13.1. Грошово-кредитна політика держави та регулювання рівня інфляції
Основна мета грошово-кредитної політики - це створення умов для досягнення запланованого обсягу виробництва, що дає змогу забезпечити ефективну зайнятість і запобігти негативній інфляції, підтримувати визначений курс національної валюти до вільно конвертованої валюти (ВКВ) та інших валют, а також підтримувати позитивне сальдо платіжного балансу країни.
Термін "інфляція" вперше почав уживатися в Північній Америці в період громадянської війни 1861-1865 рр. і означав процес "розбухання паперово-грошового обігу". У загальному значенні інфляція - це знецінення паперових грошей, виражене у переповненні сфери обігу незабезпеченою товарами грошовою масою. В іншому значенні, інфляція - це дисбаланс попиту та пропозиції, тому економісти виділяють два основних типи інфляції: інфляція попиту й інфляція пропозиції. Інфляція попиту характеризує порушення рівноваги між сукупним попитом і сукупною пропозицією з боку попиту, тобто грошові доходи населення та підприємств збільшуються швидше, ніж реальний обсяг товарів і послуг. У результаті в обігу з'являється маса грошей, незабезпечена товарами, що призводить до зростання цін. Така інфляція має класичний характер і характерна для багатьох розвинених країн з ринковою економікою.
Інфляція пропозиції означає зростання цін, зумовлене збільшенням витрат виробництва, яке може відбуватися внаслідок:
1) зниження обсягу виробництва;
2) зростання цін на сировину, матеріали й енергоресурси;
3) підвищення заробітної плати;
4) зміни курсу національної валюти та ставок податків.
У реальній економіці одночасно можуть спостерігатися й інфляція попиту, й інфляція пропозиції. Інфляція посилюється під час емісії паперових грошей, збільшення дефіциту держбюджету або зниження платоспроможності підприємств. Індекси інфляції подані у табл. 13.1.
Таблиця 13.1. Індекси інфляції в Україні, %
У теорії державного регулювання є такі типи інфляції: 1) відкрита, різновидами якої є:
- помірна - це інфляція, за якої темпи приросту цін не перевищують 10 % на рік. Спостерігається в країнах з розвиненою ринковою економікою та стимулює виробництво необхідних товарів (табл. 13.2);
Таблиця 13.2. Зростання цін у деяких країнах із розвиненою ринковою економікою, у % до попереднього року; дані 1994 р.
Країна | Зростання цін, % | ||
1 | 2 | ||
Японія | 0,7 | ||
Швейцарія | 0,8 | ||
Фінляндія | 1,1 | ||
Франція | 1,7 | ||
Данія | 2,0 | ||
Люксембург | 2,2 | ||
Швеція | 2,2 | ||
Ірландія | 2,8 | ||
Бельгія | 2,4 | ||
Велика Британія | 2,5 | ||
США | 2,6 | ||
Нідерланди | 2,8 | ||
Німеччина | 3,0 | ||
Австрія | 3,0 | ||
Італія | 3,9 | ||
Іспанія | 4,7 | ||
Португалія | 5,2 | ||
Греція | 10,0 | ||
- галопуюча - темпи приросту цін коливаються від 10 до 200% на рік. У цих умовах всі контракти та договори "прив'язують" до зростання цін або іноземної валюти;
- гіперінфляція - характеризується явищем, коли темпи зростання цін випереджають темпи зростання кількості грошей в обігу. На зміну товарно-грошовому обігу приходить бартер. Різниця динаміки цін і зарплати має загрозливий характер навіть для добробуту найбільш забезпечених верств населення. Гіперінфляція - це рідкісне явище для країн з розвиненою ринковою економікою. У разі загрози гіперінфляції державні органи управління за допомогою регулювання кредитно-грошової системи та системи оподаткування повинні підтримувати рівень інфляції в допустимих межах;
2) прихована (пригнічена): Спостерігається за хронічного дефіциту товарів і послуг в умовах державного контролю над цінами та незадовільного попиту;
3) збалансована: помірне зростання цін одночасно поширюється на більшість товарів і послуг; - не збалансована: зростання цін на різні товари відбувається різними темпами;
4) очікувана - інформація, яку можна прогнозувати; - неочікувана - за раптового стрибка цін. При цьому темп інфляції можна визначити за формулою
де Т - темп інфляції;
ІСЦп а - індекс споживчих цін поточного періоду;
ІСЦ6 л - індекс споживчих цін базового періоду.
Індекс споживчих цін показує зміну фіксованого набору товарів і послуг, який споживає населення та визначається за формулою
де ІСЦ - індекс споживчих цін;
ЦСК - ціна споживчого кошика в поточному періоді;
ЦСКб - ціна споживчого кошика, що складається з аналогічного набору товарів і послуг, у базисному періоді.
Грошово-кредитна політика має бути спрямована на забезпечення внутрішньої стабільності цін та на підтримання монетарними методами процесів економічного зростання. Необхідно сприяти зростанню грошової маси в обігу, тому що це дає змогу утримувати інфляцію на відносно низькому рівні.
Головною метою грошово-кредитної та валютно-курсової політики є сприяння підтриманню високих темпів економічного зростання через забезпечення стабільності національної валюти, стабільності цін та підвищення ефективності функціонування банківської системи.
Основними цілями грошово-кредитної та валютно-курсової політики є:
- зростання кредитування реального сектору економіки;
- зростання депозитів населення та підприємств;
- підвищення рівня прибутковості банківських операцій, орієнтація на доходи від кредитування та обслуговування реального сектору економіки;
- посилення контролю за дотриманням комерційними банками регулятивних норм;
- погашення державою реструктуризованої заборгованості перед комерційними банками;
- сприяння впровадженню нових банківських технологій та послуг, створення спеціалізованих банківських установ (Український банк реконструкції та розвитку, Земельний (іпотечний) банк);
- підтримання стабільності валютного ринку;
- збільшення міжнародних валютних резервів Національного банку за рахунок активної політики інтервенцій та ефективного використання кредитів міжнародних фінансових організацій;
- створення сприятливих умов для зовнішньоекономічної діяльності реального сектору та для залучення іноземних інвестицій в українську економіку.
Для досягнення цих цілей необхідно реалізувати стратегічні завдання, які спрямовані на створення монетарного середовища, сприятливого для сталого соціально-економічного розвитку шляхом удосконалення правового регулювання банківської діяльності; посилення процесу приватизації банківських установ; забезпечення стабільності гривні, створення необхідних умов для виконання банками своєї основної функції - кредитування суб'єктів господарювання та громадян.
13.2. Інструменти та інститути регулювання грошово-кредитних відносин
13.3. Встановлення валютного курсу
13.4. Формування державної політики у галузі банківської діяльності та кредитних спілок
Тема 14. Забезпечення умов інноваційного розвитку економіки
14.1. Значення науково-технічного прогресу для забезпечення національного економічного зростання
14.2. Науково-технічна політика як інструмент здійснення державного регулювання інноваційної діяльності
14.3. Зміст державного регулювання інноваційної діяльності та органи державної влади, які здійснюють регулювання розвитку науки та техніки в Україні
14.4. Методи регулювання інноваційного розвитку
14.5. Формування пріоритетних напрямів інноваційного розвитку галузей економіки