Зовнішньоекономічна діяльність - Рум'янцев А.П. - II. Механізм здійснення науково-технічних зв'язків

I. Науково-технічний потенціал.

II. Механізму здійснення науково-технічних зв'язків (НТЗ).

III. Форми реалізації НТЗ на світовому ринку.

Сучасна науково-технічна революція обумовлює розвиток зв'язків між суб'єктами ЗЕД в сфері науки і техніки.

Вперше термін науково-технічна революція (НТР) був запропонований англійським вченим Джоном Берналом для визначення сучасного науково-технічного перевороту.

1. Характерні риси НТР. На кінець 20 століття склалася наступна структура зайнятості населення:

- 5% - сільське господарство;

- 10% - промисловість;

- 85% - наука, освіта, управління, транспорт, послуги, торгівля.

2. Основні капіталовкладення сьогодні здійснюються в науку, в людину.

3. Зростання продуктивності праці (ПТ):

- в кам'яному віці - більше 2-2,5% за кожні 10 тис. років;

- в період рабовласництва - 4% в кожні 100 років;

- за останні 100 років - зростання в декілька разів. Суть НТР - злиття революцій в науці та техніці. Напрями досягнень, що розкривають конкретний зміст НТР:

o атомна енергія, термоядерна енергія;

o матеріали із заданими характеристиками (для освоєння космосу, землі тощо);

o нові способи одержання, перетворення, збереження інформації;

o нові засоби зв'язку;

o глобальне освоєння землі.

І. Науково-технічний потенціал

Науково-технічний потенціал (НТН) характеризується:

- рівнем розвитку його структурних елементів;

- зв'язків між ними;

- форм і методів використання. НТН:

- кадри;

- інформація;

- матеріально-технічна частина;

- організація. Показники ПТП:

- витрати на науково-технічний прогрес;

- ефективність нововведень;

- кадровий потенціал;

- впровадження нової техніки;

- економія живої праці;

- чисельність зайнятих в науці;

- питома вага робітників та службовців;

- чисельність наукових робітників;

- витрати на науку.

Економічні закони та науково-технічні відносини:

1. Закон підвищення потреб.

2. Закон відповідності продуктивних сил виробничим відносинам.

3. Закон вартості.

4. Закон попиту і пропозиції.

5. Закон зростання продуктивності праці.

II. Механізм здійснення науково-технічних зв'язків

Механізм МПТЗ - це сукупність принципів, форм, методів, за допомогою яких здійснюється міжнародне науково-технічне співробітництво суб'єктів ЗЕД

Міжнародні науково-технічні зв 'язки (МПТЗ) - це відносини між суб'єктами світового господарства з приводу використання досягнень сучасної науки та техніки. Основною концентрованою формою міжнародних науково-технічних відносин (МНТВ) виступає науково-технічний та технологічний обмін між країнами-партнерами.

Цілі МНТВ полягають в:

- прискоренні технологічного переозброєння господарських об'єктів економіки;

- підвищенні конкурентоспроможності продукції;

- збільшенні експорту та зменшення імпорту;

- розвиток МНТЗ на основі спеціалізації та кооперації виробництва;

- отримання прибутку. Види МИТО:

- чистий вигляд (знання, досвід, інформація);

- уречевлений вигляд (матеріали, машини, обладнання). Сфера МНТЗ включає науку, техніку, виробництво, управління.

III. Форми реалізації НТЗ на світовому ринку

1. Передача, продаж, надання по ліцензії промислової власності. Ліцензійна угода - зовнішньоторговельна угода, за якою одна із сторін (ліцензіар) пропонує іншій стороні (ліцензіату) дозвіл на використання об'єкта ліцензії.

2. Надання ноу-хау, тобто технологічного досвіду. Це передача повністю або частково конфіденційних знань технологічного, економічного, адміністративного, фінансового характеру. Різниця між ліцензією та ноу-хау полягає в тому, що перша - патентується, а остання - ні.

3. Надання технологічних знань, необхідних для придбання, монтажу та використання машин, обладнання, напівфабрикатів та матеріалів, отриманих шляхом купівлі, оренди, лізингу тощо.

4. Науково-технологічне промислове співробітництво у зв'язку з експлуатацією машин, обладнання, напівфабрикатів, матеріалів.

5.Надання інжинірингових послуг, а саме:

o Консультації.

o Послуги.

o Технічний контроль.

o Консультації, технологічно визначені в часі.

o Проектування нової технології.

o Технічне сприяння при проведенні спеціальних робіт.

o Проведення випробувань та перевірка обладнання:

- переробка сировини замовника із використанням оригінальної технології;

- передача технології в межах науково-технічної та виробничої кооперації.

o Передача технології в межах інвестиційного співробітництва (машини, обладнання, монтажні роботи, консультації навчання спеціалістів, технологічні лінії).

o Науково-технічна кооперація.

o Спільна розробка науково-технічних тем.

o Виконання науково-технічних робіт на замовлення.

o Міжнародні науково-виробничі об'єднання.

o Міжнародні лабораторії та центри.

o Міжнародні науково-технічні інститути.

o Передача науково-технічної інформації (конференції, симпозіуми, виставки, ярмарки).

o Підготовка кадрів.

o Найом вчених, спеціалістів.

Час впровадження окремих наукових результатів у виробництво називається лагом.

Цей лаг для окремих винаходів, наприклад, такий :

- фотографія - 112 років;

- електрика - 80 років;

- телебачення - 12 років;

- транзистори - 5 років;

- інтегральні схеми - 3 роки.

Сучасний стан по окремим країнам часового лагу (наука виробництво):

o Японія - 2-3,5 роки;

o СІЛА - 5-7 років;

o Німеччина - 5-10 років;

o Франція - 8-10 років.

