Фінансовий менеджмент - Крамаренко Г.О. - 5.3.1. Факторний аналіз прибутку від реалізації продукції

Функціонування підприємства, незалежно від виду його діяльності і форми власності, в умовах ринку визначається йога здатністю приносити прибуток. В умовах ринкової економіки прибуток є найважливішим фактором стимулювання виробничо-господарської діяльності підприємства і створює фінансову основу для його розширення, задоволення соціальних і матеріальних потреб трудового колективу. Прибуток - це найважливіший узагальнюючий показник в системі оцінкових показників ефективності виробничої, комерційної та фінансової діяльності підприємства.

Основні завдання аналізу фінансових результатів діяльності підприємства такі:

- оцінка динаміки абсолютних показників фінансових результатів (прибутку і рентабельності);

- визначення напряму і розміру впливу окремих факторів на суму прибутку та рівень рентабельності;

- виявлення та оцінка можливих резервів зростання прибутку й рентабельності;

- аналіз порога прибутку.

Аналіз фінансових результатів діяльності підприємства включає такі основні елементи дослідження:

- зміна кожного показника за аналізований поточний період ("горизонтальний аналіз показників фінансових результатів за звітний період);

- дослідження структури відповідних показників та їх зміни ("вертикальний аналіз" показників);

- зміна показників фінансових результатів за відповідний період ("трендовий аналіз" показників).

Загальним фінансовим результатом діяльності підприємства є балансовий прибуток, формалізований розрахунок якого може бути представлений формулою:

де Р6 - балансовий прибуток (збиток);

Р° - прибуток (збиток) від реалізації продукції; Р*- прибуток (збиток) від іншої реалізації; Р° - результат від інших позареалізаційних операцій. Результат від реалізації продукції визначається таким чином:

де /V - виручка від реалізації продукції;

Я" - витрати на виробництво реалізованої продукції;

Н" - податки (ПДВ, акцизи, спецподатки та експортні мита).

5.3.1. Факторний аналіз прибутку від реалізації продукції

Прибуток відображає загальний фінансовий результат виробничо-господарської діяльності підприємства. Найважливіший складник загальної величини прибутку - це прибуток від реалізації продукції, величина якої формується під впливом таких показників-факторів: обсяг реалізації; структура продукції; відпускні ціни на сировину, матеріали, паливо, тарифи на енергію та перевезення; рівень витрат матеріальних і трудових ресурсів тощо.

Методика формалізованого розрахунку цих показників може бути представлена в такому вигляді:

1. Розрахунок загальної зміни прибутку від реалізації продукції:

де АР - зміна прибутку від реалізації продукції за аналізований період;

Р - прибуток звітного року; Р0 - прибуток базисного року; /-фактори, що впливають на розмір прибутку. 2. Вплив на прибуток відпускних цін на реалізовану продукцію (АР,):

де А/," = ^РіЧі - реалізація у звітному році в цінах звітного року;

м(0 =^Ро<7і - реалізація у звітному році в цінах базисного

року;

р- ціна продукції; щ - кількість продукції. 3. Вплив на прибуток змін в обсязі продукції (ЛР,):

де к, - коефіцієнт зростання обсягу реалізації продукції у відпускних цінах, визначається за формулою:

к2 - коефіцієнт зростання обсягу реалізації продукції за повною собівартістю:

Де 8,0 - фактична собівартість реалізованої продукції за звітний рік у цінах і тарифах базисного року;

Б0 - собівартість реалізованої продукції базисного року. 4. Вплив на прибуток змін у структурі та асортименті реалізованої продукції (АР,):

Дв Рі-0 - прибуток, одержаний від фактично реалізованої продукції у цінах і за собівартістю базисного року.

5. Вплив на прибуток економії від зниження собівартості продукції (АР,):

де Б, - фактична собівартість реалізованої продукції.

6. Вплив на прибуток змін собівартості за рахунок структурних зрушень у складі продукції (ДР5).

7. Вплив на прибуток змін у цінах на матеріали і тарифи на послуги (АР6) можна визначити окремим розрахунком за даними бухгалтерського обліку.

5.3.2. Аналіз розподілу і використання прибутку
5.3.3. Аналіз показників рентабельності
5.4. Аналіз ділової активності та ефективності функціонування підприємства
5.4.1. Аналіз ефективності використання виробничих ресурсів
5.4.2. Аналіз стійкості економічного зростання підприємства
Глава 6. ФІНАНСОВЕ ПЛАНУВАННЯ І ПРОГНОЗУВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА
6.1. Види планів і послідовність їх розробки
6.2. Процес фінансового планування
6.2.1. Перспективне фінансове планування
6.2.2. Поточне фінансове планування
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru