Макропростір ринку праці при детальному вивченні перетворюється на комплекс мікропросторів, пов'язаних багатоаспектною взаємодією. Можливість вивчення ринку праці, проведення повного і результативного аналізу його стану значною мірою залежить від повноти і правильності сегментації ринку праці та проведення аналізу за окремими сегментами.
У науковій літературі останніх років часто виділяють такі основні сегменти сучасного ринку робочої сили, як: перший—ринок кваліфікованої робочої сили з гарантованою зайнятістю і високою реальною заробітною платою; другий — ринок малокваліфікованої та некваліфікованої робочої сили з повною зайнятістю робочих; третій — ринок периферійної робочої сили, частково і тимчасово зайнятих надомників; четвертий — ринок короткострокових безробітних; п'ятий — ринок тривало безробітних.
Сегменти ринку праці складаються залежно від контингенту працівників, зайнятих на певних роботах, у різних галузях та секторах економіки за відповідними професіями та спеціальностями з різним рівнем кваліфікації на визначеній території.
Можна виділити три основних типи сегментації ринку: перший -у географічному розрізі, коли йдеться про функціонування зайнятості в його географічній, соціально-економічній, демографічній особливостях; другий—у секторному, тобто мається на увазі структура зайнятості за галузями та секторами економіки. Третій — в якісному розрізі, тобто структура та динаміка зайнятості за видами професії, спеціальностями, рівнями кваліфікації. Розгляд секторної структури зайнятості особливо важливий у досліджені ринку праці на макрорівні.
Важливим видом сегментації ринку праці є структуризація за демографічними ознаками окремих категорій та груп працездатного населення. Тут розрізняють:
- ринок праці молоді з характерною високою мобільністю робочої сили, відносно низькою кваліфікацією кадрів, короткими, але частими періодами безробіття;
- ринок праці жінок, який характеризується також невисокими рівнем територіально професійної мобільності, що пов'язаний з народженням і вихованням дітей;
- ринок праці пристарілих з притаманним йому зниженням можливостей активної трудової діяльності, невисоким рівнем професійної мобільності, часто низьким рівнем кваліфікації у зв'язку з втратою актуальності професії тощо;
- ринок пращ інвалідів, для яких характерним є низька територіальна мобільність, обмеження можливості активної трудової діяльності, проходження професійної підготовки.
Ринки праці поділяють за професійною ознакою: ринок праці економістів, бухгалтерів, продавців, товарознавців, менеджерів тощо.
Вивчення професійної сегментації ринку праці має велике значення для прогнозування перспективних спеціальностей та професій, що є особливо важливим для організації ефективної системи професіональної підготовки кадрів.
Зміни в професійно-кваліфікаційній структурі кадрового потенціалу та зміни змісту праці є важливим аспектом сегментації професійно кваліфікаційних ринків праці в Україні. Основною проблемою сегментації ринку праці є значною мірою відсутність достовірної інформації. Це стосується розрахунку чисельності зайнятих та обліку маятникових міграцій. Тому на сучасному етапі малі регіони, як потенційні регіональні ринки праці, розглядаються лише в спеціальних дослідженнях, що є суттєвим недоліком у сегментації ринку праці та його вивченні. З огляду на це, слід вдосконалювати і деталізувати порядок обліку населення, трудових ресурсів і соціальну статистику, а також створювати надійну інформаційну базу багатоаспектного територіального аналізу та прогнозування.
1. Характеристика персоналу торгового підприємства
2. Продуктивність праці працівників торгового підприємства, система показників, методи оцінки та резерви зростання
Підтема 3. Система організації оплати праці
1. Вибір форми та системи організації заробітної плати
2. Економічне обгрунтування розмірів тарифних ставок (окладів), відрядних розцінок та система додаткового стимулювання персоналу. Основні елементи преміювальної системи
3. Види заробітної плати та їх характеристика
Підтема 4. Аналіз і планування показників з праці і заробітної плати працівників торгових підприємств
1. Аналіз формування та використання фонду оплати праці торгового підприємства
2. Характеристика плану з праці торгового підприємства та методика його розробки