У зв'язку з переходом на міжнародні стандарти статистики державних фінансів в структурі класифікації бюджету з'явилися два нових розділи:
1) "Класифікація фінансування бюджету";
2) "Класифікація боргу".
Класифікація фінансування бюджету визначає:
- джерела покриття бюджетного дефіциту;
- напрями використання коштів профіциту. Класифікація боргу аналогічна класифікації фінансування
бюджету, тому що:
- державний борг - це сума накопичених та непогашених позик;
- позики ж беруться для покриття бюджетного дефіциту.
Таблиця 27 Складові класифікації боргу та класифік акції фінансування бюджету
Ознака Класифікація | За типом кредитора | За типом боргового зобов'язання |
Класифікація фінансування бюджету | Джерела покриття дефіциту: 200000 - внутрішні джерела; 300000 - зовнішні джерела | 400000 - боргові зобов'язання; 500000 - фінансування за рахунок надходжень від приватизації; 600000 - фінансування за активними операціями |
Класифікація боргу | У залежності від типу одержувача зобов'язання: 200000 - внутрішній борг; 300000 - зовнішній борг | Заборгованість за середньо-, коротко-, та довгостроковими зобов'язаннями і векселями: 400000 - внутрішній борг; 500000 - зовнішній борг |
Класифікація боргу і класифікація фінансування бюджету здійснюється за двома ознаками:
1) за типом кредитора;
2) за типом боргового зобов'язання.
Класифікація фінансування бюджету та класифікація боргу за типом кредитора характеризує категорію кредитора, тобто власника боргового зобов'язання. Тип боргового зобов'язання характеризує вид фінансового інструмента здійснення позики.
У залежності від строку розміщення боргові зобов'язання держави можуть бути:
- довгостроковими (строк розміщення від 5 до 10 років);
- середньостроковими (строк розміщення від 1 до 5 років);
- короткостроковими (строк розміщення до 1 року).
Класифікація фінансування бюджету
Джерелами покриття дефіциту бюджету можуть бути: 1) Внутрішні джерела (код 200000):
- кошти державних фондів;
- позики банківських установ, НБУ, фінансових установ, нефінансових державних підприємств, нефінансового приватного сектора;
- кошти єдиного казначейського рахунку;
- надходження від приватизації державного майна;
- залишки коштів на рахунках бюджетних установ та інші;
- зміни обсягів депозитів і цінних паперів, що використовуються для управління ліквідністю, залишків коштів місцевих бюджетів, обсягів товарно-матеріальних цінностей;
- переоцінка вартості в національній валюті. 2) Зовнішні джерела (код 300000):
- позики, надані міжнародними організаціями економічного розвитку, органами управління іноземних держав, іноземними комерційними банками, постачальниками та інші позикові кошти;
- зміни обсягів депозитів і цінних паперів, що використовуються для управління ліквідністю.
Фінансові зобов'язання класифікуються за такими типами:
1) боргові зобов'язання (код 400000):
- облігації внутрішньої та зовнішньої позики, інші цінні папери;
- довго-, середньо - та короткострокові внутрішні та зовнішні позики та кредити;
2) фінансування за рахунок надходжень від приватизації (код 500000):
- державного майна;
- об'єктів незавершеного будівництва;
- підприємств Міністерства оборони України;
3) фінансування за активними операціями (код 600000) за рахунок:
- зміни обсягів депозитів і цінних паперів, обсягів готівкових коштів;
- коштів єдиного казначейського рахунку;
- зміни обсягів товарно-матеріальних цінностей.
Класифікація боргу
Класифікація боргу за типом кредитора залежить від типу отримувача зобов'язання, а саме внутрішнього або зовнішнього. Відповідно до цього розрізняють:
1) внутрішній борг (код 200000), що складається із заборгованості за позиками, одержаними:
- із бюджетів різних рівнів, від НБУ, інших банків;
- від фінансових установ, нефінансових державних підприємств, нефінансового приватного сектора;
- інша заборгованість;
2) зовнішній борг (код 300000), що включає заборгованість за позиками, одержаними від:
- міжнародних організацій економічного розвитку;
- органів управління іноземних держав;
- іноземних комерційних банків;
- постачальників;
- зміни обсягів депозитів, цінних паперів та різницею у їх вартісних оцінках.
Класифікація боргу за типом боргового зобов'язання розрізняє заборгованість за довго-, середньо-, короткостроковими зобов'язаннями, векселями та іншими зобов'язаннями в структурі непогашених внутрішнього (код 400000) та зовнішнього (код 500000) боргу.
Класифікація фінансування бюджету за типом кредитора
Джерелами покриття дефіциту бюджету можуть бути:
1) внутрішні джерела (код 200000): кошти державних фондів; позики банківських установ, НБУ, фінансових установ, нефінансових державних підприємств; кошти єдиного казначейського рахунку; надходження від приватизації державного майна; залишки коштів на рахунках бюджетних установ та інші;
2) зовнішні джерела (код 300000): позики, надані міжнародними організаціями економічного розвитку, органами управління іноземних держав, іноземними комерційними банками, постачальниками та інші позикові кошти.
Фінансові зобов'язання (код 400000, 500000, 600000) класифікуються за такими видами: облігації внутрішньої та зовнішньої позики, інші цінні папери; довго-, середньо- та короткострокові позики та кредити.
Класифікація боргу
Класифікація боргу за типом кредитора залежить від типу отримувача зобов'язання, а саме внутрішнього або зовнішнього. Відповідно до цього розрізняють:
- внутрішній борг (код 200000);
- зовнішній борг (код 300000).
Класифікація боргу за типом боргового зобов'язання розрізняє заборгованість за довго-, середньо-, короткостроковими зобов'язаннями, векселями та іншими зобов'язаннями в структурі непогашених внутрішнього (код 400000) та зовнішнього (код
500000) боргу.
1 стадія - встановлення бюджетних асигнувань головним розпорядникам на основі затвердженого бюджетного розпису
2 стадія - затвердження кошторисів розпорядникам бюджетних коштів
3 стадія - взяття бюджетних зобов'язань
4 стадія - отримання товарів, робіт та послуг
5 стадія - здійснення платежів
6 стадія - використання товарів, робіт, послуг на виконання бюджетних програм
6.4. Касове виконання видаткової частини бюджету
Операції відкриття асигнувань із загального фонду Державного бюджету
Операції відкриття асигнувань зі спеціального фонду Державного бюджету