Контролінг процесів господарської діяльності - Ільїна С.Б. - Розділ 1. СУТНІСТЬ КОНТРОЛІНГУ. ІСТОРИЧНІ АСПЕКТИ ЙОГО СТАНОВЛЕННЯ. МІСЦЕ СЛУЖБИ КОНТРОЛІНГУ В СТРУКТУРІ ПІДПРИЄМСТВА

Розглядаються поняття, мета та задачі контролінгу; передумови формування контролінгу; причини появи контролінгу на сучасних українських підприємствах; визначення контролінгу, його ціль, завдання й функції, специфічні функції контролінгу; види Інформації для управління підприємством, інструментарій контролінгу, місце і роль контролінгу в управлінні підприємством; взаємозв'язок контролінгу з функціями керування; Існуючі види (типи) організаційних структур, їхня характеристика; місце служби контролінгу в організаційній структурі підприємства.

План

1.1. Контролінг: поняття, мета і задачі.

1.2. Концепції системи контролінгу.

1.3. Служба контролінгу.

1.4. Керівники і фахівці служби контролінгу.

1.5. Інструментарій контролінгу.

1.5.1. Складові елементи інструментарію контролінгу.

1.5.2. Аналіз методів збільшення прибутку.

1.5.3. Ефективність методу мозкового штурму як інструмент контролінгу.

1.1. Контролінг: поняття, мета і задачі

Терміну "контролінг" походить від англійського дієслова to control. В перекладі це дієслово має декілька значень, у тому числі в економічному аспекті означає "управління" і "спостереження". Виходячи з цього, можна зробити висновок, що контролінг покликаний вирішувати комплекс задач, пов'язаних із спостереженням, плануванням і управлінням.

В сучасній економічній літературі приводиться достатньо багато різноманітних дефініцій контролінгу.

Контролінг — керівна концепція ефективного управління фірмою і забезпечення її довгострокового існування.

В. Майер


Контролінг — система управління.

Б. Майер, Р. Манн

Контролінг — функція в підтримку менеджменту.

Р. Герсне

Контролінг — управління прибутком. Контролінг — функція, організована в підтримку керівництву.

П. Хорват

Таким чином, контролінг не можна ототожнювати з функцією контролю, оскільки остання виконує лише незначну приватну функцію контролінгу.

Контролінг виконує найважливу функцію підтримки системи менеджменту і займається:

1) плануванням і постановкою мети (глобальних і локальних стратегій);

2) збором, аналізом внутрішньої і зовнішньої інформації;

3) цілеспрямованим управлінням, координацією і контролем.

Контролінг повинен створювати систему ефективного управління фірмою, направлену на поступовий, ефективний, економічний і рентабельний її розвиток.

Останніми роками посилюється акцент на визначенні контролінгу як системи інформаційного забезпечення для системи ефективного менеджменту фірми.

Така різноманітність підходів пояснюється історичними, економічними і національними особливостями розвитку систем контролінгу.

На сьогодні не виникає суперечок і сумнівів, що контролінг — найважливіша функція управління і підтримки управління.

Формування національної концепції контролінгу неможливе без досвіду світової спільноти. Джерела контролінгу закладені в період формування державного управління в середні віки.

Так, при дворі англійського короля вже в XV ст. існувала посада з назвою countollor. До обов'язків цієї відповідальної особи входили документування і контроль грошових і товарних потоків. Зазвичай, це не зовсім відповідає сучасному розумінню контролінгу.

На підприємствах контролінг став зароджуватися в США в кінці XIX ст. В економічній літературі зафіксовано, що з 1880 р. посада контролера введена в компанії Atchison, а в 1892 р. — в компанії General Electric. У зв'язку з цим можна констатувати, що контролінг як система на підприємстві народжений в кінці XIX ст. Проте, перші пагони контролінгу залишалися непоміченими довгий час і отримали свій розвиток тільки з 20-х pp. XX ст. Як констатує сучасна економічна історія, слово "контролінг" і посада "контролер" на підприємствах США залишалися невідомими аж до великої депресії.

Можна відзначати на сьогодні, що головною причиною народження і формування контролінгу як системи є промислове зростання в США в кінці XIX-початку XX ст., яке викликало ускладнення процесів обліку, планування, контролю і управління.

Ускладнення економічної системи управління привело до того, що ряд специфічних функцій (фінансовий контроль, аналіз та ін.) був переданий у ведення спеціалізованих служб контролінгу.

Аналіз економічної історії дозволяє зробити висновок про те, ЩО у вирішальній мірі на розвиток системи контролінгу зробила вплив світова економічна криза.

Саме в цей період — великої депресії — керівництво багатьох компаній прийшло до розуміння необхідності формування системи внутрішнього планування, обліку і контролю.

В перший період розвитку контролінгу контролери виконували функції ведення обліку і ревізії господарських операцій і договорів, що вже відбулися. Надалі розуміння широких можливостей контролінгу, функції цієї служби ускладнювалися і розширювалися, міняючи орієнтацію на сучасні аспекти управління компанією і її майбутній розвиток. У зв'язку з цим функції контролера все більше пов'язували з питаннями планування і контролю. Поступово значення і статус контролера став рівним статусу скарбника.

