Рахункова палата
Рахункова палата є вищим органом державного фінансового контролю України, утворюється Верховною Радою України, підпорядкована і підзвітна їй. Вона від імені Верховної Ради України здійснює зовнішній фінансовий контроль підконтрольних об'єктів, функціонально і організаційно незалежна від стороннього впливу, що є гарантією виконання покладених на неї завдань. Координаційна діяльність Рахункової палати здійснюється через Координаційну раду, яка є структурним підрозділом Рахункової палати.
Правова основа організації та діяльності Рахункової палати визначається Конституцією України, законом, спеціальним законом про Рахункову палату, іншими актами законодавства України, які не суперечать нормам закону.
Голова Рахункової палати очолює Рахункову палату, призначається на посаду Верховною Радою України за поданням Голови Верховної Ради України терміном на 7 років з правом призначення на другий термін.
Колегію Рахункової палати, до складу якої входять Голова Рахункової палати, Перший заступник і заступник Голови, а також головні контролери - керівники департаментів Рахункової палати, Секретар Рахункової палати, обирає Верховна Рада України за квотою від депутатських фракцій. Членів Координаційної ради призначає Колегія Рахункової палати.
Кошти на утримання Рахункової палати виділяються безпосередньо з Державного бюджету України в обсязі, необхідному для виконання покладених на неї завдань, і визначаються окремим рядком.
Контрольні повноваження Рахункової палати розповсюджуються на Адміністрацію Президента України, Кабінет Міністрів України, Верховну Раду України та її апарат, Секретаріат Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, центральні органи державної виконавчої влади, Раду національної безпеки і оборони України, органи судової влади, Генеральну прокуратуру України, інші правоохоронні органи, Вищу раду юстиції України, Центральну виборчу комісію, Національний банк України, місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування, бюджетні установи, підприємства, установи і організації, де є частка державного майна, а також казенні підприємства. На підприємства, установи і організації, банки, фінансово-кредитні установи недержавних форм власності, а також на громадські об'єднання і недержавні фонди повноваження Рахункової палати розповсюджуються, якщо вони:
o отримують, перераховують і використовують кошти Державного бюджету;
o використовують державну власність або керують нею;
o мають надані законодавством України податкові, митні або інші пільги і переваги.
Рахункова палата має необмежений доступ до всіх документів, які відносяться до сфери управління фінансовими і матеріальними ресурсами, та має право запитувати у підконтрольного об'єкта будь-яку необхідну їй інформацію.
До основних функцій Рахункової палати належать:
o контроль за доходами та видатками Державного бюджету України;
o визначення ефективності використання коштів Державного бюджету України органами державної виконавчої влади всіх рівнів, бюджетними та іншими установами (включаючи установи, які знаходяться за кордоном);
o оперативний контроль за виконанням Державного бюджету України у поточному році;
o комплексна ревізія і тематичні перевірки окремих розділів і статей Державного бюджету України, позабюджетних фондів;
o контроль ефективності управлінських дій щодо державних коштів, незалежно від того, відображені вони у Державному бюджеті України на відповідний рік чи ні;
o контроль фінансово-господарської діяльності державних підприємств і підприємств, де є значна або переважна частка державного майна;
o контроль за ефективністю діяльності Національного банку України;
o контроль стану державного боргу України з розробкою відповідних пропозицій щодо його скорочення;
o експертиза проектів законів, в тому числі проекту закону України про Державний бюджет України на відповідний рік, діючих законів України, постанов Верховної Ради України, постанов і розпоряджень Кабінету Міністрів України, міжнародних договорів України, програм та документів, зміст яких відноситься до сфери фінансових питань;
o аналіз порушень і відхилень в бюджетному процесі, підготовка пропозицій щодо ліквідації порушень, удосконалення бюджетного, фінансового, податкового і митного законодавства, підвищення рівня доходів до бюджетів усіх рівнів та покращення стану платіжної дисципліни;
o методологічне та нормативне забезпечення діяльності органів державного фінансового контролю, перевірка і аналіз результатів їх діяльності, надання допомоги з питань змісту контролю;
o координація взаємодії суб'єктів державного фінансового контролю та безпосередня взаємодія з правоохоронними органами;
o розробка стандартів проведення контрольно-ревізійних заходів і експертно-аналітичної діяльності та їх уніфікація;
o створення та ведення єдиної електронної інформаційної бази державного фінансового контролю;
o співробітництво з контрольними органами іноземних держав та міжнародними організаціями, укладення з ними відповідних угод;
o надання консультативних послуг органам державного фінансового контролю з питань, що належать до їх компетенції.
Верховна Рада України
Контрольні повноваження Верховної Ради України у сфері державного зовнішнього фінансового контролю реалізуються:
o безпосередньо Верховною Радою України;
o через Рахункову палату;
o через Комітет Верховної Ради України з питань бюджету;
o через спеціально створювані тимчасові контрольні, ревізійні та слідчі комісії Верховної Ради України.
До повноважень Верховної Ради України у сфері державного фінансового контролю, які здійснюються нею безпосередньо, належать:
o здійснення парламентського контролю у сфері державного фінансового контролю відповідно до Конституції України (п.п. 13 та 14 ст. 85, п.п.1 ст. 92);
o контроль за дотриманням бюджетного законодавства на кожній стадії бюджетного процесу та використанням коштів резервного фонду;
o контроль за дотриманням бюджетного законодавства щодо стану виконання Державного бюджету України, у тому числі розпорядниками бюджетних коштів.
До повноважень Верховної Ради України у сфері державного зовнішнього фінансового контролю, які здійснюються через Рахункову палату, належать:
o надання відповідних доручень Рахунковій палаті з питань державного фінансового контролю, що належать до її компетенції;
o заслуховування звітів та прийняття відповідних рішень на підставі цих звітів, спрямованих на вдосконалення бюджетного процесу і його складових.
До повноважень Верховної Ради України у сфері державного фінансового контролю, які здійснюються через Комітет з питань бюджету, належать:
o контроль за формуванням Державного бюджету України відповідно до Основних напрямів бюджетної політики на наступний рік;
o контроль відповідності проектів законів, поданих на розгляд Верховної Ради України, бюджетному законодавству.
До повноважень Верховної Ради України у сфері державного фінансового контролю, які здійснюються через спеціально створювані тимчасові контрольні, ревізійні та слідчі комісії Верховної Ради України, належить проведення депутатського розслідування та вивчення питання порушення фінансового законодавства, в тому числі бюджетного законодавства.
Рішення Верховної Ради України з питань державного фінансового контролю є обов'язковими як для суб'єктів державного фінансового контролю, так і підконтрольних об'єктів згідно з законодавством.
Верховна Рада України
2.3. Органи внутрішнього фінансового контролю
Державна контрольно-ревізійна служба України
2.4. Суб'єкти, які здійснюють функції внутрішнього державного фінансового контролю
Міністерство фінансів України
Державне казначейство України
Питання для обговорення та самоперевірки
Рекомендована література за розділом 2
Розділ 3. Державна контрольно-ревізійна служба та її функції