Хоча мозковий штурм часто використовується у світовій практиці вже протягом більш 70 років, його ефективність з погляду генерування нових ідей безумовна. Мозковий штурм — найбільш ефективний спосіб зробити безліч ідей за короткий період. Групові процеси також ефективні для оцінки поточних ідей. Однак (яскраві) особистості, як вважається, більш успішні в створенні оригінальних і якісних ідей.
Фольмут Х. Й наводить такий приклад. На одному підприємстві проблема дрібних замовлень вирішувалася на внутрішньому семінарі. Три групи розглянули питання зниження кількості дрібних замовлень і розробили план заходів. У результаті цієї групової роботи були запропоновані наступні заходи:
1) уведення мінімальних партій по реалізації;
2) установлення надбавок для мінімальних партій;
3) визначення значень мінімальних обсягів замовлень;
4) пропозиція знижок для великих замовлень;
5) відпустка дрібних партій тільки при оплаті готівкою;
6) вивіз дрібних партій самими клієнтами;
7) прийом дрібних замовлень тільки за умови надходження наступних замовлень;
8) підключення торговельних організацій для реалізації дрібних замовлень;
9) прийом дрібних замовлень тільки на умовах передоплати;
10) окремий облік запасних частин;
11) франко-постачання для великих замовлень, що перевищують установлені кількісні характеристики;
12) відмовлення від відвідувань С-клієнтів;
13) дослідження потенціалу С-клієнтів;
14) установлення мінімальної кількості одиниць в одній упаковці;
15) обслуговування С-клієнтів тільки по телефону;
16) пропозиція С-клієнтам оформити замовлення на кілька місяців уперед;
17) спрощені розрахунки по дрібних замовленнях;
18) "чищення" асортименту;
19) диференціація розміру комісійних у залежності від обсягу замовлення;
20) установлення нової шкали знижок за кількість;
21) визначення ставки постійних витрат у розрахунку на одне замовлення;
22) розрахунок сум покриття по замовленнях у розрізі діапазонів шкали обсягів замовлень;
23) диференціація ставок витрат у керуванні і збуті в розрізі діапазонів шкали обсягів замовлень для цілей калькулювання собівартості.
Якщо затверджені заходи послідовно реалізуються на підприємстві, то відносно швидко виявляться позитивні зміни в структурі обсягів замовлень. Тоді зросте і величина середнього обсягу замовлення. Інтенсивне навчання співробітників відділу збуту дозволить зробити зрушення в обсязі замовлень. Оскільки витрати на оформлення й обробку одного замовлення при цьому зменшуються, на підприємстві підвищиться прибуток.
Правила Brainstorming (мозковий штурм)
3 основних правила для успішного сеансу мозкового штурму:
1. Потрібно заохочувати учасників, придумати якнайбільше ідей, якими б дивними вони не здавалися (немає поганих ідей).
2. Не слід представляти ніякі судження про будь-яку ідею до завершення сеансу. Будь вона негативна або позитивна.
3. Потрібно заохочувати учасників поліпшувати ідеї інших, створюючи малоймовірні комбінації і непередбачені сценарії.
Поради по мозковому штурму
Деякі поради для успішного сеансу мозкового штурму:
• Використовуйте досвідченого посередника.
• Призначте одну людину для того, щоб записувати виникаючі ідеї під час сеансу мозкового штурму.
• Використовуйте флип-чарт для того, щоб робити примітки. Це включає наступне вивчення й оцінку по завершенні сеансу.
• Визначте точну тему, котру потрібно обговорити (зберігайте фокус сеансу на проблемі).
• Не більш ніж 8-10 людей під час одного сеансу. Якщо буде більше учасників, то необхідно розділити групу і зв'язатися з кожним учасником у наступному.
• Одна людина все записує.
• Оцініть ідеї в 2 стадіях:
А: визначте критерії;
В: оцініть результати критерій.
• По завершенні сеансу мозкового штурму обговорить стадії, необхідні для того, щоб впровадити ідеї. Якщо виникають ускладнення, то проведіть інший сеанс мозкового штурму на тему впровадження ідей.
• Ясно визначено проблему, що ви хочете вирішити, визначіть всі необхідні критерії.
• Простежте, щоб ніхто не критикував або оцінював ідеї під час сеансу. Критика вводить елемент ризику для членів групи, що пропонують ідеї. Це придушує творчість і порушує атмосферу ефективного сеансу мозкового штурму.
• Заохочуйте конструктивну некритичну взаємодію серед членів групи.
• Спробуйте, щоб кожен, включаючи найпасивніших членів групи, зробив внесок у розвиток ідей.
• Дозвольте учасникам створити невимушену атмосферу на нараді мозкового штурму.
• Заохочуйте людей до пошуку все нових і нових ідей. Як винятково практичних, так і виразно непрактичних.
• Заохочуйте креативність.
• Простежте, щоб жоден з напрямків думок не займав занадто багато часу.
• Заохочуйте людей до розвитку ідей інших учасників або використанню інших ідей для створення нових.
Розділ 2. ВИДИ КОНТРОЛІНГУ. СУТНІСТЬ ОПЕРАТИВНОГО ІСТРАТЕПЧНОГО КОНТРОЛІНГУ І ЇХ КЛАСИФІКАЦІЯ
2.1. Концепція оперативного і стратегічного контролінгу
2.2. Стратегічний контролінг
2.3. Оперативний контролінг
2.4. Взаємозв'язок стратегічного і оперативного контролінгу
2.5. Фінансовий контролінг
2.5.1. Сутність, необхідність та задачі фінансового контролінгу
2.5.2. Стратегічний фінансовий контролінг
2.5.3. Оперативний фінансовий контролінг