Від часу лібералізації зовнішньоекономічної діяльності (ЗЕД) в Україні питанням організації та управління зовнішньоекономічними операціями приділяється підвищена увага як на теоретичному, так і практичному рівнях. Досить динамічно розвивається законодавче підґрунтя цієї сфери економічної діяльності, що зумовлено загальносвітовими тенденціями уніфікації методологічної бази міжнародної торгівлі, посиленням інтеграційних процесів, появою нових форм і методів торгівлі.
В умовах позитивної динаміки міжнародного товарообігу, збільшення і розширення асортименту продукції, що представлена на міжнародних ринках, скорочення життєвого циклу товарів і відповідно посилення конкурентної боротьби для вітчизняних суб'єктів господарювання особливу актуальність становлять питання, пов'язані з виходом на зовнішні ринки та утриманням на них довготривалих, стійких і надійних позицій.
Питання захисту вітчизняних експортерів та імпортерів стали актуальними у зв'язку зі вступом України до СОТ. Як інститут міжнародних економічних відносин СОТ регламентує взаємозв'язок між країнами в сфері міжнародної торгівлі згідно з принципами максимальної відкритості національних ринків. Враховуючи це, суб'єкти господарювання України повинні вміти захищати власні інтереси відповідно до існуючих на світовому ринку правил гри, добре знати його особливості та традиції. Підвищити ефективність зовнішньоекономічних операцій та уникнути звинувачень у порушенні ринкових принципів функціонування світової економіки допомагає знання і використання інформації про кон'юнктуру світового ринку, особливо про ціни і цінові параметри ринків конкретних товарів і послуг.
Викладання дисципліни "Зовнішньоекономічна діяльність підприємства" у вищих навчальних закладах відповідає вимогам галузевих освітніх стандартів, узгоджується з навчальними програмами, є важливою складовою комплексу заходів з підготовки кваліфікованих фахівців відповідно до забезпечення потреб підприємств різних форм власності в працівниках з глибокими знаннями сучасних економічних відносин у сфері зовнішньоекономічної діяльності суб'єктів господарювання.
У запропонованому навчальному посібнику "Зовнішньоекономічна діяльність підприємства" розглядаються теоретичні та практичні аспекти зовнішньоекономічної діяльності. Зокрема, у посібнику відображено ключові поняття і визначено категорійний апарат стосовно цього виду діяльності; представлено зовнішньоекономічну діяльність не як епізодичне явище, а як процес, який характеризує притаманні йому особливості та закономірності розвитку; розглянуто форми організації, методи регулювання, теоретико-методологічні та емпіричні підходи до аналізу та управління основними процесами, що здійснюються вітчизняними підприємствами на зовнішніх ринках; досліджено зовнішньоторговельні угоди з виділенням таких їх видів, як експортно-імпортні операції за участю посередників, зустрічні операції, електронні угоди, торгівля послугами, лізинг тощо; проаналізовані особливості укладання та виконання зовнішньоторговельних контрактів; виділені специфічні аспекти ціноутворення у ході здійснення зовнішньоекономічної діяльності; розкрито сутність міжнародної інвестиційної діяльності; визначено методи оцінки ефективності зовнішньоекономічної діяльності.
Метою дисципліни "Зовнішньоекономічна діяльність підприємства" є аналіз закономірностей, умов, процесів і специфічних особливостей зовнішньоекономічної діяльності суб'єктів господарювання, а також підготовка майбутніх спеціалістів до практичної діяльності на підприємствах, що працюють на зовнішніх ринках.
Завдання дисципліни - засвоєння майбутніми фахівцями теоретичних основ зовнішньоекономічної діяльності і набуття практичних навичок роботи у сфері міжнародних економічних відносин за ринкових умов господарювання.
Об'єктом дисципліни є економічна діяльність суб'єктів господарювання на зовнішніх ринках, яка регламентована дією інститутів наддержавного і міждержавного рівня і безпосередньо підпорядкована рівню державного регулювання, заходи якого спрямовані на розвиток господарських зв'язків між національними суб'єктами господарювання та їх зарубіжними партнерами.
Предметом дисципліни "Зовнішньоекономічна діяльність підприємства" є вивчення закономірностей та особливостей реалізації зовнішньоекономічних зв'язків первинними суб'єктами господарювання.
Навчальний посібник "Зовнішньоекономічна діяльність підприємства" допоможе користувачеві розібратися з термінами, що застосовуються в теорії і практиці зовнішньоекономічної діяльності, опанувати зміст господарських операцій і процедур, здобути необхідні у професійній діяльності знання щодо зовнішньоекономічних контактів, системи міжнародних економічних зв'язків, практики міжнародного співробітництва. Посібник розрахований на широке коло читачів - студентів, аспірантів, викладачів, а також підприємців і фахівців, діяльність яких пов'язана зі здійсненням господарських операцій на зовнішньому рин-
Колектив авторів навчального посібника "Зовнішньоекономічна діяльність підприємства" буде вдячний усім, хто висловить зауваження і пропозиції з метою поліпшення якості посібника.
1.1. Поняття та сутність зовнішньоекономічної діяльності
1.2. Види зовнішньоекономічної діяльності
1.3. Суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності
1.4. Принципи зовнішньоекономічної діяльності
1.5. Основні напрями розвитку зовнішньоекономічних зв'язків України
Розділ2. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
2.1. Меркантилізм (mercantilism)
2.2. Теорія абсолютних переваг (absolute advantage theory)
2.3. Теорія порівняльних переваг (comparative advantage theory)