Відповідно до Закону України "Про ЗЕД" (ст. 4) в нашій країні суб'єктами ЗЕД здійснюються такі види діяльності (додаток Д):
o експорт та імпорт товарів, капіталів і робочої сили;
o надання суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності послуг іноземним суб'єктам господарської діяльності;
o наукова, науково-технічна, науково-виробнича, виробнича, навчальна та інша кооперація з іноземними суб'єктами господарської діяльності;
o навчання і підготовка спеціалістів на комерційній основі;
o міжнародні фінансові операції та операції з цінними паперами у випадках, передбачених законами України;
o кредитні та розрахункові операції між суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності та іноземними суб'єктами господарської діяльності;
o створення суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності банківських, кредитних і страхових установ за межами України; створення іноземними суб'єктами господарської діяльності зазначених установ на території України у випадках, передбачених її законом;
o спільна підприємницька діяльність між суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності України та іноземними суб'єктами господарської діяльності, що включає створення спільних підприємств різних видів і форм, проведення спільних господарських операцій і спільне володіння майном як на території України, так і за її межами;
o підприємницька діяльність на території України, пов'язана з наданням ліцензій, патентів, ноу-хау, торгових марок та інших нематеріальних об'єктів власності з боку суб'єктів господарської діяльності;
o аналогічна діяльність за межами України;
o організація і здійснення діяльності в сфері проведення виставок, аукціонів, торгів, конференцій, симпозіумів, семінарів та інших подібних заходів, здійснюваних на комерційній основі, за участю суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності;
o організація і здійснення оптової, консигнаційної та роздрібної торгівлі на території України за іноземну валюту у випадках, передбачених законодавством України;
o товарообмінні (бартерні) операції та інша діяльність, побудована на формах зустрічної торгівлі між суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності та іноземними суб'єктами господарської діяльності;
o орендні, у тому числі лізингові, операції між суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності та іноземними суб'єктами господарської діяльності;
o операції із придбання, продажу та обміну валюти на валютних аукціонах, валютних біржах і на міжбанківському валютному ринку;
o роботи на контрактній основі фізичних осіб з України з іноземними суб'єктами господарської діяльності як на території України, так і за її межами;
o робота іноземних фізичних осіб на контрактній платній основі з суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності як на території України, так і за її межами та інші не заборонені законодавством України види зовнішньоекономічної діяльності [8].
1.3. Суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності
Суб'єкти ЗЕД - це суб'єкти господарської діяльності, що належать до різних форм власності, самостійно здійснюючи зовнішньоекономічні операції з закордонними партнерами (рис. 1.1).
У ст. 3 "Суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності" Закону України "Про зовнішньоекономічну діяльність" [8] міститься перелік суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності, в якій зазначається, що суб'єктами зовнішньоекономічної діяльності в нашій країні є:
o фізичні особи-громадяни України, іноземні громадяни та особи без громадянства, що мають цивільну правоздатність і дієздатність відповідно до законів України і постійно мешкають на її території;
o юридичні особи, зареєстровані як такі в Україні і постійне місцезнаходження яких на її території;
o об'єднання фізичних, юридичних, фізичних і юридичних осіб, що не є юридичними особами відповідно до законів України, але які мають постійне місцезнаходження на території України і яким законами України не заборонено здійснювати господарську діяльність;
o структурні одиниці суб'єктів господарської діяльності, іноземних суб'єктів господарської діяльності, що не є юридичними особами відповідно до законодавства України (філії, відділення тощо), але мають постійне місцезнаходження на території України;
o інші суб'єкти господарської діяльності, передбачені законами України, у тому числі держава в особі її органів, органів місцевого самоврядування в особі створених ними зовнішньоекономічних організацій, що беруть участь у господарській діяльності на території України.
Рис. 1.1. Суб'єкти ЗЕД України мікроекономічного рівня діяльності [8]
Для всіх суб'єктів макрорівня властиві спільні цілі, а саме:
o максимізація індивідуального прибутку;
o розширення виробництва;
o розширення ринків збуту завдяки проникненню в господарську сферу зарубіжних країн;
o підвищення ефективності виробництва через наближення до іноземного споживача;
o подолання інституційних, тарифних та нетарифних перешкод;
o розв'язання проблем, пов'язаних з нестабільністю міжнародних цін. Суб'єктами макроекономічногорівня є Україна, як держава, в особі
її повноважних органів у межах їх компетенції, а також недержавні органи управління (рис. 1.2).
