Серед чинників, що характеризують економіку країни, є такі, котрі не можна виразити у цифрах чи формулах, проте їх врахування має важливе значення. Це - культурні й етнопсихічні особливості кожного народу. Відомо, що всі народи світу рівні за своїми потенційними розумовими здібностями. Але природно-географічні й історичні обставини поклали свій вплив на формування специфічної, притаманної даному етносу поведінки, ментальності, реагування на ті чи інші обставини. Ця специфіка відбивається і на економічних відносинах як у середині країни, так і в її зовнішньоекономічних стосунках.
Етнокультурні особливості в економічній сфері втілюються у трьох проявах: матеріальна культура, культура виробництва і культура ділового спілкування або ділова етика.
Матеріальна культура (в контексті економічних відносин) виявляється у традиціях побуту, у наданні переваг споживанню певної групи товарів та послуг. Це особливо стосується одягу, продуктів харчування, меблів, побутової техніки та ін.
Найяскравіше розбіжності виявляються в традиціях харчування. Так, в країнах, де панує іслам, не споживають свинини, тому свинарство тут відсутнє, так само як і торгівля свининою. В країнах з традиціями індуїзму і буддизму (Індія, Шрі-Ланка, в меншій мірі - Японія) обмежене споживання яловичини. В Європі дуже рідко вживається у їжу конина, тоді як в країнах Центральної Азії вона є звичайним продуктом харчування. Менш виразно, але все ж таки існують розбіжності в наданні переваг окремим напоям. Так, в країнах Середземномор'я переважно п'ють вина, а в Центральній, Східній та Північній Європі - більш міцні алкогольні напої та пиво; більшість жителів Східної Європи та Великої Британії надають перевагу чаю, а Західної Європи - каві. Слов'янські народи, особливо східні й південні слов'яни, вживають набагато більше хліба, ніж народи романської і німецької групи. Для основної маси жителів Південної, Південно-Східної і Східної Азії головним продуктом харчування є рис, для мешканців екваторіального й тропічного поясів Африки і Південної Америки - ямс, таро і батат.
Кліматичні особливості регіонів покладають відбиток на характер одягу, а також на споживання енергії у побутових цілях.
Ці особливості необхідно враховувати не тільки в аналізі внутрішньої економіки, але й в практиці зовнішньоторговельних зв'язків з нею, визначаючи експортну чи імпортну номенклатуру товарів.
Культура виробництва в країні залежить від багатьох факторів, серед яких особливо виділяються: рівень розвитку країни, рівень освіти населення, соціально-економічна організація виробництва, історичні традиції праці.
Високим рівнем культури виробництва відрізняються розвинуті країни, особливо США, Німеччина, Велика Британія, скандинавські країни, Японія. Слід відзначити, що в країнах протестантської культури (насамперед, Німеччина, Нідерланди, Швеція, Норвегія, Данія) сумлінна праця вважається за найблагочеснішу моральну рису людини. Для північно-американців (США, Канада), окрім цього, суттєвими стимулами до праці є прагнення до здобуття якомога більшого доходу, який розглядається як мірило особистих якостей людини, покажчик його місця в суспільстві.
Традиційно сумлінне ставлення до праці притаманне народам Східної Азії (японці, китайці, корейці); воно формувалося, зокрема, під впливом конфуціанського вчення про необхідність панування суспільного порядку, ієрархічності у відносинах керуючих і підлеглих, чесного виконання своїх обов'язків для кожної людини. Мешканці цього регіону вражають своєю ретельністю, витриманістю в процесі навіть понаднапруженої праці.
Культура виробництва безпосередньо впливає на рівень продуктивності праці. Тому не дивно, що цей рівень найвищий у країнах Західної Європи, США, Японії і швидко зростає у далекосхідних нових індустріальних країнах.
