексуальний досвід. На початку XX ст. хлопчики зазвичай отримували його з повіями. Нині це відбувається рідко. Другою обставиною є те, що перші статеві стосунки рідко тепер пов'язані з подальшим укладанням шлюбу. У зв'язку з цим перший сексуальний досвід слід розглядати як самоціль, подію, що не стосується пошуку супутника життя.
Попри те, як наполягають В.-Х. Мастерс та В. Джонсон, ранній початок статевого життя не варто вважати ознакою нерозбірливості підлітків, оскільки в більшості з них одночасно є лише один статевий партнер. Багато підлітків, що втратили незайманість, лише час від часу мають нові статеві контакти. Інтерес до сексу у декого із них значно згасає, коли спадає завіса таємничості, особливо, якщо початок статевого життя не був пов'язаний із любовними переживаннями, а розглядався лише як експеримент. Тому тривалий час вони можуть не мати нових статевих контактів або мати їх досить рідко. Деякі підлітки очікують зустрічі з людиною, яка відповідає їхньому ідеалу. Регулярніше статеве життя ведуть молоді люди, які тривалий час зберігають закоханість у стосунках.
До 30% підлітків, які мають досвід статевого життя, розчаровані в ньому. Одні з них надмірно перебільшують очікування від нього, тому розчаровуються, що реальний статевий акт не викликає потрясіння, екстазу. Інші страждають від сексуальних розладів, що не дає змоги насолодитися сексом. Деякі з них отримують задоволення на початку статевого життя, та коли секс починає домінувати у стосунках з партнером, приходить відчуття, що ними просто маніпулюють або їх використовують. Усе це може спричинити сильне розчарування. Для подолання такої ситуації більшість підлітків обирає утримання, сподіваючись, що все зміниться, коли знайдеться достойна людина. Інші продовжують за інерцією жити статевим життям, не отримуючи від нього очікуваного ефекту.
Багато дослідників переконані, що секс у підлітковому віці не призводить до суттєвих змін у соціально-психологічному стані дітей. А рання статева активність сприяє формуванню позитивного ставлення до статевих питань. Водночас із ранніми статевими стосунками пов'язані і негативні наслідки - рання вагітність, хвороби, що передаються статевим шляхом (несвоєчасне їх виявлення, неправильне лікування призводять до порушення дітородної функції та стійкого погіршення здоров'я). Освіченість у цьому питанні майже не змінює статевої поведінки підлітків.
Добровільний початок підлітками статевого життя не становить серйозної загрози для їх індивідуальності, емоційного стану, якщо вони регулярно і правильно використовують протизаплідні засоби.
Важливим аспектом психологічного розвитку в середині та наприкінці підліткового періоду є вивчення правил і набуття навичок сексуального спілкування. У цьому процесі підлітки дізнаються про межі дозволеного, вчаться виражати сексуальні переживання словами та в інший спосіб, уникати непорозумінь (дівчатка - не створювати враження кокетки; хлопці - не виглядати надто агресивними і нечутливими), показувати партнеру, що подобається і що не подобається. Набуті в цей період досвід і впевненість надзвичайно важливі для подальшого статевого життя. Наприклад, дівчинка, яка в підлітковому віці навчилася казати "ні" надто наполегливому залицяльнику чи тактовно звільнятися від хлопця, який "розпускає руки", коли вона цього не хоче, подорослішавши, почуватиметься впевненіше в серйозніших ситуаціях. Підлітки, які пережили невдачу в сексуальному спілкуванні, в майбутньому дуже обережно вступатимуть у близькі стосунки.
У підлітковому віці відбувається формування індивідуальної системи сексуальних цінностей: підліток опиняється перед вибором - вважати секс засобом вираження симпатії, зручною можливістю задовольнити сексуальне бажання чи його краще відтермінувати до приходу кохання. Вибір залежить від сімейних, релігійних цінностей, а також від поглядів на цю проблему близьких людей, друзів підлітка. Ставлення до сексу в різних молодіжних групах неоднакове, оскільки воно відображає різні етнічні та економічні особливості конкретної групи. В одному випадку правила сексуальної поведінки можуть бути традиційними, підносити цнотливість дівчини на рівень найвищої чесноти, а будь-яка сексуальна активність обмежується наявністю "законних" стосунків. Дівчина, яка не дотримується цих вимог, набуває поганої репутації, яка може зіпсувати її майбутнє, робить її жертвою безвідповідальних у статевих стосунках чоловіків. Якщо в компанії підлітка секс вважають символом успіху, поділяючи своїх ровесників на " посвячених" і "непосвячених ", це може спровокувати його сексуальну активність, щоб відповідати груповим стандартам. У багатьох підліткових групах встановлюється своєрідна тиранія сексуальних цінностей: однолітки очікують від підлітка набуття сексуального досвіду в якомога ранньому віці, вважаючи тих, хто ігнорує це, несучасними, "другосортними".
Ставлення підлітка до сексу, прийняття ним рішень щодо сексуальних стосунків відображають ступінь його індивідуальної психологічної зрілості, особисту систему цінностей, моральні переконання, страх перед небажаними наслідками. На це впливають також захоплення, кохання. Особистісні настанови, моделі поведінки нерідко суперечать груповим вимогам, що особливо стосується дівчат. За спостереженнями В.-Х. Мастерса, В. Джонсон та Р. Колодні, підлітки, які раніше почали статеве життя, більше за інших цінують особисту незалежність, покладаються на друзів, а не на власну сім'ю, частіше вживають алкоголь, наркотики.
У прагненні звільнитися від опіки батьків деякі підлітки використовують секс як доказ своєї незалежності, спроможності самостійно приймати рішення. Така свобода дається їм нелегко, оскільки вони отримують стійкий подвійний стандарт стосовно сексу, глибоке почуття сексуальної провини. Попри поширеність у сучасному суспільстві поглядів про рівність статей, вплив давніх уявлень про їх взаємини ще досить сильний. Чоловіка здебільшого вважають ініціатором сексуальних стосунків. Якщо цю роль перебирає на себе жінка, її зазвичай називають
"агресивною" чи "сексуально збоченою". Усі ці суперечності підліткам осягнути непросто, як і обрати оптимальну поведінку.
Хоча перші статеві акти урівнюють підлітків у їх очах з дорослими, реальна готовність до сексу настає пізніше, коли більшість юнаків і дівчат починає регулярне статеве життя.
Психофізіологічні аспекти сексуальності у період статевої зрілості
Психосоціальний розвиток особистості у період статевої зрілості за Е.-Г. Еріксоном
Психологічні аспекти сексуальності у період статевої зрілості
Розвиток сексуальності в юнацькі роки (18-20 років)
Психологічні особливості сексуальності в період ранньої зрілості (20-40 років)
Психологічні особливості сексуальності в середньому віці (40-55 років)
6.5. Інволюційний період (від 55 років)
Біологічні аспекти сексуальності в інволюційному періоді
Психосоціальний розвиток особистості в інволюційному періоді за Е.-Г. Еріксоном