Логістичні посередники – це юридичні та фізичні посередники, що є продуцентами логістичних послуг.
Логістичні посередники в каналах розподілу виконують певні функції., які укрупнено можна розділити на*113:
*113: {Москвитина ТД. Логистика в торговле // Матер, міжнар. наук.-практ. конф. "Ринок послуг комплексних транспортних систем та прикладні проблеми логістики". — К.: Автоекспо, 1999. — С. 199— 201.}
– функції (операції) фізичного розподілу;
– функції обміну (купівлі-продажу);
– підтримуючі функції (стандартизації якості дистрибуції, фінансування, інформаційної підтримки, страхування ризиків і т. ін.).
Відповідно до функцій логістичних посередників виділяють такі їх групи:
1) Посередники в операціях фізичного розподілу (тема 13):
– транспортні фірми;
– експедиторські фірми;
– транспортно-експедиторські фірми;
– компанії фізичного розподілу;
– вантажні термінали і термінальні комплекси;
– вантажні розподільчі центри;
– підприємства сортування, затарювання та пакування готової продукції;
– вантажопереробні та інші підприємства.
2) Посередники, які виконують підтримуючі функції:
– підприємства та установи фінансового сервісу (банки, фінансові компанії, лізингові компанії, страхові компанії, клірингові та розрахункові центри і компанії та ін.);
– підприємства інформаційного сервісу (інформаційно-диспетчерські центри, обчислювальні центри колективного користування, підприємства зв'язку і телекомунікацій та ін.);
– установи стандартизації, ліцензування і сертифікації та ін.
3) Торгові посередники. які крім безпосередньо функцій обміну (купівлі-продажу) товару можуть виконувати й інші вищезазначені функції, наприклад, транспортування, експедирування, страхування, вантажопереробки, управління запасами, кредитно-фінансового обслуговування, передпродажного і післяпродажного сервісу і т. ін.
Найчастіше підприємства користуються послугами торгових посередників. Основними причинами, які зумовлюють використання торгових посередників під час формування логістичних каналів і ланцюгів є*114:
*114: {Крикавський Є.В. Логістика і сучасні виклики економіки 11 Економіка України у XXI столітті: ретроспектива і перспектива: Доп. Асоціації вчених "Еліта економічної науки Львова" / За ред. д-ра екон. наук, проф. С.К. Реверчука. — Л.: Львівський національний університет ім. Франка, 2002. — С. 26.}
1. Управління потоковими процесами на основі логістичної концепції вимагає наявності певних фінансових, матеріальних, кваліфікаційних та інших ресурсів. Чим вищі вимоги до ефективності управління, тим більше засобів і ресурсів може знадобитися.
2. Формування оптимальної структури логістичних каналів і ланцюгів, а також подальше її удосконалення передбачає наявність знань і досвіду у сфері кон'юнктури ринку зі структури товарних потоків, методів реалізації та способів розподілу.
Класифікацію торгових посередників можна провести за поєднанням двох ознак: 1) від імені кого працює посередник; 2) за чий рахунок посередник проводить свої операції*115 (табл. 10.1) та 3) організаційних форм посередницької діяльності (табл. 10.2).
*115: {Кальченко А.Г. Основи логістики: Навч. посіб. — К.: Т-во "Знання", КОО, 1999. — С. 194—197.}
Усі вищезгадані посередники залежно від обсягів реалізації виступають, як:
– оптові продавці, тобто комерційні підприємства, що функціонують з метою придбання великих партій товару, організації їх довгострокового зберігання і наступного перепродажу в меншій кількості від свого імені;
– роздрібні торговці, тобто посередники, які реалізують продукцію кінцевим споживачам здебільшого за готівку.
Таблиця 10.1. Типи торгових посередників у каналах розподілу (залежно від чийого імені і за чий рахунок працює посередник)
Тип посередника | Характеристика |
Дилер | Від свого імені і за свій рахунок. Товар закуповується ними за договором постачання. Таким чином, дилер стає власником продукції після повної оплати поставки. Відносини між виробником і дилером припиняються після виконання усіх умов за договором постачання. Розрізняють два види дилерів. Ексклюзивні дилери є єдиними представниками виробника в наявному регіоні та наділені виключними правами щодо реалізації його продукції. Дилери, які співробітничають із виробником на умовах франшизи, називаються авторизованими |
Дистриб'ютор | Від чужого імені і за свій рахунок. Виробник дає дистриб'ютору право торгувати своєю продукцією на певній території та протягом певного терміну. Таким чином, дистриб'ютор стає власником продукції. За договором він набуває права на продаж продукції. У логістичному ланцюзі дистриб'ютори зазвичай займають позицію між виробником і дилерами |
Комісіонер | Від свого імені і за чужий рахунок. Комісіонер не є власником продукції. Виробник (або комітент у цій операції) залишається власником продукції до її передачі й оплати кінцевим споживачам. Договір про постачання продукції укладається від імені комісіонера. Комісіонер зобов'язаний забезпечити збереження товару |
Агент, брокер | Від чужого імені і за чужий рахунок. Агенти є юридичними особами. За обсягом повноважень агенти поділяються на дві категорії: універсальні агенти здійснюють будь-які юридичні дії від імені принципала; генеральні агенти укладають тільки угоди, зазначені в дорученні. На відміну від агентів, брокери не перебувають у договірних відносинах з жодною зі сторін угоди, і діють лише на основі окремих доручень. Брокерів нагороджують тільки за продану продукцію |
Таблиця 10.2. Типи логістичних посередників залежно від організаційних форм посередницької діяльності
Тип посередника | Характеристика |
Комівояжер | Працівник підприємства, що займається пошуком клієнтів. Обсяг його повноважень регулюється керівництвом |
Збутові філії | Організовуються великими підприємствами для забезпечення швидкої доставки товару |
Торгові представники | Юридичні особи, які укладають угоди і ведуть справи декількох фірм. Діють самостійно. Винагорода залежить від обсягів збуту |
Торгові синдикати | Організовуються шляхом виведення відділу збуту зі структури фірми |
Торгові дома | Крупні оптово-роздрібні фірми, які крім торгово-посередницької діяльності займаються ще й інвестуванням капіталу у виробництво |
10.4. Організація логістики посередництва в підсистемі логістичного сервісу
10.5. CASE-технології у логістичному менеджменті
НАВЧАЛЬНИЙ ТРЕНІНГ
Розділ 11. ЛОГІСТИКА СКЛАДУВАННЯ
11.1. Склади та їх функції
11.2. Класифікація складів
11.3. Складові логістичного процесу на складі
НАВЧАЛЬНИЙ ТРЕНІНГ
Розділ 12. ТРАНСПОРТНА ЛОГІСТИКА