Культура ділового спілкування особливо важлива в міжнародних економічних відносинах, де стикаються представники різних етнокультурних типів. Хоча тривала практика міжнародних відносин встановлює загальновизнані стандарти ділової етики, все ж таки і в наш час існують відмінності у способах, манерах, традиціях ділового спілкування, які є проявом етнокультурних особливостей різних народів. їх треба брати до уваги, щоб уникнути непорозумінь підчас здійснення ділових переговорів. Так, наприклад, японці й фіни досить мовчазні, вони слухають співрозмовника уважно, часто не дивлячись йому у вічі, здається, що сидять з відсутнім виглядом. Італієць або латиноамериканець сприймає таку поведінку як небажання укласти угоду, як ввічливу відмову від подальших переговорів, хоч це, може, і не так. З іншого боку, якщо у відповідь на пропозиції партнера японець згідно киває головою й промовляє "так", то це означає, що він вас зрозумів, але не обов'язково приймає пропозицію; європейців це часто дезорієнтує. Американець в діловому спілкуванні часто поводить себе з іноземним партнером, наче найщиріший друг, плескає по плечах, переходить на коротке ім'я, але при цьому може рішуче відмовитися від угоди, що є повною несподіванкою для його співрозмовника.
В науковій літературі національні ділові культури часто гуртують у три групи [23, с. 25-26].
1. Моноактивні культури, орієнтовані на завдання (task-oriented).
Вони чітко планують свою діяльність, дотримуються ретельно розробленого порядку виконання окремих етапів справи. Це - люди слова. Проте вони неохоче йдуть на компроміси, наполягаючи на своїй точці зору всупереч інтересам партнера. До цього типу належать німці, скандинави, австрійці, швейцарці, голландці, англійці й американці США. Щодо останніх, то вони у відвертій формі відкидають позицію партнера, відстоюючи свої інтереси; але вони більш гнучкі у спілкуванні, ніж західноєвропейці цього типу.
2. Поліактивні культури, орієнтовані на людей (people-oriented).
Їх представники - компанійські люди, екстраверти, які легко спілкуються з партнерами. Для них самий процес ділового спілкування іноді більш цікавий, ніж кінцева мета угоди. Обговорюючи проблему, вони говорять голосно, жестикулюють, наближають своє обличчя майже в притулок до обличчя співбесідника (останнє, між іншим, дуже не подобається представникам моноактивного типу). Вони легко йдуть на компроміси, але не завжди дотримуються даного слова. Не надають великого значення чіткій регламентації у веденні переговорів, пунктуальності, прискіпливості у виконанні справи, вважають, що вільна форма ділового спілкування більш ефективна, бо вона враховує поточну зміну обставин. До цього типу ділової культури належать представники середземноморських країн - італійці, іспанці, португальці, греки, турки, а також араби й латиноамериканці.
3. Реактивні культури, орієнтовані на збереження поваги (respect-oriented listeners).
Їх представники - інтроверти, тобто замкнені на себе. Вони спокійні, навіть флегматичні (особливо фіни) в спілкуванні, надають великого значення формальному дотриманню ділового етикету (особливо японці). Обговорюють справи поволі, рішення приймають не зразу. Якщо угода укладена, дотримуються її чіткого виконання й вимагають цього ж і від партнера. Найголовнішою проблемою підчас переговорів є страх "втрати обличчя", тобто опинитися в незручному положенні перед партнером або поставити його в таке положення. Особливо ця проблема хвилює японців і китайців, тому вони ведуть переговори з підкресленою толерантністю й того ж вимагають від партнерів. До цього типу ділової культури належать китайці, японці, корейці, народи деяких країн Південно-Східної Азії (В'єтнам, М'янма, Таїланд, Сінгапур), а також фіни, естонці
Ми тут назвали найяскравіших представників основних типів ділових культур; решта народів тяжіє до тієї чи іншої групи або має мішаний характер культури. Так, у рисах східних слов'ян, до яких належать і українці, переважає поліактивна культура, але не в таких виразних формах, як, наприклад, у італійців; є й такі риси, що не підходять під визначені типи.
3.1.6. В чому полягають особливості динаміки економіки розвинутих країн?
3.1.7. В чому полягають особливості економічної структури розвинутих країн?
3.1.8. Якими в основні риси країн з перехідною економікою?
3.1.9. В чому полягають економічні реформи перехідного періоду?
3.1.10. Якими рисами характеризується динаміка розвитку й структура економіки країн з транзитивною економікою?
3.1.11. В чому полягає загальний характер1 економіки країн, що розвиваються?
3.1.12. Які фактори економічного розвитку характеризують країни, що розвиваються?
3.1.13. В чому полягають основні економічні проблеми країн, що розвиваються?
3.1.14. В чому полягає механізм інтегрованості країн, що розвиваються, у світову економіку?