Рис 1.2. Суб'єкти ЗЕД України макроекономічного рівня діяльності [8]
Завдання вищеназваних органів такі:
o гарантування довгострокової міжнародної конкурентоспроможності та економічної безпеки країни;
o максимізація випуску продукції через структурні вдосконалення;
o контроль за станом внутрішнього ринку через стимулювання його засобами зовнішньої конкуренції;
o збільшення зайнятості;
o поліпшення умов формування бюджету;
o оптимізація розподілу доходів в масштабах економіки. Міждержавний рівень зовнішньоекономічної діяльності утворюють:
1. Загальноекономічні міждержавні організації орієнтовані на налагодження координації та співробітництва країн для вирішення широкого кола не тільки економічних, а й політичних, соціально-культурних, екологічних та інших проблем.
2.Міжнародні неурядові економічні організації - це будь-які міжнародні організації, створені не на основі міжурядової угоди.
3. Міжнародні організації з регулювання світової торгівлі - здійснюють координацію і багатостороннє регулювання міждержавних торгово-економічних відносин. Напрями їх діяльності передбачають створення правової основи економічних відносин; вироблення домовленостей, щодо застосування комплексу засобів впливу на міждержавні зв'язки; сприяють досягненню домовленостей і розв'язанню спірних проблем; обмін інформацією і досвідом.
4.Міжнародні валютно-кредитні організації сприяють здійсненню валютно-кредитних відносин та розрахункових (рис. 1.3).
Рис 1.3. Суб'єкти ЗЕД міждержавного рівня діяльності [8]
Існують різні науково-практичні підходи у визначенні суб'єктів ЗЕД. Таке різноманіття пов'язано з різними критеріями, що взяті за основу класифікації (табл. 1.1).
Таблиця 1.1
КЛАСИФІКАЦІЯ СУБ'ЄКТІВ ЗЕД ЗА РІЗНИМИ КРИТЕРІАЛЬНИМИ ОЗНАКАМИ
Ознака класифікації | Суб'єкти ЗЕД |
За рівнями економічної діяльності | мікроекономічний |
макроекономічний | |
міждержавний або наддержавний. | |
За характером власності | приватні |
кооперативні | |
державні | |
За обсягом операцій | великі |
середні | |
малі | |
За належністю капіталу | національні |
змішані. | |
іноземні | |
За правовим статусом | повні товариства |
товариства з обмеженою відповідальністю | |
акціонерні товариства відкритого і закритого типу | |
командитні товариства | |
За сферою господарської діяльності | промислові |
сільськогосподарські | |
торгові | |
транспортні | |
страхові | |
посередницькі | |
туристичні та ін. |
Варіанти взаємодії національних суб'єктів господарювання є досить різноманітними. Формалізуючи такі ситуації, можна у вигляді схем відобразити п'ять випадків (рис. 1.4, 1.5, 1.6, 1.7, 1.8).
Усі суб'єкти зовнішньоекономічної діяльності мають рівне право здійснювати будь-які її види, прямо не заборонені законами України, незалежно від форм власності та інших ознак. Фізичні особи мають право здійснювати зовнішньоекономічну діяльність з моменту набуття ними цивільної дієздатності згідно з законами України. Фізичні особи, які мають постійне місце проживання на території України, мають зазначене право, якщо вони зареєстровані як підприємці згідно з Законом України "Про підприємництво". Юридичні особи мають право здійснювати зовнішньоекономічну діяльність відповідно до їх статутних документів з моменту набуття ними статусу юридичної особи.
Втручання державних органів у зовнішньоекономічну діяльність її суб'єктів у випадках, не передбачених законом, у тому числі через видання підзаконних актів, які створюють для її здійснення умови, гірші від встановлених законом, є обмеженням права здійснення зовнішньоекономічної діяльності і як таке забороняється. До суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності може бути застосована санкція у вигляді тимчасового призупинення права здійснення такої діяльності у випадках порушення чинних законів України, що стосуються цієї діяльності.
Суб'єкт зовнішньоекономічної діяльності, який одержав від цієї діяльності у власність кошти, майно, майнові і немайнові права та інші результати, має право володіти, користуватися і розпоряджатися ними на свій розсуд. Вилучення результатів зовнішньоекономічної діяльності у власника у будь-якій платній або неоплатній формі без його згоди забороняється, за винятком випадків, передбачених законами України.
1.5. Основні напрями розвитку зовнішньоекономічних зв'язків України
Розділ2. ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ЗОВНІШНЬОЕКОНОМІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
2.1. Меркантилізм (mercantilism)
2.2. Теорія абсолютних переваг (absolute advantage theory)
2.3. Теорія порівняльних переваг (comparative advantage theory)
2.4. Закони Дж. С. Мілла (J. S. Mill)
2.5. Теорія Хекшера-Оліна (Heckscher - Ohlin theory)
2.6. Теорема вирівнювання цін факторів виробництва (the factor price equalization theorem)
2.7. Теорема Столпера-Семюелсона (Stolper - Samuelson theorem)