Торгівля ліцензіями. Питома вага економічно розвинених країн на світовому ринку ліцензій:

- 90% експорту;

- 85% імпорту.

Лідером є СІЛА, на які припадає 2/3 всього продажу ліцензій. Дохід від продажів ліцензій складає:

- СІЛА - 11-12 млрд. дол.;

- Англія - 1 млрд. дол.;

- Італія - 1,2 млрд. дол.;

- Німеччина - 0,8 млрд. дол.;

- Франція - 0,6 млрд. дол.;

- Японія - 1,3 млрд. дол.

Лідером по імпорту ліцензій є Японія (2 тис. ліцензій в рік). Темпи зростання світового обороту ліцензій:

- 1960-1980 роки - більше 12разів;

- 1980-2000 роки - більше 10 разів.

Ціна на ліцензію повинна покрити витрати покупця. 1. Ціна на науково-технічну продукцію:

а) Ц л.дог. = _ П х К, де:

Ц лдог - ціна ліцензії договірна; П - прибуток;

К - частка (%) власника розробки.

б) Ц ,."". = Е х К, де:

Е - ефект від реалізації науково-технічної продукції.

в) Ц л.дог. = С нтп + (Р х 3)/100, де:

С нтп - собівартість науково-технічної продукції;

Р - рентабельність у %;

З - затрати на науково-технічну продукцію.

2. Ціна ліцензії.

И = ((10/30)/100) х (А^ х 100), де:

И - розмір роялті. Роялті - це процент, який отримує ліцензіар продажу ліцензії;

А - додатковий прибуток від ліцензії, який очікується від одиниці продукції;

Z - світова ціна одиниці ліцензованої продукції. Або

И8= (К/8) х 100, де:

Яз - ставка роялті; К - річна сума роялті;

Б - річна вартість чистих продажів за мінусом податків. Ціна ліцензії:

СР = ХУх х ^ х р, де:

Ср - ціна ліцензії;

УІ - об'єм продукції і-року;

2, - ціна одиниці продукції і-року;

Р - розмір роялті у %.

Особливості міжнародного продажу ліцензій та ноу-хау

Відмінність ліцензій від ноу-хау:

а) об'єкт ліцензійних операцій - винаходи, науково-технічний досвід;

б) зацікавленість ліцензіара полягає в збільшенні володіння ринком;

в) немає повного відчуження товару від виробника (зберігається титул власності);

г) передача прав на господарювання (ліцензіар отримує технологічну ренту).

Види ліцензійних угод:

- проста - право продавати ліцензію іншим особам, самостійно використовувати;

- виключна - виключне право на використання патенту ліцензіа-том та ліцензіаром;

- повна - повна передача прав на винахід на певний проміжок часу ліцензіату.

Доцільність продажу ліцензій (технологій):

- великий об'єм внутрішнього ринку;

- неможливість використання в своїй країні;

- неможливість експорту продукції, виготовленої на цій технології.

Доцільність купівлі ліцензій:

- передбачається висока конкурентоспроможність товару, що буде випускатися;

- отримання додаткового прибутку від реалізації товару.

Терміни ліцензійних угод:

- 3-7 років - для безпатентної ліцензії (більші капітальні затрати, більший термін освоєння);

- 5-7 років - для патентної ліцензії (менший термін морального старіння (електроніки, приладобудування);

- 7-10 років - для безкоштовних ліцензій (більші капітальні вкладення, термін освоєння продукції - більше 2 років);

- 8 та більше років - патентні ліцензії (залежність від терміну дії патенту).

Види оплати ліцензійних угод:

1. Роялті - періодичні процентні відрахування (частка собівартості), які становлять 2-10%, а частіше - 3-5%. Справедливі роялті встановлюються на основі статистичних даних. Роялті в окремих галузях:

- фармацевтична промисловість - 10-15%;

- хімічна - 2-5%;

- товари народного споживання - 2-3%.

2. Участь ліцензіара в прибутку ліцензіата:

- 20-30% - по виключній ліцензії;

- до 10% - по простій та повній ліцензії.

3. Паушальний платіж - виплата ліцензіару твердо фіксованої суми в 2-3 прийоми. Наприклад, 50% - після підписання договору, 40% - після поставки обладнання та технології (документації), 10% - після пуску обладнання. Чисті паушальні платежі є рідким явищем. Частіше використовується комбінована оплата: 10-13% - паушальна оплата, залишок - по роялті.

4. Початкова оплата готівкою (10-50% ліцензій).

5. Передача цінних паперів (акцій, облігацій) - 15% ліцензій.

6. Передача технічної документації як форма оплати (має місце в Японії).

Умови оплати ліцензій:

- валюта оплати;

- форма розрахунку;

- порядок розрахунку;

- база нарахувань обчислення вартості ліцензії;

- дозвіл на оплату та переказ грошових сум;

- податок оплати ліцензій лежить на ліцензіаті.

III. Форми реалізації НТЗ на світовому ринку
Особливості міжнародного продажу ліцензій та ноу-хау
Розділ IX. Іноземне інвестування в систем і ЗЕД
І. Зміст, види, форми та гарантії захисту іноземних інвестицій
II. Підприємства з іноземними інвестиціями
III. Офшорні зони та їх використання суб'єктами ЗЕД
Розділ X. Транспортне забезпечення ЗЕД
І. Зміст та умови транспортного забезпечення ЗЕД
II. Основні види транспортних перевезень
Розділ XI. Митне регулювання ЗЕД
© Westudents.com.ua Всі права захищені.
Бібліотека українських підручників 2010 - 2020
Всі матеріалі представлені лише для ознайомлення і не несуть ніякої комерційної цінностію
Электронна пошта: site7smile@yandex.ru