o Перевірити наявність кошторисної документації, правильність розрахунків та складання;
o Виконання депутатських запитів;
o Пріоритетність у добудові незавершених об'єктів;
o Заходи, що вживаються щодо реалізації недобудованих об'єктів;
o Витрати на обслуговування незавершеного будівництва.
Напрямки аналізу використання коштів бюджету на дотацію житлово-комунальному господарству, міському пасажирському транспорту:
o Обґрунтованість надання дотацій;
o Заходи, які вживаються щодо зменшення дотацій;
o Які заходи вживаються для погашення населенням заборгованості за надані послуги (порівняти рівень платежів, рівень заборгованості більше 6 місяців);
o Ефективність прийнятих рішень з цих питань.
На ілюстрації показано ключові фактори контролю за видатками, залучення доходів та забезпечення фінансового балансу .
Відповідно до Бюджетного кодексу, місцевий бюджет містить в собі надходження і витрати на виконання повноважень органів влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування. Ці надходження і витрати складають єдиний баланс відповідного бюджету. Частину схеми " Доходи", представлену у лівій половині ілюстрації, розподілено на власні джерела та зовнішні. Основними власними джерелами доходів є закріплені за місцевими бюджетами податки і збори, які враховуються при визначенні обсягів міжбюджетних трансфертів, а також доходи, що не враховуються при визначенні міжбюджетних трансфертів. Зовнішні джерела включають дотації, субвенції та запозичення.
Загальноприйнятим джерелом місцевих надходжень є податки та збори, ставки яких встановлює та має право стягувати орган місцевого самоврядування. "Адміністрування збору доходів" - другий основний елемент схеми в частині "Доходи". Як правило, адміністрування ніколи не буває стовідсотково ефективними, оскільки, навіть при найкращій організації збору податків можлива недоїмка. Рівень недоїмки - основний критерій ефективності процедур збирання.
Короткострокові кредити для погашення касових розривів свідчать про певні проблеми у плануванні доходів та видатків, у той час як довгострокові кредити під інвестиційні проекти, як правило, є ознакою належного управління фінансами і довіри до керівництва з боку позичальників. Цільове фінансування капіталовкладень та кредити на інвестиційні проекти створюють потребу своєчасного планування витрат на утримання цих об'єктів у майбутньому та інших операційних витрат, пов'язаних з їх експлуатацією.
Друга частина схеми стосується відповідальності за послуги. В першу чергу необхідно аналізувати обсяг фактично наданих послуг. Важливим фактором є заборгованість бюджету та її динаміка.
Фінансовий баланс є порівнянням доходів та видатків. Якщо доходи перевищують видатки, існує профіцит; якщо видатки є більшими за доходи, то наявний дефіцит. Відповідно до Кодексу бюджет Автономної Республіки Крим та міські бюджети можуть прийматися з дефіцитом виключно у частині бюджету розвитку. Джерелом покриття цього дефіциту є запозичення. Затвердження обласних, районних, районних у містах, сільських та селищних бюджетів з дефіцитом не допускається.
Збалансування бюджету є найбільш відповідальним етапом формування бюджету.
Сфери застосування аналізу:
o Визначення резервів надходження коштів.
o Прогнозування тенденцій на майбутнє .
o Оцінка фінансового стану.
Рис.3. Загальна схема збалансування місцевих бюджетів
o Оцінка впливу змін у ставках місцевих податків і зборів .
o Поліпшення економічної ефективності комунальних послуг.
o Покращення планування та виконання бюджету .
Аналіз факторів, що впливають на доходи
Розрахунок обсягу міжбюджетних трансфертів
Розрахунок доходів
Розрахунок видатків
Видатки на утримання органів управління (Vуі)
Видатки на охорону здоров'я
Видатки на освіту
Видатки на соціальний захист та соціальне забезпечення ( Vsi)
Видатки на культуру і мистецтво ( Vki)