Функціонування підприємства, незалежно від виду його діяльності і форми власності, в умовах ринку визначається йога здатністю приносити прибуток. В умовах ринкової економіки прибуток є найважливішим фактором стимулювання виробничо-господарської діяльності підприємства і створює фінансову основу для його розширення, задоволення соціальних і матеріальних потреб трудового колективу. Прибуток - це найважливіший узагальнюючий показник в системі оцінкових показників ефективності виробничої, комерційної та фінансової діяльності підприємства.
Основні завдання аналізу фінансових результатів діяльності підприємства такі:
- оцінка динаміки абсолютних показників фінансових результатів (прибутку і рентабельності);
- визначення напряму і розміру впливу окремих факторів на суму прибутку та рівень рентабельності;
- виявлення та оцінка можливих резервів зростання прибутку й рентабельності;
- аналіз порога прибутку.
Аналіз фінансових результатів діяльності підприємства включає такі основні елементи дослідження:
- зміна кожного показника за аналізований поточний період ("горизонтальний аналіз показників фінансових результатів за звітний період);
- дослідження структури відповідних показників та їх зміни ("вертикальний аналіз" показників);
- зміна показників фінансових результатів за відповідний період ("трендовий аналіз" показників).
Загальним фінансовим результатом діяльності підприємства є балансовий прибуток, формалізований розрахунок якого може бути представлений формулою:
де Р6 - балансовий прибуток (збиток);
Р° - прибуток (збиток) від реалізації продукції; Р*- прибуток (збиток) від іншої реалізації; Р° - результат від інших позареалізаційних операцій. Результат від реалізації продукції визначається таким чином:
де /V - виручка від реалізації продукції;
Я" - витрати на виробництво реалізованої продукції;
Н" - податки (ПДВ, акцизи, спецподатки та експортні мита).
5.3.1. Факторний аналіз прибутку від реалізації продукції
Прибуток відображає загальний фінансовий результат виробничо-господарської діяльності підприємства. Найважливіший складник загальної величини прибутку - це прибуток від реалізації продукції, величина якої формується під впливом таких показників-факторів: обсяг реалізації; структура продукції; відпускні ціни на сировину, матеріали, паливо, тарифи на енергію та перевезення; рівень витрат матеріальних і трудових ресурсів тощо.
Методика формалізованого розрахунку цих показників може бути представлена в такому вигляді:
1. Розрахунок загальної зміни прибутку від реалізації продукції:
де АР - зміна прибутку від реалізації продукції за аналізований період;
Р - прибуток звітного року; Р0 - прибуток базисного року; /-фактори, що впливають на розмір прибутку. 2. Вплив на прибуток відпускних цін на реалізовану продукцію (АР,):
де А/," = ^РіЧі - реалізація у звітному році в цінах звітного року;
м(0 =^Ро<7і - реалізація у звітному році в цінах базисного
року;
р- ціна продукції; щ - кількість продукції. 3. Вплив на прибуток змін в обсязі продукції (ЛР,):
де к, - коефіцієнт зростання обсягу реалізації продукції у відпускних цінах, визначається за формулою:
к2 - коефіцієнт зростання обсягу реалізації продукції за повною собівартістю:
Де 8,0 - фактична собівартість реалізованої продукції за звітний рік у цінах і тарифах базисного року;
Б0 - собівартість реалізованої продукції базисного року. 4. Вплив на прибуток змін у структурі та асортименті реалізованої продукції (АР,):
Дв Рі-0 - прибуток, одержаний від фактично реалізованої продукції у цінах і за собівартістю базисного року.
5. Вплив на прибуток економії від зниження собівартості продукції (АР,):
де Б, - фактична собівартість реалізованої продукції.
6. Вплив на прибуток змін собівартості за рахунок структурних зрушень у складі продукції (ДР5).
7. Вплив на прибуток змін у цінах на матеріали і тарифи на послуги (АР6) можна визначити окремим розрахунком за даними бухгалтерського обліку.
5.3.3. Аналіз показників рентабельності
5.4. Аналіз ділової активності та ефективності функціонування підприємства
5.4.1. Аналіз ефективності використання виробничих ресурсів
5.4.2. Аналіз стійкості економічного зростання підприємства
Глава 6. ФІНАНСОВЕ ПЛАНУВАННЯ І ПРОГНОЗУВАННЯ ДІЯЛЬНОСТІ ПІДПРИЄМСТВА
6.1. Види планів і послідовність їх розробки
6.2. Процес фінансового планування
6.2.1. Перспективне фінансове планування
6.2.2. Поточне фінансове планування