Кожна людина в побуті, на роботі, на природі може потрапити в такі ситуації, для яких притаманна несподіваність, тривалість та інтенсивність впливу несприятливих факторів навколишнього середовища, а іноді наявність загрози самому життю . Ситуації називають екстремальними, тому що вони виходять за межі звичайних
Люди, які опинилися в зоні катастрофи або стихійного лиха, тобто в екстремальних умовах, підлягають впливу різноманітних психотравмуючих факторів, що обумовлені загрозою для життя Вони відчувають значні емоційні перевантаження, що можуть призводити до розвитку у них різноманітних захворювань
Людина опиняється в екстремальних ситуаціях з різних причин, але частіше за все це відбувається з власної вини - як результат відсутності досвіду безпечної поведінки в природному та соціальному середовищі або зневага до норм, правил безпеки, непередбачливості або легковажності Деякі люди не знають, як діяти в тій чи іншій життєвій ситуації В результаті, опинившись у незвичному становищі, коли потрібні рішучі дії, люди виявляються зовсім безпомічними
Для того щоб зменшити ймовірність опинитися в екстремальній ситуації й збільшити шанси на збереження здоров'я і власного життя, необхідно знати і враховувати фактори ризику, які супроводжують наше життя .
По-перше, виробити уміння передбачати можливості виникнення небезпечних для життя ситуацій і зі знанням справи їх уникати
По-друге, опинившись в екстремальній ситуації, швидко оцінити її і власні можливості, прийняти грамотне рішення та діяти (рис . 1 . 27) .
В екстремальній ситуації у людини неминуче виникає особливе емоційне напруження або стрес. Це сукупність захисних фізіологічних реакцій, які виникають в організмі тварини і людини у відповідь на дію несприятливих зовнішніх факторів Вплив стресу на поведінку й можливості людини надзвичайно індивідуальний . Є люди, які діють найефективніше саме в стані високого емоційного напруження - на екзаменах, відповідальних змаганнях, в небезпечних для життя ситуаціях . А інших подібні ситуації деморалізують . Настає своєрідний психологічний шок - з'являється сильна загальмова-ність, поспішність, метушливість, нездатність до розумних дій . При стресовому стані об'єм уваги звужений, переключення її загальмоване, м'язи напружені, рухи стають різкими, неточними, погано скоординованими, порушується пам'ять . Людина забуває послідовність дій, неправильно оцінює ситуацію, припускається грубих помилок (рис . 1. 28) .
Будь-яка емоція супроводиться активізацією нервової системи й появою в крові біологічно активних речовин, які змінюють діяльність внутрішніх органів: кровообігу, дихання, травлення та ін.. Однією з таких речовин є гормон надниркових залоз - адреналін
Захисні й профілактичні дії імунної системи можуть бути придушені стресом, і організм втрачає здатність захистити себе від мікроорганізмів (вірусів, бактерій) Звідси люди, які часто перебувають у стресовому стані, більшою мірою схильні до інфекційних захворювань, наприклад грипу
Щоб витримати стрес, потрібно не боятися його, бути готовим до нього . Навчитися плавати можливо тільки одним методом: плавати Тренування стійкості може значно знизити нервове напруження, а отже, і нераціональну затрату енергетичних резервів організму Для цього необхідно як на роботі, так і в повсякденному житті вчитися володіти собою . Слід контролювати свою поведінку, свою реакцію на все, що може спричиняти неадекватні емоції
Багато людей вважають, що для зміцнення здоров'я потрібно всіляко уникати негативних емоцій Але іноді тільки максимальна мобілізація психофізіологічних функцій допомагає людині досягти поставленої мети чи благополучно вийти з критичної ситуації
Стрес впливає не тільки на психіку, але й на весь організм Психосоматичні порушення спричиняються до розвитку таких серйозних захворювань, як стенокардія, інфаркт міокарда, інсульт, гіпертонічна та виразкова хвороби, рак
Короткочасні стреси мобілізують сили організму Стрес невід'ємний елемент адаптаційних механізмів . А вони в свою чергу
є фундаментальною властивістю живої матерії, запорукою еволюційного удосконалення будь-яких біосистем
Стресова дія збуджує активність організму і працездатність зростає, але чим довше, тим повільніше, досягаючи максимального рівня Коли резерви
Рис . 1 . 29 .
вичерпані, а стрес наростає, працездатності від стресу це здатність знижується . (рис . 1 . 29) .
Тривалі стреси призводять до різного виду захворювань . Після того, як вичерпані всі резерви протистояння стресу, в результаті зриву пристосувальних механізмів людського організму виникають неврози . Наслідком довготривалих стресів є фобії (боязнь когось або чогось) .
1.4.10. Біологічні небезпеки: збудники інфекційних хвороб, шляхи проникнення їх в організм людини. Інфекційні захворювання, шляхи їх розповсюдження, профілактичні заходи
1.4.11. Харчові отруєння, джерела, наслідки, профілактичні заходи
1.4.12. Епідемія ВІЛ-інфекції в Україні, її соціально-економічні наслідки та національні програми, спрямовані на подолання
1.5. ХІМІЧНІ НЕБЕЗПЕКИ
1.5.1. Небезпечні хімічні речовини, джерела, вплив на людину. Класифікація хімічних речовин. Шляхи проникнення шкідливих речовин в організм людини
1.5.2. Параметри, які характеризують небезпеку хімічних речовин: токсичність, токсична доза, концентрація, щільність зараження, стійкість, гранично допустима концентрація
1.5.3. Сильнодіючі отруйні речовини: хлор, аміак, сірководень, азотна, сірчана, соляна кислоти. Дії людей в зоні зараження.
1.5.4. Характеристика шкідливих хімічних речовин, забруднювачів атмосфери, літосфери, гідросфери
1.5.5. Забруднювачі атмосфери: чадний газ, окис азоту, діоксид сірки, смог, сірководень, сполуки хлору та фтору, свинець, кадмій, ртуть