Особливу роль в розвитку системи контролінгу зіграв Controllers Institute America, створений в 1931 р. (в 1962 p. він був перейменований в Financial Executive Institute (FEI)). Це професійна організація контролерів США, яка проводила і проводить велику роботу по систематизації задач контролінгу, класифікація яких приведена нижче.

Задачі контролера по класифікації Фінансово-адміністративного інституту (1962 р.):

1. Планування

Контролінг став розповсюджуватися в 50-х pp. в багатьох країнах Європи. Особливий підхід сформувався до контролінгу в Німеччині. При цьому цілий ряд функцій і задач, які виконували раніше інші структури, такі як фінансова бухгалтерія, були передані відділу контролінгу. Офіційно народження контролінгу в Німеччині указується німецькими фахівцями в середині 50-х pp. минулого століття.

Ідеї впровадження контролінгу на підприємствах в багатьох країнах Європи прийшли з практики його застосування на дочірніх підприємствах американських компаній. В Німеччині, Австрії і Франції до контролінгу ставились скептично, що було пов'язано з неправильним розумінням задач і функцій контролінгу. З часом прийшло розуміння контролінгу, який був об'єктивно високо оцінений в багатьох країнах, а Німеччина стала поступово ставати центром формування і розвитку контролінгу.

Особливе місце серед теоретиків контролінгу займають Р. Манн, Е. Майер, Дж. Вербер, Х-Дж. Фольмут, П. Хорват, в П. Брамземанн Р. і Д. Хан та ін.

Достатньо чітко показав взаємозв'язок управління і контролінгу в одній із своїх робіт Дітгер Хан, який є автором базового підручника з контролінгу — книги "Планування та контроль: концепція контролінгу"

Метою контролінгу є реалізація глобальної (стратегічної) і локальної (оперативної) мети підприємства. При цьому основною метою підприємства залишається збереження стабільності і успішний розвиток підприємства. З вищесказаного можна зробити висновок, що мета контролінгу — це похідна функція від мети самого підприємства.

Основні задачі контролінгу можна згрупувати таким чином:

• інформаційне забезпечення процесів бухгалтерського обліку, планування і прогнозування;

• координація і контроль виробничих і фінансових аспектів діяльності підприємства;

• інтеграція, системна організація підприємства;

• планування (поточне, середньострокове, довгострокове);

• контроль (порівняння заданих і фактичних показників, аналіз взаємовідносин, аналіз пріоритетів і недоліків);

• управління (проведення заходів щодо підготовки, коректування стратегій і задач);

• мотивація персоналу щодо виконання поставлених перед ними задач в частині фінансового планування, наприклад, через систему преміювання.

Загальна ідея організації контролінгу орієнтована на "вузькі місця".

Вузьке місце — найслабша ланка підприємства. "Вузьким місцем" може бути ринок збуту, виробництво, ліквідність та ін.

"Вузькі місця" на підприємстві є стримуючими чинниками поступального розвитку підприємства в частині неможливості вчасного досягнення поставленої мети. Задача служби контролінгу полягає в розшуку і знищуванні економічними заходами "вузьких місць".

Базу контролінгу складають оперативні показники фінансового аналізу, виробничого і фінансового обліку, які доцільно сформувати в єдину інтегровану базу техніко-економічних даних підприємства в ретроспективі.

На сучасному етапі розвитку контролінгу поміж фахівців по контролінгу немає єдності в думках з питань мети і орієнтації на результат.

Х.-Ю. Кюппер вважає метою контролінгу координацію системи управління підприємства. Контролінг, відповідно до позиції автора, орієнтований на систему мети.

Д. Шнайдер виступає за обмеження функцій контролінгу (розробка і координація окремих планів; внутрішньовиробничий облік і контроль).

Т. Райхман підтримує позицію економістів по орієнтації контролінгу на результат. Відповідно до цієї концепції, виділяє як головною задачею збір, обробку інформації, координацію і контроль за виконанням планів.

Й. Вербер, підтримуючи концепції П. Хорвата і Х.-Ю. Кюппера, вважає, що контролінг повинен виконувати функції підтримки керівництва.

Й. Вербер і Х.-Ю. Кюппер вважають, що контролінг не повинен бути пов'язаний з процесом постановки мети.

Можна зробити висновок, що така велика кількість підходів говорить про те, що контролінг як система має ряд шкіл, що розрізняються за багатьма параметрами концепцій. У зв'язку з цим мають право на існування різні концепції, які враховували б ряд особливостей в обліку, аналізі і управлінні в нашій країні. Таким чином, в нашій книзі ми зробимо спробу побудувати і впровадити систему контролінгу з врахуванням специфіки українських підприємств на прикладі харчової промисловості.

1.1. Контролінг: поняття, мета і задачі
1.2. Концепції системи контролінгу
1.3. Служба контролінгу
1.4. Керівники і фахівці служби контролінгу
Опис функціональних обов'язків контролера за А. Дайле
1.5. Інструментарій контролінгу
1.5.1. Складові елементи інструментарію контролінгу
1.5.2. Аналіз методів збільшення прибутку
1.5.3. Ефективність методу мозкового штурму як інструмент контролінгу
1.6. Резюме
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru